حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

آخرین وضعیت مسکن ملی در کردستان/متقاضیان در کردستان بیشتر از سهمیه اختصاص یافته است

  • کد خبر : 2722
  • 19 آبان 1401 - 9:11
آخرین وضعیت مسکن ملی در کردستان/متقاضیان در کردستان بیشتر از سهمیه اختصاص یافته است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان آخرین وضعیت ثبت نام و واگذاری زمین طرح مسکن ملی در شهرستان های مختلف استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، جهانگیر الیاسی عصر امروز در شورای مسکن استان کردستان اظهار کرد: بومی‌سازی طرح مسکن ملی از اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه کردستان در مسکن ملی برای چهار سال ساخت ۳۶ هزار و ۷۸۱ واحد در شهرها و روستاهای استان است.

الیاسی به تفکیک و تقسیم‌بندی ساخت مسکن ملی در استان پرداخت و گفت: در بخش روستایی ساخت ۱۶ هزار واحد، استیجاری ۵ هزار و ۷۶۰، بافت فرسوده ۱۲ هزار و ۲۲۷ و خودمالکی ۱۶ هزار و ۳۷۰ واحد مسکونی است.

وی ادامه داد: سهم سنندج در طرح اقدام ملی ۱۲ هزار و ۸۹۱ واحد است، که ۴۹ هزار و ۱۹۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، در مجموع تعداد ثبت‌نامی‌ها در تمام شهرستان‌ها بیشتر از سهمیه ابلاغی است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم نهضت ملی مسکن در کردستان موفق باشد باید امسال و تا اواسط سال آینده ساخت عمده واحدها را شروع کرده باشیم.

الیاسی گفت: واگذاری به گروه‌های ۴ نفره دولت را از موضع پاسخگو بودن به موضع مطالبه‌گری می‌رساند، مردم اگر بدانند صاحب یک ساختمان ۴ واحده می‌شوند بیشتر استقبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: همکاری دستگاه‌های دولتی برای انتقال سریع زمین‌ها به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی راه و شهرسازی، همکاری سایر بانک‌های عامل به جز بانک مسکن در مضوع تسهیلات، تشویق مردم به دو گروه متقاضی وام قبل از سفت‌کاری و بعد از سفت‌کاری، کمک به تسریع تعیین تکلیف معارضین در زمین‌های دولتی واقع در طرح و تامین مالی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای آماده‌سازی در این طرح در استان ضروری است.

وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای مسکن ملی در شهرستان‌های  استان، اظهار کرد: در قروه و دهگلان به دلیل نوعیت زمین دنبال الحاق هستیم تا مسئله را مرتفع کنیم.

وی عنوان کرد: در کامیاران مسئله نهضت ملی و ۱۳ تعاونی از هم تفکیک شده و در دیواندره ضمن تامین ۲ هزار و ۲۰۰ واحد باید جابجایی کنارگذر در دستور کار قرار گیرد.

الیاسی خاطرنشان کرد: در بیجار زمین یک هزار و ۲۰۰ واحد تامین شده و در شهرستان سروآباد موضوع بسته شده است.

به گفته الیاسی، برای مریوان در کانی دینار و برده‌رشه در حال تامین زمین هستیم و در بانه باید با اوقاف و ارتش به توافق برسیم.

وی تصریح کرد: در سنندج با زمین جهاد کشاورزی و ۶۰ هکتار ارتش حدود ۴ تا ۵ هزار نفر ساماندهی می‌شوند.

تاکید بر ضرورت تسریع در تصمیم‌گیری و اجرای پروژه مسکن ملی 

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کُردستان در ادامه با ابراز خرسندی روند پیشرفت پروژه مسکن ملی در استان، اظهار داشت: خوشبختانه هم‌اکنون از شرایط درجازنی دو سه ماه اول اجرای طرح قدری فاصله گرفته‌ایم و امیدواریم‌ کارها با سرعت بیشتری پیش برود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مسکن ملی در استان کردستان گفت: از ۸ هزار نفر که تاکنون واریز وجه انجام داده، ۶ هزار واحد در حال ساخت بوده و ۱۲ هزار واحد دیگر تا پایان آذرماه اجرایی شود.

استاندار کردستان بر ضرورت تسریع در تصمیم‌گیری و اجرای پروژه مسکن ملی تاکید و تصریح کرد: هر گونه کم‌کاری، قصور و سهل‌انگاری باعث افزایش هزینه‌ ساخت مسکن خواهد شد و همه ما در برابر این وضعیت مسئول هستیم.

وی مشکل تامین زمین با توجه به وضعیت توپوگرافی استان را از جمله موانع اجرای طرح ملی خواند و افزود: زمین‌های مازاد دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید تعیین تکلیف شود.

زارعی‌کوشا با ذکر اینکه اگر چه وضعیت آموزش عالی در دانشگاه استان کردستان با وجود کمترین سرانه، رتبه نخست منطقه غرب کشور و دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان نیز رتبه نخست کشوری را دارد، خاطرنشان کرد: اراضی واگذار شده بعد از ۳۰ سال به این دانشگاه‌ها، نباید بلاتکلیف بماند و می‌طلبد ضمن در نظر گرفتن آینده و اهداف دانشگاه‌ها، با توافق و همدلی، این اراضی تصمیم‌گیری شود.

وی ساخت مسکن ۳ تا ۵ نفره را اقدامی‌مناسب دانست و اظهار کرد: باید شرایط و اقتضائات نسبت به هر شهرستانی در نظر گرفته شود.

استاندار کردستان بر ضرورت تعیین تکلیف تعاونی‌های مسکن تا پایان سال‌جاری تاکید کرد و از مدیرکل اداره کار استان کردستان خواست این موضوع را به‌ جد پیگیری کند تا این پروژه‌ها به آثار باستانی تبدیل و تحویل میراث فرهنگی داده نشود.

زارعی‌کوشا از معاون اقتصادی و عمرانی خواست که سهم بانک‌ها در روند اجرای ساخت مسکن و پرداخت تسهیلات به متقاضیان را پیگیری کنند تا مشکلی در این حوزه ایجاد نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2722
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.