حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

گوشت قرمز از مرز کیلویی ۳۰۰ هزار تومان گذشت/ نهاده‌های دامی عامل اصلی گرانی

  • کد خبر : 5314
  • 03 بهمن 1401 - 11:11
گوشت قرمز از مرز کیلویی ۳۰۰ هزار تومان گذشت/ نهاده‌های دامی عامل اصلی گرانی
مدتی است قیمت گوشت قرمز در بازار مجددا افزایش‌یافته است، مسئولان مدعی هستند افزایش قیمت گوشت قرمز در حد ‌۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو است اما واقعیت بازار از افزایش بیشتر قیمت گوشت حکایت دارد.

۰۰۰ه گزارش خبرنگار کُردتودی، در حالی که دی‌ماه سال ۱۴۰۰ قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی گرم و بدون چربی ۱۳۸ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر سنندج عرضه می‌شد و مصرف‌کنندگان گوشت گوساله مغز استخوان را نیز کیلویی۱۴۰ هزار تومان خریداری می‌کردند اما این روز ها باید گوشت گوسفند را کیلویی ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تومان گوشت گوساله مغز استخوان را کیلویی ۲۷۰ هزار تومان خریداری کرد.

مدتی است قیمت گوشت قرمز در بازار مجددا افزایش‌یافته است، مسوولان مدعی هستند افزایش قیمت گوشت قرمز در حد ‌۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو است اما واقعیت بازار از افزایش بیشتر قیمت گوشت حکایت دارد، البته شرایط فعلی قیمت گوشت طوری است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هر دو ناراضی هستند.

از دلایل افزایش قیمت گوشت می‌توان به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قاچاق دام، حذف دام‌های مولد و آزاد شدن مجوز صادرات در مردادماه سال جاری اشاره کرد.

با لغو مجوز صادرات دام زنده انتظار می‌رفت قیمت گوشت کاهش یابد یا به ثبات برسد، اما این‌گونه نشد و قیمت این کالا مجدداً افزایش یافت. در چنین شرایطی ورود جهاد کشاورزی در بررسی علل این افزایش قیمت و راهکارهای به تعادل رسیدن آن ضروری است، چرا که دامداران معتقدند باوجود این افزایش قیمت‌های افسارگسیخته، باز هم در حال متضرر شدن هستند، چراکه با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی چند برابر شده است.

نهاده‌های دامی عامل اصلی گرانی

 بسیاری از تولیدکنندگان و پروار کنندگان گوسفند مدعی هستند که گرانی خوراک دام برای تولیدکنندگان دام سبک و به‌ویژه دام سنگین سخت‌تر شده است این مشکلات از سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌های طولانی سال به سال تکرار شده و اکنون به مشکل بزرگی تبدیل‌شده است.
بارش سالانه در کشور میانگین ۲۳۰ میلی متر است و ایران به عنوان کشوری خشک محسوب می‌شود در سال‌های اخیر بارش‌ها به کمترین میزان خود رسیده است،‌ بخش زیادی از خوراک دام سبک از طریق تعلیف در مراتع تامین می‌شد که اکنون این شرایط سخت‌تر شده است.
از سوی دیگر کشور وابستگی بیش از ۷۰ درصدی به واردات خوراک دام و طیور دارد که در دو سال گذشته به دلیل مشکلات بازارهای جهانی واردات به سختی انجام‌شده است.
علاوه بر آن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ۷ ماه گذشته اگرچه توانسته میزان واردات به کشور را تسهیل کند و رانت و فسادهای پیرامون این ارز دولتی را کاهش دهد، اما نهاده باقیمت گران‌تری به دست تولید کننده رسیده است، تولیدکنندگان می‌گویند قیمت نهاده پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۴ برابر شده است قیمت هر کیلو نهاده به طور میانگین از کیلویی ۳۵۰۰ به ۱۴ هزار تومان افزایش‌یافته است علاوه بر اینها افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های دستمزد که در سال گذشته ۵۷ درصد رشد کرد هزینه‌های تولید را افزایش داد.
ریشه گرانی کجاست؟
اگرچه آمارهای قطعی درباره قاچاق وجود ندارد اما شواهدی است که دام سبک به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود این به دو دلیل خوش‌خوراکی دام ایران و پایین بودن قیمت نسبت به کشورهای همسایه است.
از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی تحت‌فشار اتحادیه‌های تولیدکننده که ادعا می‌کردند مازاد تولید در کشور وجود دارد مجوز صادرات دام را صادر کرد این در حالی است که همان زمان هم قیمت گوشت بالابود.

کنترل بازار گوشت در کردستان نیازمند یک تدبیر اساسی است؛ ممانعت از قاچاق دام و تأمین نهاده برای تولیدکنندگان با قیمت مناسب‌تر «در دراز مدت» و عرضه گسترده گوشت منجمد به بازار به صورت مستقیم در کنار عرضه گوشت گرم گوسفندی وارداتی از ارمنستان و گرجستان که رئیس شورای تأمین دام کشور وعده واردات آن تا به تعادل رسیدن قیمت‌ها را چند روز پیش داد «در کوتاه مدت»، شاید بتواند مرهمی بر زخم گرانی در بازار گوشت باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5314
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.