پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، با اشاره به جایگاه محوری عدالت در تفکر دینی امام خمینی(ره) به منزله زیرساخت خلقت و مدیریت جامعه، عنوان کرد: در همین راستا ابتکار تأسیس نهادها و تشکیلات مردمی مانند سپاه، بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی از سوی امام خمینی(ره) برای ایجاد تعادل در جامعه و حرکت آن به سمت تحقق عدالت بود.
اوسطی با بیان اینکه ماهیت خلقت انسان و امتیازات انسان بر سایر موجودات در مکتب اسلام به خوبی دیده شده، گفت: امام خمینی(ره) نیز هم در بعد اخلاق صاحب فضایل و مکارم اخلاقی و در عین حال استاد علم اخلاق است و هم در بعد مدیریتی نیز ایشان عدالت را محور میدانند.
عدالت؛ زیرساخت مدیریت جامعه
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: براساس معارف اسلامی و آموزههای قرآنی محور اجتماع و مدیریت مردم، عدالت است و بدون عدالت سنگ روی سنگ بند نمیشود و تعادل جامعه برهم میریزد. زیرا زیرساخت خلقت براساس عدالت است و به تبع آن زیرساخت مدیریت جامعه باید بر پایه عدالت باشد.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز بر پایه همین تفکر پس از پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ مبنای حرکت و اداره کشور را براساس عدالت قرار دادند و تشکیلات مردمی مختلف از جمله سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی را در کنار نهادهای رسمی هموزن آنها برای ایجاد تعادل در جامعه و حرکت آن به سمت تحقق عدالت تأسیس کردند.
نهادهای مردمی، بازوهای اجرای عدالت در کشور
اوسطی نماینده مردم در مجلس یادآور شد: در واقع ابتکار تأسیس این نهادها از سوی امام خمینی(ره) برای اجرای عدالت بود و این نهادها بازوهای اجرای عدالت هستند. به واقع امام(ره) با اندیشه اسلامی و آموزههای دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مقابل تمام مکاتب الحادی و مدعیان دروغین عدالت و تمدن ایستادند و امروز چهره واقعی مدعیان حقوق بشر و عدالت مشخص شده و پیشبینیهای امام(ره) ثابت شده است.
وی تأکید کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی هم باید مبتنی بر عدالت باشد و هم باید در مقابل بیعدالتی، فساد، تبعیض بایستد. به عبارتی در هر دستگاهی که فساد و ظلمی هست در سایه عدم رعایت عدالت و تبعیض است. با وجود عدالت است که سیاستبازی و سیاسیکاری محو میشود، قدرت مقابله با استکبار بسیار بیشتر از این میشود و حقوق مردم به اقتضای سطوح مختلف علمی، اجتماعی و توانمندی آنها حفظ میشود. به همین جهت مقام معظم رهبری بارها از عقبماندگی درباره عدالت گلایه کردند و در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم منشور مطالبات خود را بر محور عدالت قرار دادند.
امام(ره) مردم را با محتوای دین تطبیق داد
اوسطی درباره اقدام امام(ره) در پیوند میان دین و مردم گفت: تعبیر پیوند را قبول ندارم. امام خمینی توانست مردم را با محتوای دین در ابعاد مختلف تطبیق دهد و این انطباق مسئله مهم ماست. هرجا ضربهای خوردهایم به خاطر ضعف انطباق با محتوای دین است.
پرویز اوسطی ابراز کرد: ظرفیتهای زیادی در بین مردم برای تحقق آرمانها وجود دارد و هر جا مردم مشارکت داده شدند، عدالت بهتر اجرا شد که نمونه آن در وضعیت کرونا مشاهده شد. وقتی دولت دخالت نکرد قیمت کالاهای اساسی تعادل یافت و مشکلات مردم کمتر شد، اما به مجرد اینکه بحث نظارت دولتی پیش آمد، به دلیل اجرای بد و ناقص آن مشکلات پدیدار شد و این در ساختارهای حرکت دستگاههای مختلف ریشه دارد. این ساختارها اگر مبتنی بر عدالت باشند و پیوست فرهنگی داشته باشند، نباید چنین مشکلاتی به وجود بیاید.
نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: مکتب مقام معظم رهبری در امتداد مکتب حضرت امام (ره) است که در اصول و مبانی و آرمان و اهداف تفاوتی ندارد.
وی جوهره اصلی مکتب حضرت امام را رابطه دین با سیاست دانست و گفت: این وجه مشترک مکتب حضرت امام و اندیشه شهید مدرس است که میگوید: سیاست ما عین دیانت ماست.
اوسطی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی حاصل تلاش در جهت تبیین مفاهیم اسلامی و تبلیغ و توسعه پیام آن در میان مردم بود، تبیینی که تلاش کرد تا مفاهیم را از گوشه کتابها خارج کند و به صفحه اجتماعی بیاورد، نهضت اسلامی مردم ایران که به پیروزی رسید، دشمن با ایجاد اتاق فکرهای گوناگون و با صرف هزینه ای گزاف هر روز دسیسه ای را طراحی کرد، جنگ هشت ساله، حمایت از منافقین، شبیخون فرهنگی، ترور دانشمندان و نخبگان علمی، طراحی و پشتیبانی فتنه ۸۸ از اقداماتی بود که در طول این سالها علیه ملت ایران به راه انداخته شد.