حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

احتمال انقراض برخی گونه‌های جانوری کردستان بر اثر تصادفات

  • کد خبر : 13012
  • 10 تیر 1402 - 8:04
احتمال انقراض برخی گونه‌های جانوری کردستان بر اثر تصادفات
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: تلفات جاده‌ای یک تهدید جدی برای حیات وحش استان تلقی می‌شود و در صورت تداوم تصادفات احتمال انقراض برخی گونه‌های با ارزش در کردستان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: راه‌ها در عصر حاضر از الزامات و زیرساخت‌های اصلی زندگی نوین و توسعه کشورها به شمار می‌رود و افزایش بیش از حد جمعیت و گسترش جوامع شهری در کشورها موجب ایجاد و توسعه هرچه بیشتر شبکه راه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها تلفات جاده‌ای مهم‌ترین عامل مرگ و میر بسیاری از گونه‌ها به طور مستقیم و همچنین غیرمستقیم با مرگ نوزادانی بوده که مادرانشان در تصادفات جاده‌ای جان باخته‌اند بوده است، افزود: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های کردستان در گشت و کنترل‌های خود در مسیر مناطق تحت مدیریت با لاشه حیوانات برخورد کرده‌اند که در اثر تصادفات جاده‌ای تلف شده‌اند و شاید بسیاری از این تلفات نیز مشاهده و ثبت نشده باشند.

حمیدی خاطرنشان کرد: استان کردستان به دلیل وجود ۶ منطقه حفاظت شده،  پناهگاه و تالاب بین‌المللی زریبار، دو آثار طبیعی ملی و همچنین وجود مناطق بکر و دست نخورده، زیستگاه غنی بسیاری از گونه‌های ارزشمند حیات وحش است و  این در کنار وضعیت خاص توپوگرافی استان که بسیاری از این مناطق در نزدیکی مراکز مسکونی و به تبع آن جاده‌های اصلی و فرعی مواصلاتی قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: تصادفات جاده‌ای منحصر به بروز خسارات انسانی، جانی و مالی نیست، بلکه حیات وحش را نیز تهدید می‌کند. تلفات جاده‌ای را می‌بایست به عنوان یک تهدید جدی برای حیات وحش تلقی کرد، چرا که این عامل می‌تواند تأثیرات طولانی مدت بر اکوسیستم منطقه بگذارد.

وی با اشاره به اینکه در صورت تداوم تصادفات جاده‌ای احتمال انقراض برخی گونه‌های با ارزش این استان وجود دارد، تاکید کرد: یکی از آسیب‌های جدی ناشی از عدم توجه پیمانکاران راه‌سازی به الزامات زیست‌محیطی در زمان احداث، تعریض و بازسازی محورهای مواصلاتی به ویژه ایجاد کریدور و ساخت پل و زیرگذر در محل تردد حیات وحش بخصوص گونه‌های در معرض انقراض و حمایت شده است.

حمیدی اعلام کرد: متاسفانه هرساله تعداد زیادی از گونه‌های وحش نظیر روباه، جوجه تیغی، شغال، سنجاب و … در حوادث جاده‌ای و برخورد با وسایل نقلیه در استان تلف می‌شوند.

وی ابراز امیدچاری کرد، با همکاری مستمر راهداری،  مردم و دوستداران محیط زیست دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم و در مناطق که لازم است راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هماهنگی و نظرات کارشناسان محیط زیست در خصوص نصب تابلوهای هشدار دهنده اقدام کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13012
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.