حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا؛ بزرگترین رژیم ناقض حقوق بشر است

  • کد خبر : 13053
  • 11 تیر 1402 - 7:27
آمریکا؛ بزرگترین رژیم ناقض حقوق بشر است
محمد پناه استاد دانشگاه کردستان گفت: سالهاست حقوق بشر به یکی از ابزارهای تحقیر کشورها توسط بزرگ ترین نقض کننده حقوق بشر در دنیا یعنی دولت آمریکا تبدیل شده است، این در حالی است که آمارها وشواهد حاکی از نقض اساسی ترین حقوق شهروندان آمریکایی توسط دولت آمریکاست

علی محمد پناه استاد دانشگاه کردستان و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: حقوق بشر، بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به ‌طور ذاتی، فطری و به‌صرف انسان بودن از آن بهره‌مند است و این حق از دیرباز موردتوجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق‌العاده یافته و تاکنون اسناد بین‌المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است. در این میان‌ایالات متحده که خود را پرچم‌دار رعایت حقوق بشر تلقی می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در داخل و خارج از آمریکا به شمار می‌آید.

وی افزود: دولت آمریکا که همواره داعیه دموکراسی و حقوق بشر است، به بهانه نقض حقوق بشر اقداماتی علیه بسیاری از کشورها انجام داده است زیرا از استاندارد های لازم در مورد حقوق بشر در کشور خود برخوردار نبوده است.

وی گفت: به شکل سازماندهی شده نقض حقوق بشر در داخل کشور آمریکا وجود دارد که بررسی وضعیت بومیان و اقلیت های قومی نژادی و مذهبی، رنگین پوستان، گروه های آسیب پذیر مانند زنان، کودکان، مهاجران و پناه جویان و … تعدادی از آنهاست.

وی ادامه داد: زنان آمریکا قربانی خشونت خانگی هستند به طوریکه یک سوم زنانی که به معالجه اورژانسی نیاز پیدا می کنند قربانی خشونت خانگی هستند.

محمد پناه با بیان اینکه تجاوز و تبعیض بزرگترین مشکل زنان در آمریکا است به طوریکه یک سوم نظامیان زن مورد تجاوز قرار می گیرد گفت:در آمریکا تبعیض عیه اقلیت های دینی کاملاً آشکار است که در این میان متاسفانه تبعیض علیه مسلمانان در رتبه اول قرار دارد.

وی افزود: سیاه پوستان واقعیت های دیگر از تبعیض و رفتارهای نابرابر رنج می برند ، وضعیت معیشتی سیاه پوستان و رنگین پوستان در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد و آنان جزء پایین ترین طبقات جامعه آمریکا هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مداخلات نظامی آمریکا به پشتوانه دارا بودن بزرگترین ارتش دنیا بسیار گسترده بوده و به نقض حقوق انسان های بسیاری منجر شده است، که به نقض کنفوانسونهای ژنو و شکنجه زندانیان در افغانستان و عراق و سایرکشورها می توان اشاره کرد.

وی گفت: در مداخلات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و سایر کشورها، حقوق جنگ در این خصوص کاملاً توسط آمریکا نقض گردید و هیچ اعتنایی به کنفواسیون ها نکرد.

وی گفت: حداقل ۶۳ درصد از تلفات جنگ عراق غیر نظامی و از جمله زنان باردار، افراد سالخورده و کودکان بودند و قربانیان شرکت های امنیتی عضو آمریکا همواره غیر نظامیان بودند، شکنجه های جسمی و روحی زندانیان بر خلاف حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه شیوه های مرسوم در زندان ها و بازداشتگاه های مخفی آمریکا در افغانستان، عراق و سایر کشورهاست.

وی تاکید کرد: رفتارهای غیر انسانی و وحشیانه آمریکایی ها در گوانتانامو و ابوغریب عراق و سایر کشورهاست که نقض قوانین بین المللی حقوق بشر است که تصاویر محدوی از آنها منتشر گردید که مورد انتقاد بسیاری از مجامع حقوق بشر قرار گرفت و و هرگز از اذهان مردم جهان پاک نخواهد شد.

وی ادامه داد: عدم پایبندی معاهدات و تعهدات بین المللی، عدم عضویت در دیوان بین الملل کیفری آمریکا که به روش های مختلف مداخلات نظامی متعدد علیه سایر کشو پرداخته است، به طوریکه از سال ۱۹۴۵ تاکنون ۱۰۰مورد مداخله نظامی این کشور در جهان وجود داشته است که در تمامی این مداخلات به نقض آشکار حقوق بشر در آن کشورها پرداخته و معاهدات بین المللی را زیر پا گذاشته است.

محمد پناه در پایان گفت: در خصوص نقض حقوق بشر توسط آمریکا در کشور ایران هم قبل و هم بعد از انقلاب می توان به مواردی همچون؛ دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، نقض آمریکا در تشکیل و تقویت ساواک، حمایت از رژیم شاه و سرکوب مردم، مداخله در همه ی امور ایران، حمایت از گروهک های تجزیه طلب و تروریسم، جاسوسی و مداخلات سفارت آمریکا، حمله طبس، انهدام هواپیمای ایرباس مسافربری، اختصاص بودجه برای براندازی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13053
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.