حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

آمار اشتغال در کردستان صدای نماینده خبرگان رهبری را هم درآورد

  • کد خبر : 7140
  • 09 اسفند 1401 - 8:56
آمار اشتغال در کردستان صدای نماینده خبرگان رهبری را هم درآورد
در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات کشور، افزایش نرخ بیکاری است و این معظل در سطح استان های محرومی مانند کردستان، بیشتر قابل لمس است و می بینیم که جوانان و خانواده ها چگونه با معضلی به نام بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، طبق آمار منتشر شده در سامانه مرکز آمار کشور، در روزهای اخیر استان کردستان رتبه اول بیکاری کشور را به خود اختصاص داده و این میراث شوم و ناخوشایند سال هاست رو به افزایش بوده و با توجه به رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی، همچنان نیز در حال افزایش است.

استان کردستان، استانی با پتانسیل های بالا برای ایجاد اشتغال ثابت با درآمد کافی است اما متاسفانه عدم رغبت مسئولان برای استفاده از این ظرفیت ها و انکار ناکارآمدی در عرصه مدیریتی توسط مسئولان ارشد استان، هر روز بر تعداد آمار بیکاران این استان اضافه می کند.

ثبت رکوردهای نگران کننده از بیکاری در کردستان

مرکز آمار ایران، در گزارشی که به صورت فصلی بر اساس وظایف سازمانی منتشر می کند، گزارش آماری اشتغال و بیکاری در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ را در بهمن ماه امسال منتشر کرده که بر اساس این گزارش کردستان در اکثر حوزه های مهم وضعیتی نگران کننده دارد.

بر اساس این آمار که مرکز ملی آمار ایران منتشر کرده است، استان کردستان رتبه اول بیکاری در کشور را آن هم با فاصله ای معنا دار از میانگین کشوری به خود اختصاص داده است؛ در حالی که میانگین نرخ بیکاری بر اساس داده های این نهاد رسمی، ۸٫۲ درصد است، استان کردستان در پاییز ۱۴۰۱ نرخ بیکاری معادل ۱۳٫۸ درصد را ثبت کرده و این یعنی نرخ بیکاری در استان کردستان ۵٫۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است. مسئله ای که نشان دهنده وضعیت بغرنج و بسیار نگران کننده  این حوزه در استان است.

نشانه نگران کننده دیگری که باید مسئولان استانی و کشوری در مورد استان کردستان مد نظر داشته باشند این است که بر اساس این آمار با وجود اینکه نرخ بیکاری در عمده استان های ایران کاهشی یا حداقل ثابت بوده، اما نرخ بیکاری در استان کردستان نه افزایشی بلکه «به شدت افزایشی» بوده است؛ به طوری که از ۱۰٫۹ درصد در پاییز ۱۴۰۰ به ۱۳٫۸ درصد پاییز امسال رسیده است.

البته این نکته افزایش نرخ بیکاری در کردستان را سال هاست که رسانه ها به مسئولان استانی و کشوری گوشزد کرده اند، اما بنابر عادت همیشگی مسئولان، انکار بهترین راه حل برای رفع معضلی مانند بیکاری و اشتغال بوده و البته که هنوز هم هست.

علیرغم اینکه طی یک ماه گذشته مسئولان استان از ایجاد حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی در این استان سخن گفته و به دنبال آن هستند که جشن اشتغال را در شهرستان های کردستان برگزار کنند، اما آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد، همچون گذشته مردم کردستان با بازی با ارقام سر و کار داشته و همین امر هم باعث شد تا صدای ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم درآید.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در واکنش به کسب رتبه نخست بیکاری کردستان در کشور گفته که مسئولان استانی با چه استدلالی می خواهند جشن اشتغال برگزار کنند؟

به گفته ماموستا فایق رستمی، رقم خوردن این وضعیت مایه تأسف است، مسئولان می گویند ۳۲ هزار تا ۴۰ هزار و ۸۰۰ شغل در کردستان ایجاد کرده ایم، اما خانواده هایی که هر کدام چند نفر بیکار فارغ التحصیل دارند، این را احساس نمی کنند.

وی گفته که وقتی بنده بسیاری از فارغ التحصیلان با مدرک تحصیلی فوق لیسانس را برای شغل و کاری به ادارات استان کردستان معرفی کرده، مسئولان می گویند مجوز جذب نداریم، نمی دانیم این ۴۰ هزار نفر کجا مشغول به کار شده اند؟

به گفته نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، اگر بنای ایجاد اشتغال شده به اظهارات مسئولان استانی باشد، نه تنها از استان های دیگر کشور بلکه باید از خارج کشور نیز نیروی کاری برای استان بفرستند چرا که تعداد نیروهای بومی پاسخگوی میزان اشتغال ایجاد شده نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7140
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.