حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
سبزی‌کاری سنتی طرفداران خود را دارد؛

یادگاری به‌جا‌مانده و دور از هیاهوی شهری

  • کد خبر : 15817
  • 05 شهریور 1402 - 7:45
یادگاری به‌جا‌مانده و دور از هیاهوی شهری
هر روز در ساعات اولیه بامداد شاهد حضور خودروهایی هستیم که در کنار یک باغچه سبزیکاری در محله دوشان سنندج توقف کرده و پس از چند دقیقه با سبدی پر از سبزی تازه و انواع سیفی‌جات خارج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، بارها و بارها در طول روز از رادیو و تلویزیون و رسانه‌های دیگر می‌شنوید که مردم را به خوردن سبزیجات برای تضمین سلامتی خود توصیه می‌کنند، سبزی خوردن نه تنها سفره را زیبا می‌کند و باعث تحریک اشتها می‌شود، بلکه با دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت هم بسیار مفید است سبزی ‌های خوشمزه و اشتهاآوری که پای ثابت سفره‌ی بسیاری از خانواده ‌‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی ‌های تغذیه ‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند.

زندگی آپارتمانی و اسکان خانواده‌‎ها در چهار دیواری‌‎های سرد و بی‌روح، قطع ارتباط خانواده‌ها بویژه کودکان با عوامل روحیه‌ساز مانند حیات‌های قدیمی، منازل، حوض و فواره، باغچه‌های کوچک خانه‌هایی که بخشی از مساحت خود را به سبزی‌کاری خانگی برای تامین بخشی از نیاز غذایی خانوار و تامین سرگرمی و ایجاد نشاط اختصاص می دادند از مسائلی است که امروزه به وفور دیده می شود.

کردستان به عنوان یک شهر صنعتی و کشاورزی در چند سال اخیر شاهد توسعه روز افزون در بخش‌های مختلفی بوده و می‌رود تا در آینده به یک کلانشهر تبدیل شود.

هر روز در ساعات اولیه بامداد شاهد حضور خودروهایی هستیم که در کنار یک باغچه سبزیکاری در محله دوشان در اطراف سنندج توقف کرده و پس از چند دقیقه با سبدی پر از سبزی تازه و انواع سیفی جات خارج می شوند.

تربچه، تره، شاهی، اسفناج، جعفری، لوبیا سبز، گشنیز، چغندر، نخودفرنگی، مرزه، پیازچه، ریحان سبز و بنفش از جمله محصولاتی است که در بعضی از محلات حاشیه شهر سنندج بذرهای آنها را در زمین می‌کارند تا پس از مدتی که رشد کرد به بازار عرضه کنند.

سبزی کاری از گذشته های دور در بین خانواده های روستاهای کُردستان رسم بوده و آنها بیشتر به منظور رفع نیازهای غذایی خود به این کار مبادرت می کردند تا اینکه به مرور زمان و با گسترش شهرنشینی و کمبود زمین کشاورزی، گرایش خانواده های شهری به سبزی های محلی که تازه و با طراوت هستند؛ بیشتر شد و همین مسئله زمینه ایجاد شغل و کسب درآمد برای روستائیان را فراهم کرده است.

ذکر این نکته نیز مهم است که سبزی کاری در سنندج به دلیل وجود رطوبت مناسب و طبیعی، بارندگی‌های پراکنده ، آب جاری رودخانه‌ها و آب چاه‌های نمیه عمیق کاملا معطر و عاری از هر گونه آفت و بیماری های احتمالی بدست می آید، اما طبق بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان کشاورزی و بازرگانی استان حدود ۹۵درصد آن به صورت تازه خوری وارد بازار مصرف می شود و در واقع  جای صنایع فرآوری انواع سبزی در این استان همچنان خالی است  و در نتیجه بخشی از این محصولات به ضایعات تبدیل می شود.

