حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
گزارش؛

واکاوی مشکلات چاپ کتاب در کردستان/ مجوزها با تأخیر صادر می شود

  • کد خبر : 5099
  • 28 دی 1401 - 8:50
واکاوی مشکلات چاپ کتاب در کردستان/ مجوزها با تأخیر صادر می شود
ناشران کردستانی مشکلاتی نظیر تاخیر در صدور مجوز چاپ را از جمله مشکلات حوزه کتاب در استان می دانند که نیازمند بررسی ویژه است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، کتاب و کتابخوانی یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار می‌رود. آمار چاپ کتاب نشان می‌دهد که هر جامعه‌ای تا چه حد به حوزه کتاب اهمیت می‌دهد از این رو برای ارزیابی مختصات فرهنگی هرجامعه می‌توان آمارهای کتابخوانی و یا چاپ و نشر کتاب را در هر منطقه مورد بررسی قرار داد.

کردستان از دیرباز تاکنون مأمن ادبا، نویسندگان و اندیشمندان بسیاری بوده و همین امر موجب شده که مقام معظم رهبری در سفر تاریخشان به کردستان در سال ۸۸ از این استان به عنوان استانی فرهنگی یاد کنند.

در کردستان آثار متعدد ادبی به زبان‌های فارسی، کردی و عربی منتشر می‌شود و ناشران متعددی در این عرصه در استان مشغول به فعالیت هستند.

با وجود این ظرفیت غنی فرهنگی متأسفانه بروکراسی اداری و ضعف‌های مدیریتی در عرصه چاپ و نشر استان موجب کندشدن روند چاپ آثار در استان شده و همین امر بر عرصه کتاب و کتابخوانی در کردستان اثر منفی گذاشته است.

مدیر مسئول انتشارات آراس با انتقاد از تأخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز چاپ کتاب برای ناشران کردستانی، اظهار کرد: بیش از یک سال است که چندین عنوان کتاب در این انتشاراتی در نوبت صدور مجوز هستند.

صدور مجوز کتاب در کردستان روندی بسیار طولانی دارد

مدیر مسئول انتشارات ئامیار نیز با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در سفر خود به استان کردستان که از این استان به عنوان استانی فرهنگی یاد کردند، اظهار کرد: در استان فرهنگی کردستان باید به چاپ و نشر کتاب اهمیت بیشتری داده شود و از سخت گیری‌های موجود کاسته شود و این در حالی است که کتاب‌های زیادی به بهانه‌های مختلف چند سال در نوبت اخذ مجوز در کردستان منتظر می‌مانند.

عدم خرید مدارس و مؤسسات آموزشی کردستان از ناشران استان

مدیر مسئول انتشارات زانست نیز ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب درآمد ناشران کردستانی، اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این رابطه هیچ کمکی به ناشران نمی‌کند در حالی که خرید کتاب از سوی این اداره کل می‌تواند مشوق و همچنین منبع درآمدی برای ناشران استان باشد.

واکاوی مشکلات چاپ کتاب در کردستان/ مجوزها با تاخیر صادر می شود

احمد افضلی افزود: معلمان و مدیران مدارس و همچنین مؤسسات آموزشی با خرید کتاب از تهران و یا ایجاد کتاب فروشی در مؤسسات خود، به کار ناشران و کتاب فروشان استان لطمات غیرقابل جبرانی وارد می‌کنند.

وی تداوم این روند را خطری برای صنف ناشران و کتاب فروشان استان دانست و افزود: با ادامه این روند ناچار به رها کردن شغل خود خواهند شد.

قانون مالکیت ادبی در کردستان رعایت نمی‌شود

مدیرمسئول چاپ و نشر میدیا نیز اظهار کرد: قانون مالکیت ادبی در کردستان رعایت نمی‌شود و قانون و یا شعبه‌ای برای رسیدگی به تخطی‌های صورت گرفته در این زمینه در دادگستری وجود ندارد.

سید وفا حسینی افزود: بسیاری از کتب بدون اطلاع نویسنده آن تغییر داده می‌شود.

سید وفا حسینی از صرف هزینه‌های گزاف برای برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌هایی که ارتباطی به استان ندارد انتقاد کرد و افزود: علیرغم وضعیت نامطلوب مطالعه در استان، برای برگزاری نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف استان هیچ‌گونه هزینه‌ای نشده است.

وی از عدم حضور افراد کارآمد و خبره در این زمینه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان انتقاد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5099
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.