حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
استاندار کردستان:

هفته وحدت نماد تحکیم پیوند میان مسلمانان است

  • کد خبر : 17709
  • 06 مهر 1402 - 10:03
هفته وحدت نماد تحکیم پیوند میان مسلمانان است
استاندار کردستان گفت: مکتب پیامبر اکرم (ص) حاوی صلح و مودت است و هفته وحدت نماد تحکیم پیوند مسلمانان و همبستگی برای پیروان راستین اسلام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا چهارشنبه شب در نوزدهمین یادواره”شمس قریشی” مداح و عارف نامی کرد در مسجد جامع سنندج،با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص)، از سید بهاالدین قریشی به عنوان یکی از علمای برجسته و عارف نامی و توانمند استان نام برد.

وی با بیان اینکه جشن مولود، تکریم و بزرگداشت میلاد برترین موجود هستی و برترین آفریدە خداوند است، گفت: برگزاری مراسم‌های مولودی‌خوانی و دف نوازی از دیرباز در میان مردمان استان کردستان مورد توجه جدی بوده است.

استاندار کردستان در بخش دیگری از اظهارات خود به تکمیل آخرین مراحل کلان پروژه راه‌آهن سنندج- همدان گریزی زد وافزود: بزرگترین افتخار ما خدمت به مردم استان به بهترین شکل ممکن است و همانطور که سال گذشته توانستیم دغدغه آب سنندج را برطرف کنیم، امسال نیز کلان پروژه راه آهن را افتتاح خواهیم کرد.

وی به جذب ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پایان عملیات اجرایی پروژه راه آهن سنندج طی یک سال اخیر اشاه کرد: و گفت: ارزش روز این پروژه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است.

سید بهاءالدین شمس قریشی ملقب به”شمس الاشراف” و متخلص به “شمس”، فرزند”سید محمد پاوه‌ای” است که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری در روستای “سه‌ردی” شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساکن شد.

استاندار کردستان: هفته وحدت نماد تحکیم پیوند میان مسلمانان است

شمس قریشی که سراسر عمر خود را با تقوا و پاکی در تعلیم قرآن به مردم گذراند، با خلق آثاری چون “مولود نامه”، “معراج نامه”، “شمس العقاید” (تماماً به زبان کردی) و “اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کردی، هورامی و عربی”، محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشید.

وی مولودنامه را در سال‌های قریب به ۱۳۵۰ هجری قمری به رشته نظم درآورد که این اثر در ۹ فصل به شرح میلاد، زندگی، آداب، اخلاق، سیره و سنن نبی مکرم اسلام (ص) می‌پردازد و خاص قرائت در محافل و جشن‌های میلاد و محافل نعت پیامب اکرم (ص) سروده شده است.

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در عام الفیل (سال ۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود، علمای اهل تشیع ولادت پیامبر اکرم را در صبح جمعه ۱۷ ربیع الاول و علمای اهل تسنن، در روز ۱۲همان ماه می‌دانند.
از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=17709
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.