حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
سنندجی ها در چند قدمی آب گوارا؛

پایان دو سال تلاش بی وقفه برای طرح بزرگ آبرسانی/ افزایش کیفیت آب شرب شهر سنندج در ایستگاه پایانی

  • کد خبر : 2154
  • 03 آبان 1401 - 7:34
پایان دو سال تلاش بی وقفه برای طرح بزرگ آبرسانی/ افزایش کیفیت آب شرب شهر سنندج در ایستگاه پایانی
طرح بزرگ آبرسانی غرب کشور به منظور بهبود کیفیت آب شرب و تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای شهر سنندج پس از دو سال تلاش بی وقفه، در آستانه بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، سالهاست که مردم سنندج از طعم و بوی آب شرب این شهر به شدت ناراضی هستند و هر از گاهی با گذاشتن عکس یا فیلمی از آب داخل لوله‌های منزل یا دبه‌های به صف‌ کشیده شده جلوی چشمه‌های اطراف شهر در فضای مجازی، نارضایتی خود را از کیفیت پایین آب اعلام می‌کنند و مسوولان را به چالش می‌کشند.

 

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه مسوولان استان و وزارت نیرو به فکر چاره افتادند و طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار قرار گرفت و عملیات آغاز این پروژه ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۹ کلید خورد، چراکه بخاطر تغذیه‌گرایی سد قشلاق و تغییر طعم و بوی آب، دیگر امیدی به این سد نبود

 

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج از تکمیل و راه اندازی این پروژه تا پایان آبان ماه و ارتقای کیفیت آب شرب در مرکز کردستان خبر داد.

 

 حجت الله محقق روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: طرح بزرگ آبرسانی غرب کشور به منظور بهبود کیفیت آب شرب و تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای شهر سنندج پس از دو سال تلاش بی وقفه، در آستانه بهره‌برداری است.

 

وی افزود: با وجود محدودیت‌های منابع مالی کشور، تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت جهت توسعه پایدار استان کردستان با جدیت پیگیری شده و در همین راستا بحث آب شرب سنندج از اولویت دارترین پروژه‌های کشور طی دو سال گذشته در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

 

محقق خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این طرح بزرگ در ایام الله دهه فجر سال ۱۳۹۹ رسماً آغاز شد.

 

وی افزود: طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵ ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

 

محقق خاطرنشان کرد: عبور مسیر خط انتقال از مناطق صعب‌العبور و در مسیرهای با توپوگرافی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰ متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است.

 

وی افزود: در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از ۲۷ به ۲ برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه سازان استان کردستان انجام شده است.

 

محقق اظهار داشت: این پروژه یکی از مهمترین طرح‌هایی بوده که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی در مدت کمتر از دو سال و با همت و تلاش شبانه‌روزی قریب به ۶۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی اجرایی شده و تا پایان آبان ماه جاری مردم این شهر از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند می‌شوند.

 

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2154
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.