حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان:

اجرای رویداد بین‌المللی پیرشالیار هورامان نیازمند برنامه‌ریزی است

  • کد خبر : 27141
  • 01 بهمن 1402 - 8:48
اجرای رویداد بین‌المللی پیرشالیار هورامان نیازمند برنامه‌ریزی است
معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای اجرای رویداد بین‌المللی پیرشالیار در منطقه جهانی هورامان اندیشده شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی،به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان آرمان وطن‌دوست شامگاه شنبه در نشستی که به‌منظور هماهنگی برگزاری مراسم بین‌المللی پیرشالیار و با حضور جمعی از مسؤولان در منطقه هورامان برگزار شد، اظهار کرد: جشن عروسی پیرشالیار، مراسمی سنتی، کهن و تاریخی است که هرساله در اواسط بهمن‌ماه با حضور مهمانان و گردشگران زیادی در منطقه جهانی هورامان، شهر اورامان تخت برگزار می‌شود.
معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای (جشن بهارانه پیرشالیار) هورامان دو رویداد مهمی بود که آبان‌ماه سال‌جاری به‌صورت بین‌المللی با ثبت آن در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.
وی بر لزوم مردمی برگزار شدن این رویداد بین‌المللی تأکید کرد و یادآور شد: امید است با توجه به ظرفیت‌های فراوان فرهنگی، تاریخی و طبیعی هورامان و با یک برنامه‌ریزی بلند مدت بتوانیم در جذب بیش‌ازپیش گردشگران داخلی و خارجی و همچنین تقویت اقتصاد گردشگری منطقه نقش‌آفرین باشیم.
اسکان و خدمات‌رسانی شایسته به مسافران و گردشگران، توزیع اقلام تبلیغاتی در مبادی ورودی شهر و منطقه جهانی هورامان، راه‌اندازی سایت معرفی مراسم و رویدادها و توانمندی‌های سنتی، فرهنگی، مذهبی و… و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در مسیرهای مواصلاتی هورامان از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مراسم جشن عروسی پیر شالیار یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن‌ماه و هم‌زمان با جشن سده به مدت سه روز در این منطقه برگزار می‌شود؛ این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آئین قدیم مردم این سرزمین دارد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27141
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.