حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

۷۵۵ هکتار از مراتع کردستان قرق شد

  • کد خبر : 23893
  • 11 آذر 1402 - 9:44
۷۵۵ هکتار از مراتع کردستان قرق شد
رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات قرق و حفاظت از مراتع در سطح ۷۵۵ هکتار مراتع استان با مشارکت مجریان طرح‌های مرتعداری به اجرا درآمد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی کردستان، بختیار مرادی به برنامه اصلاح و احیای مراتع اشاره و اظهار کرد: این طرحها به منظور ایجاد شرایط لازم برای زادآوری و تکثیر گونه‌های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مراتع با فعال سازی طرح‌های مرتعداری به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه قرق مراتع یکی از روش‌های مدیریتی مرتعداری است که به منظور اصلاح و توسعه مراتع اعمال می‌شود، افزود: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه‌های تحت قرق موجب افزایش سرعت نفوذ پذیری خاک جلوگیری از سیلاب، تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب و در نهایت افزایش پوشش گیاهی می‌شود.

رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به بذرکاری ۱۸۴ هکتار از مراتع استان اشاره و اضافه کرد: ۲۵۵ هکتار بذرپاشی و ۲۲۰ هکتار کپه‌کاری مراتع نیز امسال انجام گرفت.

مرادی ادامه داد: ۶۲ هکتار چاله فلسی و ۳۸ هکتار بانکت بندی نیز امسال انجام شد.

وی با بیان اینکه مراتع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین منابع ملی کشور محسوب می‌شوند، افزود: لازمه حفظ این منابع ارزشمند، آگاهی‌بخشی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به بهره برداران و جوامع محلی بویژه روستاییان و دامداران است که به عنوان بهره‌برداران مستقیم این منابع ارزشمند باید به آن توجه داشت.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار را مرتع تشکیل می دهد.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23893
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.