دو برادری که از روستا کوچ کردند و مشتری های زیادی دارند

کاک ناصر و کاک منصور دو برادری هستند که این روزها در محله دوشان سنندج مشغول سبزی کاری هستند و افراد زیادی برای تازه مصرف کردن آن جهت خرید به این مکان مراجعه می کنند، فضایی دلنشین و طبیعتی بکر که هر روز مشتریان زیادی در سایه سایبان آن جا خوش می کنند تا با چرخ هایی که سبزی معطر فضا را پیچیده کرده است به خانه برگردند.

آنها می گویند: که قبلا در روستایی از اطراف دهگلان مشغول سبزی کاری بودیم که چند سالی است به دلیل مشتری های زیادی که در این شهر وجود دارد زمین هایی را اجاره می کنیم و مشغول سبزی کاری هستیم و خدا روشکر مشتری های ثابت و زیادی هم داریم و هر کیلو سبزی را به قیمت ۲۷ هزار تومان به فروش می رسانیم.

کاک ناصر ادامه می‌دهد: از کار کشاورزی و باغبانی، کار سخت تری نمی‌توان پیدا کرد. این کار شاید از دور راحت باشد اما من کشاورز باید دائما به محصولات و مزرعه سر بزنم، کود، سم، آب و … را به موقع استفاده کنم تا مبادا آفتی به جان سبزی‌ها نیفتد. این زمین خیلی برای من اهمیت دارد چون کل زندگی من و خانواده‌ام از همین چند متر زمین تامین می‌شود.

وی بیان کرد: کسی که کارش را دوست نداشته باشد، در کشاورزی هم نمی‌تواند دوام بیاورد، من آنقدر نمک‌خور این کار شده‌ام که بعد از چندین سال نمی‌توانم آن را ترک کنم و یا کار دیگری انجام دهم.

وی، آب آبیاری زمین را از طریق چاهی که در نزدیک مزرعه وجود دارد، تامین می‌کند و به گفته‌ی خودش، فروش خوبی دارد و مشتری‌های دائمی همواره از او خرید می‌کنند.

آقا ناصر افزود: آب و هوای این منطقه برای کشت سبزی بسیار خوب است و به همین جهت تاکنون سبزی‌کاری در این محل دوام آورده است، تا جایی که می‌دانم آن سوی جاده،کارخانه‌های زیادی مشغول هستند ولی دود آن‌ها به نمی‌رسد.

کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی

زوج های جوان، زنان و مردان سالخورده با روحیه ای شاداب که گویی برای ورزش آمده اند در صفهایی که چند دقیقه طول می کشید ایستاده بودند و با حوصله و شادابی سبزی مورد نظر خود را انتخاب و خرید می کردند.

در صف که ایستاده ای کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی از کنارت رد می شوند و خریداران وقتی این سبزی های خوش رنگ و شاداب را می بینند خوشحال می شوند که شاید بهترین محل را برای خرید بهترین سبزی انتخاب کرده اند و پس از خرید با نشاطی که از چهره هایشان مشهود است باغ را ترک می کنند.

با چند تن از خریداران سبزی هم کلام شدیم، یکی از زنان سالخورده به خبرنگار کردتودی گفت: حدود ۳ سال است که از این محل سبزی می‌خریم و همیشه با علاقه به باغ آمده و سبزی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریده است.

وی افزود: سبزی های این باغ به قدری با طراوت و شاداب است که تا یک هفته ماندگاری دارد و تازه می ماند و من از هیچ جای دیگر سبزی نمی خرم و رایحه این سبزی ها فضای منزل ما را نیز معطر می کند و خیلی خوشحالم که این محل در شهر وجود دارد.

 وجود درک متقابل بین مسئولان ذیربط  شهروندان را خرسند می‌کند تا با اجرای طرحی ارزشمند و با حفظ فضای سنتی موجود در باغ سبزی‌کاری، فضایی دلنشین با موفقیت عملیاتی شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15817
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.