حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس در گفتگو با «کردتودی»:

بسیج سازندگی برنده اصلی میدان مبارزه با محرومیت‌زدایی است

  • کد خبر : 34370
  • 17 اردیبهشت 1403 - 8:48
بسیج سازندگی برنده اصلی میدان مبارزه با محرومیت‌زدایی است
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیج سازندگی باگذشت زمان علاوه بر موفقیت در سایر اقدامات مختلف خویش، زمینه‌های فعالیت تخصصی بیشتری پیدا کرده است و امروزه گروه‌های جهادی تخصصی، الگوی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، با اطمینان می‌توان گفت که بسیج سازندگی یکی از جلوه‌های شناخته شده بسیج است، گسترش روزافزون بسیج سازندگی در مسیر محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی که امروز شاهد بلوغ و شکوفاشدن آن هستیم و پراکندگی و محبوبیتش حتی در دوردست‌ترین نقاط نیز قابل‌مشاهده است.

بسیج سازندگی باگذشت زمان علاوه بر موفقیت در سایر اقدامات مختلف خویش، زمینه‌های فعالیت تخصصی بیشتری پیدا کرده است، امروزه گروه‌های جهادی تخصصی، الگوی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شده‌اند، پرویز اوسطی در گفتگوی تفصیلی با ما به‌خوبی این نکته را بیان کرده است.

آنچه را که پیش رو خواهید دید، حاصل گفتگوی خبرنگار کردتودی با پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی است.

از نظر شما بسیج سازندگی چه تفاوت بارزی با سایر اقشار بسیج دارد؟

در بسیج سازندگی، خدمت‌رسانی نوع فعالیت و فاعل آن بسیج و سپاه است، آنچه امروز مشهود است، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی را به یک نماد جهادی تبدیل کرده است، هنگامی‌که کاری خوب انجام می‌شود یا از آن الگوبرداری می‌کنند یا می‌خواهند آن را بی‌اهمیت جلوه دهند، بسیج سازندگی در این میدان توانسته خوب عمل کند و به‌عنوان جهاد سازندگی شناخته می‌شود، لذا بسیج سازندگی یک تفاوت با بقیه دارد، در واقع مأموریت خدمتگزاری در بسیج سازندگی وجود دارد.

بسیج سازندگی چه مأموریت‌هایی را پیش رو دارد؟

یکی از این مأموریت‌های بسیج سازندگی، جریان جهادی است که از حالت اردو خارج شده و اکنون به یک فناوری برای انقلاب اسلامی تبدیل شده است، می‌توان جبههٔ جریان جهادی را به‌عنوان فناوری انقلاب اسلامی در سرزمین‌های اسلامی شکل داد.

ارزیابی شما از چشم‌انداز آینده بسیج سازندگی چیست؟

بسیج سازندگی در مردم خلاصه می‌شود، زمانی که حضرت آقا فرمودند: بسیج پاره تن مردم است، جهادی‌های بسیج برخاسته از همین مردم هستند، بسیجی‌های جهادگر تنها در پایگاه‌های مقاومت یا کارت بسیج خلاصه نشده‌اند، وقتی از آمار قریب به ۴ میلیون دانشجو می‌گوییم، یعنی ۴ میلیون دانشجو در گام دوم بسیج جامعه هدف هستند و در کنار گسترش جمعی و تشکل‌ها، تخصصی سازی گروه‌های جهادی اتفاق خواهد افتاد.

تعامل جریان جهادی با جریان‌های سیاسی مختلف، به چه صورت است؟

جریان جهادی متعلق به انقلاب است و نه برای افراد یا فرد به خصوصی! بسیاری درصدد به انحصار درآوردن این شبکه کاربلد، مطالبه‌گر، انقلابی، مقبول در مردم و مشروع در نظام بودند، افرادی که در پی نهاد و شبکه‌سازی درصدد انجام فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی هستند، اما کسانی که جهادی کار می‌کنند، یادگرفتن‌اند که از همه یاری بگیرند و آدم کسی نمی‌شوند.

قانون بسیج سازندگی در حمایت از گروه‌های جهادی در حال اصلاح‌شدن است، جلساتی در کمیسیون امنیت برگزار شده و درصورتی‌که بیشترین آرا را کسب کند و به صحن مجلس بیاید، امید است که این قانون تصویب شود و جهادگری که حین خدمت جانش را از دست دهد، شهید محسوب می‌شود، در این قانون نیز درج شده که دستگاه‌های اجرایی به‌جای مجاز شدن، مکلف می‌شوند، پروژه‌های محرومیت‌زدایی با ظرفیت گروه‌های جهادی را به بسیج سازندگی واگذار کنند.

در مورد مأموریت‌ها و رسالت‌های حرکت‌های جهادی توضیح دهید؟

بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) جهادگران باید به قله‌های عالی اهداف انقلاب برسند و به فضل پروردگار و به حول و قوه الهی خواهند رسید، مأموریت‌هایی که حرکت‌های جهادی در مسیر خدمت و تحقق آرمان‌ها و اهداف خود دارند شامل، خدمت‌رسانی اجتماعی مادی و معنوی، تحکیم روحیۀ کار، تلاش و مطالبه‌گری، توانمندسازی مناطق کم‌برخوردار مادی و معنوی، بسترسازی جهت تعلیم مدیران جهادی، کمک به افزایش درآمد سرانه و ایجاد اشتغال و تحکیم عدالت اقتصادی، شکل‌گیری شبکه بزرگ اجتماعیِ مؤمنان جهادی با تأکید بر حضور و مشارکت فعال نخبگان این حرکت‌ها در مراکز اثرگذار تصمیم‌گیری

کمک به گسترش دانش، معرفت و ارزش‌های دینی، حضور کارآمد و اثربخش متخصصان، نخبگان، اساتید در جامعه هدف، توانمندسازی و فراهم­سازی بستر ایجاد اشتغال مولد جهت سرمایه‌های انسانی، خواهد بود.

حضور در فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه چه سودی برای جامعه دارد؟

کار جهادی، اقدامی است که در هر سمت سود را برای کل جامعه به دنبال دارد، اقدامات جهادی اثر تربیتی برای جوانان و نوجوانان دارد، ازاین‌جهت که آنها از شهرهای بزرگ‌تر و شهرهای برخوردار به مناطق محروم رفته و فقر و محرومیت را با چشمان خود می‌بینند، فعالیت‌های جهادی، موجب کاهش هزینه‌های فراوان می‌شود، زیرا همه آمده‌اند تا باری از روی دوش مردم بردارند و نگاه درآمدزایی به آن ندارند، یکی دیگر از فواید کار جهادی، حرفه‌آموزی است، تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان با حضور در اردوهای جهادی، فعالیت‌های ساختمانی از قبیل بنایی، نقاشی ساختمان، سنگ‌کاری و کاشی‌کاری را آموخته‌اند.

نکته پایانی؛

در سال‌های اخیر با وجود فشار، تهدید و تحریم اقتصادی دشمن‌روی نظام جمهوری اسلامی و باتوجه‌به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی رویکرد خود را به سمت اقتصاد مقاومتی تغییر داده است.

هدف نهایی بسیج سازندگی بر این است که مباحث اقتصاد مقاومتی را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کرده و با دخالت‌دادن مردم در طرح‌های تولیدی و اقتصاد مقاومتی، به نهادینه و مردمی‌کردن اقتصاد کشور کمک کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34370
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.