حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
یادداشت؛

اسب‌آهنین بیجار دریغ از حمایت و اجرای تعهدات

  • کد خبر : 21672
  • 17 آبان 1402 - 7:46
اسب‌آهنین بیجار دریغ از حمایت و اجرای تعهدات
تکمیل و راه‌اندازی کامیون‌سازی طرح آمایش خوشه صنعتی اسب‌آهنین آریا در منطقه محروم بیجار و استان کردستان فراموش شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شرکت اسب آهنین آریا از آن دسته مجموعه‌های تولیدی بود که ۱۴سال پیش در قالب طرح آمایش با مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری در منطقه محروم بیجار در راستای توسعه‌ عادلانه صنعتی و محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت گسترده کلنگ‌زنی شد.

مجوز احداث و حمایت از تسهیلات حداقلی بانکی را دریافت کرده بود اما تاکنون، به دلایل مختلف، برخلاف سایر طرح‌های همزمان در استان با ۱۰۰ برابر تسهیلات بیشتر و اشتغالزایی کمتر از این تسهیلات محروم مانده است.

معطل ماندن یک ساله مصوبه هیأت دولت در سفر به استان کردستان در جهت رفع موانع احداث این کارخانه، قابل توجه مدیران و مسئولان بیجار قرار نگرفت و این دستور ریئس جمهور روی زمین مانده است.

در سفر اول ریاست جمهوری قرار بود تکمیل و راه‌اندازی تنها کامیون‌سازی استان‌کردستان در سال ۱۴۰۱ با پرداخت بدهی سهم‌الشرکه. هزینه‌های بندری و مابه‌التفاوت تسهیلات ریالی بصورت تکمیلی، معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال براساس پیش فاکتور روز توسط بانک صنعت و معدن تامین شود.

تمدید قراردادهای زمین فعلی احداث هم توسط شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان مصوب شده‌ بود.

در یک سالگی این مصوبه، به جای راه‌اندازی طرح ملی‌آمایش که با سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی‌ دارای ۸۴٪ پیشرفت‌فیزیکی است و در صورت پرداخت بدهی سهم‌الشرکه، سهم دولت توسط بانک صمت و اجرای تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان، ۶ماهه وارد مدار تولید و امسال این طرح بزرگ‌ صنعتی به دست رئیس جمهور افتتاح می‌شد.

متاسفانه در کمال تعجب علیه این سرمایه ملی و تنها خوشه صنعتی صادرات محور استان کردستان که قابلیت رونق تولید و صنعت در کل شهرک‌های صنعتی استان کردستان و ایجاد بزرگترین هاب‌ صادرات خودروهای تجاری به عراق، سوریه و … را دارد، اجراییه‌های متعدد جهت فسخ، قلع و قمع صادر شده است.

معطل و بلاتکلیف‌ماندن ۱۴ساله طرح یک کارآفرینی که از عمر، سرمایه و انرژی خود گذشته تا بتوانند یک واحد تولیدی در منطقه‌ای محروم راه‌اندازی کند جای تعجب بسیار دارد.

با وجود اینکه بارها وزرا صمت، رییس کل بانک مرکزی، معاونین وزارت اقتصادکشور، استانداران کردستان و کمیسیون اقتصادی مجلس مصوبات متعددی در جهت اجرا و پرداخت بدهی سهم‌الشرکه بانک صادر کرده‌اند، امروز نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

از آغاز دولت سیزدهم هم برای اولین بار درخواست‌ها و اعلام جرم‌ ترک فعل از سه‌قوه صادر و گزارش کمیته تحقیق به دادستاتی تهران ارایه شده است.

در خردادماه جاری با وزیر‌اقتصاد در سنندج هم جلسه برگزار شد، اما باز هم این پروژه مهم در دست فراموشی قرار گرفت.

چه کسی و کجا پاسخگوی مطالبات بیکاری جوانان بیجاری و رونق اقتصادی است که سال‌ها عقب‌مانده است.

آیا ترک فعل صورت گرفته و عدم صدور رای هیئت انتظامی بانک مرکزی که ملزم به صدور رای در کمتر از یک ماه است، پس از ۲۸ ماه مطابق تبصره ذیل ماده ۶۲ قانون رفع موانع تولید و عدم توجه به بخشنامه‌های الزام‌آور اجرای تعهدات بانک‌ها در مدت زمان قرارداد و جبران خسارات تورم و عملکردی بانک در توقف ۱۴ساله طرح که از وظایف بانک مرکزی است را باید به دستگاه قضایی کشور اعلام کرد تا شاید موجب رفع ممانعت از راه‌اندازی کارخانه و اشتغالزایی گسترده در سال رونق تولید و مهار تورم در استان کردستان با بالاترین ترخ تورم گردد!!!

یادداشت از سید محمد صابر سبحانی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21672
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.