حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی/ ۸۷ هزار واحد مسکن ملی سهم استان کردستان است

  • کد خبر : 4318
  • 10 دی 1401 - 10:53
مسکن ملی، رویش جوانه امید در دل جوانان کردستانی/ ۸۷ هزار واحد مسکن ملی سهم استان کردستان است
معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: از مجموع ثبت نامی‌ها ۵۴ هزار نفر تایید نهایی شده‌اند و ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیز مدارک خود را تکمیل کرده و در حال تایید نهایی هستند و مابقی یا عدم مراجعه یا رد درخواست شده‌اند.

به گزارش کُردتودی، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: کل سهمیه ابلاغی برای مسکن ملی در استان کردستان ۸۷ هزار و ۲۳۹واحد است که از این تعداد ۱۶ هزار واحد مسکن روستایی و پنج هزار و ۷۰۰ واحد مسکن استیجاری است، به این معنی که دولت آن را احداث کند و به صورت اجاره از آن بهره‌برداری شود.

وی گفت: با احتساب واحدهای روستایی و همچینن استیجاری، حدود ۶۵ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه باقی مانده استان است و دولت مکلف است تعهدات خود را در استان انجام دهد.

مصطفی رضایی افزود: از ۶۵ هزار و ۵۰۰ واحد نیز ۱۶ هزار واحد مسکن، تولید بخش خصوصی است که وظیفه دولت فقط حمایت تسهیلاتی از متقاضیان است، به این معنا که ساختمان‌های نیمه کاره ای که توسط بخش خصوصی در حال ساخت بوده و بدلیل کمبود منابع مالی متوقف شده است، دولت برای ساخت و ساز از آنان حمایت مالی می‌کند.

وی اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۲۲۷ واحد نیز نوسازی بافت فرسوده است که شبیه تولید بخش خصوصی اما در محدوده بافت فرسوده است که قرار است یارانه ای پرداخت شده و از نوسازی بافت فرسوده حمایت شود.

به گفته وی براین اساس و با کم کردن این واحدها، تعهدات باقی مانده سهمیه استان ۴۰ هزار واحد است که تاکنون ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی در چهار فاز ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: از مجموع ثبت نامی‌ها ۵۴ هزار نفر تایید نهایی شده‌اند و ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیز مدارک خود را تکمیل کرده و در حال تایید نهایی هستند و مابقی یا عدم مراجعه یا رد درخواست شده‌اند.

وی یادآور شد: درمجموع تاکنون ۷۳ هزار نفر متقاضی تایید نهایی داشته ایم که ۲ برابر برنامه ۴۰ هزار واحد است و برخلاف بسیاری از استان‌هایی که تعداد متقاضی به سقف نرسیده و سامانه ثبت‌نام هنوز برای متقاضیان باز است.

رضایی یکی از دلایل اصلی تعداد بالای متقاضیان را قیمت بالای زمین در استان، درآمدکم، ماهیت فیزیکی شهرها و کمبود اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هفت هزار واحد مسکن ملی در سطح استان کردستان در حال ساخت، ۱۲ و هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز زمین آماده و کل فرآیندها طی شده است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

ضایی در ادامه به وضعیت تامین زمین برای مسکن ملی در استان اشاره کرد و گفت: در تمام شهرهای استان با مشکل زمین مواجه هستیم و مهمترین دلیل آن هم تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن است که براساس آن استفاده از اراضی درجه یک و ۲ کشاوری برای مسکن ممنوع است.

وی افزود: این تبصره درست و ما منکر آن نیستیم، به هرحال حفظ و حراست از اراضی کشاورزی جزو اولویت‌های حاکمیت هر کشوری است اما برای ما به معضل بزرگی تبدیل شده است چرا که پیرامون تمام شهرهای ما اراضی درجه یک و ۲ آبی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان یادآور شد: برای ۷۹۷ متقاضی فاز اول طرح ملی مسکن در شهرستان‌های مذکور، تاکنون زمین تامین نشده است که در صورت تامین زمین، فعالیت اجرایی این واحدها هم شروع می شود.

به گفته وی در سنندج نیز پروژه ۲۰۰ واحدی نهضت ملی در منطقه ۲/۱۹ بهاران به ما واگذار شده که در کمتر از هشت ماه پیشرفت قابل توجهی داشته است و حالا در مرحله سقف طبقه ششم قرار دارد که امیدواریم در کمترین زمان ممکن به متقاضیان تحویل داده شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4318
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.