حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
نگاه ویژه در عرصه‌های اجرایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی؛

آبرسانی، گام بزرگ انقلاب برای توسعه روستا‌ها

  • کد خبر : 27769
  • 12 بهمن 1402 - 18:38
آبرسانی، گام بزرگ انقلاب برای توسعه روستا‌ها
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت آب با رشد قابل توجه و خدمات گسترده و فراگیر همراه بود، این خدمات نه تنها در گستره شهر‌های بزرگ بلکه در دور افتاده‌ترین روستا‌ها و مناطق محروم نیز به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اینجا روستای ماموخ علیا در ۲۰ کیلومتری شهر سنندج به سمت دیواندره است، روستایی که تا قبل از انقلاب از بسیاری از امکانات محروم بود اما بعد از انقلاب شکوفایی به این روستا رسید و حال امروز مهمان این روستا شدیم تا از نزدیک در جریان افتتاح پروژه‌های محرومیت‌زدایی و آبرسانی به آن باشیم.

اگر بخواهیم اشاره‌ای به تاریخچه‌ای از آبرسانی به روستاها در قبل و بعد از انقلاب داشته باشیم باید گفت؛ قبل از انقلاب تنها ۸ درصد روستاهای کشور دارای آب سالم و بهداشتی بودند که پس از انقلاب این رقم به ۸۲٫۹۵ درصد رسیده است.

وقتی انقلاب به ثمر نشست تأسیس آبفا در کردستان در دستور کار قرار گرفت و با راه‌اندازی آن، آبرسانی به روستا‌ها با رعایت اصول بهداشتی آغاز و تعداد روستا‌های بیشتری تحت پوشش این شرکت درآمد.

همچنین در دولت سیزدهم مرکز جهاد آبرسانی برای تامین آب شرب ۱۰ هزار روستا ایجاد شده است.

آب به ماموخ علیا رسید

کاک ابراهیم امامقلی دهیار روستای ماموخ در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: این روستا دارای ۵۰ خانوار و ۱۸۰ نفر جمعیت است و امكانات آن عبارتند از: تلفن، برق، آب آشامیدنی و مدرسه ابتدایی ۶ كلاسه و خانه بهداشت که همه اینها به برکت انقلاب اسلامی محقق شد.

وی گفت: این روستا از نظر تاریخی دارای قدمت بالایی است و منطقه گرمسیری در زمانهای قدیم وجود داشته به نام مادموخ كه در طول زمان به ماموخ تبدیل شده است. شغل اهالی روستای ماموخ علیا عبارتند از: كشاورزی و دامداری كه گندم، جو و نخود از محصولات كشاورزی و گردو، زردآلو، گیلاس، هلو، سیب و انگور از جمله محصولات باغی این روستاست.

وی با اشاره اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکوفایی را به تمام روستا تقدیم کرد، گفت: به تمام معنا آسایش به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم مردم روستای ماموخ شد و صاحب بسیاری از امکانات شدیم اما همچنان ضعف‌هایی وجود دارد که امیدواریم با کمک سپاه بیت‌المقدس کردستان همانند پروژه‌های آبرسانی که امروز شاهد آن هستیم شکوفایی، شکوفاتر از قبل شود.

امروز به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه‌ بیت‌المقدس کردستان پروژه خط انتقال آب شرب حسین‌آباد جنوبی روستای ماموخ علیا با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال به افتتاح رسید.

سرهنگ سعید شعبانی معاون هماهنگ کننده سپاه بیت المقدس کردستان در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطر شهدا اظهار داشت: خدارا شاکر هستیم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایثارگری خانواده‌های شهدا و رهبری‌های امامین انقلاب ۴۵امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم.

وی گفت: دشمنان  ما به دنبال این بودند که مردم ایران ۴۰ سالگی این انقلاب را نبینند اما ملت ایران علی‌رغم همه دشمنی‌ها وارد ۴۶ امین بهار انقلاب شدند.

وی با بیان اینکه ما مسئولین خادم مردم هستیم چرا که امام راحل خدمت به کوخ‌نشینان را همواره توصیه میکردند، ادامه داد: سپاه پاسداران در ذیل ماموریت اصلی خود یعنی صیانت از انقلاب اسلامی، ماموریت خدمات‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر و محرومیت‌زدایی را در دستور کار خود قرار داد.

شعبانی خاطر نشان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی پروژه‌های عمرانی در مناطق کم‌برخوردار را در دستور کار خود قرار داده که یکی از این حوزه‌ها حوزه آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی است که در قراردادی ۱۶۹ روستا به ارزش اعتباری ۵۲۸ میلیارد تومان با بررسیهای انجام به عمل آمده را در دستور کار قرار داد که به ۱۹۸ روستا افزایش پیدا کرد و ۲۹روستای دیگر به جامعه هدف اضافه شد.

وی ادامه داد: تا به امروز کار ۷۹ روستا آغاز شد و ۵۶ روستا مشکل آبرسانی آنها حل شده و پروژه در اختیار مردم قرار گرفت و در ۲۳ روستای دیگر شاهد پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصدی هستیم که ۲۱۱ میلیارد تومان اعتبار این ۷۹ روستا بوده است که پراکندگی این پروژه‌ها در سنندج ۶ پروژه، سقز ۵۵، دیواندره ۳۴، بیجار ۳۵، سروآباد ۱۲ پروژه، کامیاران ۲۰ پروژه، دهگلان ۲، قروه ۷ پروژه، بانه ۵ پروژه و مریوان ۲۲ پروژه است.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان افزود: حفاری و لوله گذاری برای خط انتقال ۲۷۷ کیلومتر ،حفاری و لوله گذاری برای شبکه توزیع ۱۹۵ کیلومتر، احداث مخزن بتنی تکمیل شده به تعداد ۴۲ باب جمعا ۵ هزارو ۸۶۰ متر‌مکعب، احداث مخزن بتنی در دست اجرا  برای ۱۲ باب جمعا ۲ هزارو ۵۲۰ متر مکعب، احداث ایستگاه پمپاژ  تکمیل شده به تعداد ۱۵ باب، احداث حوضچه شیرآلات تکمیل شده ۲۱۰ باب و در حال اجرا ۶۴ باب از جمله اقداماتی بوده است که در این ۷۹ روستا انجام گرفته است.

وی یاداور شد: در دهستان حسین‌آباد جنوبی روستای ماموخ علیا دو پروژه احداث شبکه فاضلاب و تامین آب شرب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومان در مدت ۲۳ روز تحویل مردم و به بهره‌برداری رسید.

وی تاکید کرد: بحث ابرسانی به روستای ماموخ علیا جزء قرارداد و تعهدات سپاه نبود اما با مراجعه مردم  و دهیاری و پیگیری آبفای استان از سپاه بیت‌المقدس این پروژه انجام شد.

وی در پایان گفت: دشمنان ما به دنبال این هستند که انتخابات ضعیفی داشته باشیم اما ما با حضور پرشور خود از خطر سرخ و خونین شهدایمان در این راه دفاع خواهیم کرد.

گفتنی است؛ کاروان ۴۰ نفر قرآن کریم نیز در این روستا حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27769
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.