حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

آنچه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ در سنندج گذشت

  • کد خبر : 10740
  • 27 اردیبهشت 1402 - 8:04
آنچه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ در سنندج گذشت
این مسئله را اطلاعات به ما خبر داد و ماهم فکر کردیم که برای این کانال چه‌کار باید انجام بدهیم. عرض این راه‌آبی حدود شش متر و ارتفاعش هم حدود دو و نیم تا سه متر بود. یک‌راه آبی که بهتر است آن را کانال بگوییم، از بالای شهر تا پایین‌شهر بود و ضدانقلاب در این کانال مهمات زیادی جاسازی کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برای ضربه زدن بر پیکره جمهوری اسلامی و تضعیف ریشه‌های نهال نوپای انقلاب، تجزیه قومی و سرزمینی کشور با توجه به وجود اقوام مختلف در ایران بود؛ حربه‌ای که تا بدین روز نیز دشمنان انقلاب از به کار بستن آن برای تضعیف امنیت ملی ایران ناامید نیستند.

یکی از این اقوام و مناطقی که از ابتدای انقلاب تا بدین روز همواره مورد تحریک دشمنان قرارگرفته، قوم کرد و منطقه کردستان بوده است. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مصمم است در چند شماره، روند حدوداً یک‌ماهه گروگان‌گیری شهر سنندج توسط معاندین و منافقین در فروردین و اردیبهشت ۱۳۵۹ و سپس آزادسازی آن را توسط نیروهای وفادار به انقلاب موردبررسی قرار دهد.

شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹/ تداوم عملیات رمز پایان نبرد آزادسازی

در پی هشدارهای متواتر بروجردی از سنندج و نامه ستاد عملیاتی وی مستقر در کرمانشاه خطاب به مرکز عملیات سپاه در تهران در این روز به‌وسیله یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰، گردان دیگری از پاسداران تهران وارد فرودگاه شد و با هلیکوپتر به پادگان منتقل گردید.

نامه ستاد عملیاتی بروجردی چنین بود: «بنا به اعلام سنندج، چرا بعد از یک سال از خواب غفلت بیدار نشده‌اید. برای سنندج حداقل دو هزار نفر پاسدار نیاز است. اگر بخواهیم کشته بیهوده ندهیم، اقدام فرمایید.»

رو به ضعف رفتن جبهه متحد جدایی‌طلبان در سنندج، مسئله‌ای بود که تنها نیروهای انقلابی ارتش و سپاه درصحنه عملیات آن را درک کرده بودند، حال‌آنکه صدری؛ فرمانده لشکر ۲۸ نگاهی متفاوت و مأیوسانه داشت. وی در پاسخ به سؤالات خبرنگار کیهان در این خصوص گفت:

درصورتی‌که جنگ، خانه به خانه در مواضع قبلی طرفین ادامه یابد، احتمالاً این درگیری‌ها در تمام مناطق به مدت شش ماه و یا شاید بیشتر هم به طول انجامد و بحران از راه چنین جنگی به‌زودی پایان نخواهد یافت.

کارشکنی در سرکوب مخالفین

طبق گفته یکی از فرماندهان ارتش در این روز؛ علی صیاد شیرازی برای متقاعد کردن پور موسی؛ فرمانده لشکر ۱۶ زرهی قزوین که از نظامیان هماهنگ با بنی‌صدر بود؛ به پادگان مراجعه کرد تا دستور حرکت تیپ ۳ زرهی این لشکر به فرماندهی بدری را جهت تصرف تپه عباس‌آباد، سنگ سیاه بگیرد، اما به دلیل ناهماهنگی فرمانده لشکر، این عمل بازهم به تأخیر افتاد.

بدین ترتیب در دو جبهه اصلی عملیات آزادسازی سنندج به‌جز تحرکات ایذایی و تبادل آتش، پیشروی محسوسی صورت نگرفت و تنها در جبهه فرودگاه، فعالیت‌های اساسی در حال انجام بود.

تصرف شهربانی سنندج

در ساعت ۱۰:۱۰ امروز خبر رسید که گروه پاک‌سازی (پاسداران اعزامی از اصفهان)، شهربانی را تصرف کردند. لذا به تمام گروه‌ها اطلاع داده شد که روی شهربانی تیراندازی نکنند.

ماجرای کانال شهری که زاغه مهمات ضدانقلاب بود

آخرین اطلاعات رسیده به سید رحیم صفوی حاکی از آن بود که ضدانقلاب از طریق کانال‌های فاضلاب شهر، نیرو و مهمات حمل‌ونقل می‌نماید. سید رحیم صفوی دراین‌باره روایت می‌کند:

این مسئله را اطلاعات به ما خبر داد و ماهم فکر کردیم که برای این کانال چه‌کار باید انجام بدهیم. عرض این راه‌آبی حدود شش متر و ارتفاعش هم حدود دو و نیم تا سه متر بود. یک‌راه آبی که بهتر است آن را کانال بگوییم، از بالای شهر تا پایین‌شهر بود و ضدانقلاب در این کانال مهمات زیادی جاسازی کرده بود.

خیلی طولانی بود و آب خیابان‌ها با یک دریچه‌هایی به این کانال می‌ریخت. لذا با ترکیبی از کوکتل مولوتف کار خود را شروع کردیم؛ یعنی چندین ماشین از تانکرهای بنزین و یونولیت‌ها و روغن را داخل کانال ریختیم و آتش زدیم. مسیر کانال همین‌جور آتش گرفت و حرکت کرد و با یک حرارت و دود زیادی پایین آمد و ما هم انفجاراتی را دیدیم که براثر آن، آسفالت خیابان‌ها یا شیشه‌های خانه‌ها کنده شد.

در ساعت ۲۱، صفوی با در دست داشتن نقشه و طرح حمله روز بعد، وارد دیدگاه شد و با سرگرد علی صیاد شیرازی و سروان سید حسام هاشمی جلسه‌ای تشکیل داد. هاشمی درباره نتیجه این جلسه می‌گوید: برادر رحیم گفت: فردا پیشروی داریم و نقشه پیشروی را به ما نشان داد. ماهم نظریه خود و پیشنهادهای مربوط را که خیلی مفید بود به او تذکر دادیم.

منبع:

نداف، مجید، بیست‌ودو روز نبرد (آزادسازی سنندج)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، دانشگاه امام حسین (ع)، چاپ اول: ۱۳۹۹، صفحات ۵۱۴، ۵۱۵، ۵۱۶، ۵۱۸، ۵۱۹، ۵۲۰

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10740
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.