حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

مسکن ملی، تحقق یک رویا

  • کد خبر : 12683
  • 04 تیر 1402 - 8:31
مسکن ملی، تحقق یک رویا
داشتن سرپناه مهمترین نیاز اولیه‌ای است که انسان از دیرباز به دنبال تحقق آن بوده است؛ طرح " نهضت ملی مسکن" شاید راه میانبری برای خانواده های قروه ای شد تا اولین واحدهای این طرح را در کردستان به نام خود کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از ایرنا، دور تا دور شهر زمین مسطح است و خیلی ها فکر می کنند در این شهر جانمایی برای اجرای طرحهای مسکن باید ساده و آسان باشد ولی حقیقت این است که قروه از دشت‌های ممنوعه ای است که زمین‌های درجه یک و ۲ کشاورزی آن را محاصره کرده اند و برای همین، اینجا هم مثل بسیاری از مناطق کردستان زمین برای خانه سازی کم است.

نبود مسکن که به درد مشترک بسیاری از خانواده ها تبدیل شده، راهش را این بار به سمت مسکن ملی کج کرد تا شاید این بار وعده ها راست از آب در بیاید و آنهایی که از دست غولی به نام مستاجری فراری هستند، بتوانند به جای نام”مستاجر”، صاحبخانه باشند.

چند وقت قبل بود که عنوان شد،” کردستان در رده های آخر کشور در زمینه اجرای طرح ملی مسکن است” که البته پر بیراه هم نبود چون این استان، هم زمین کم دارد و هم درآمد ساکنان آن برای تامین آورده متقاضی کفاف نمی دهد.

همین باعث شد تا جلسات شورای مسکن کردستان به ساعت ۶ صبح چهارشنبه ها نقل مکان کند تا شاید مدیرانی که در امر ساخت و ساز مسکن هستند، با کامروایی حاصل از سحرخیزی کمی هوشیارتر و مجدانه تراز قبل در مسیر خانه دار شدن مردم، تصمصم‌گیری کنند.

نتیجه کار این شد که هفته گذشته اولین واحدهای مسکن ملی کردستان در قروه بهره برداری شد؛ آن هم با بهترین کیفیت که هیچ شباهتی به مسکن های ملی گذشته ( مهر، اقدام ملی و …) نداشت؛ این را همه آنهایی که در مراسم افتتاح و بهره برداری حضور داشتند، معترف بودند، خانه هایی در سه طبقه برای سه خانواده با پارکینگ مناسب و امکانات خوب در شهرکی به نام “دانش”.

مسکن ملی، تحقق یک رویا

صاحبخانه شدن با ۷۰۰ میلیون تومان

سهم قروه از طرح مسکن ملی ۹ هزار واحد است که ۷۲ خانوار در فاز نخست ثبت نام کردند و حالا بعد از سالها زیر سقفی رفته اند که به جای اجاره، اقساط خانه خود را پرداخت می کنند.

خنده از روی لبهای خانم خانه دور نمی شود، ذوق خانه دار شدنش آنقدر شیرین است که شاید با هیچ حسی قابل قیاس نباشد، قدم گذاشتن در خانه نو، مثل اولین حسی که از هر تجربه می شود داشت، فرق دارد؛ یاد حرف بزرگی از خانواده می افتم که همیشه همه جوانان را تشویق می کرد تا با صرفه جویی به فکر خانه دار شدن باشند و می گفت:” خانه مثل لباس آدم است”. آن وقتها کوچک بودم و معنای حرفش را نمی فهمیدم ولی حالا که خودم هر سال به فکر اجاره و یا تمدید آن هستم، می دانم که این بی لباسی چقدر طاقت فرساست.

خانم و آقای حسینی از اولین کردستانی هایی هستند که طعم شیرین مسکن ملی را چشیدند، آنها سال ۱۴۰۰ برای دریافت مسکن ملی ثبت نام کردند و ۳۰۰ میلیون تومان وام آورده و ۴۰۰ میلیون تومان هم از جیب خودشان هزینه کردند .

آقای حسینی گفت: واحدهای ما در سه طبقه ساخته شده و تشکر ویژه‌ای از بنیاد مسکن داریم که تلاش کرد تا ما مستاجران صاحبخانه شویم.

وی ادامه داد: روزی که برای ثبت نام اقدام کردم اصلا تصور نمی کردم صاحب چنین خانه ای شوم و همه ذهنیتم از خانه های دولتی در نهایت چیزی شبیه مسکن مهر بود.

خانم حسینی هم از اینکه بعد از ۱۱ سال مستاجری، حالا طعم خانه دار شدن را چشیده، خوشحال است.

او دیگر نگران نیست که موعد اجاره خانه سر برسد و مجبور باشد اسباب و اثاثیه خود را به دوش کشیده و از این خانه به آن خانه مستاجری کند و همین که به خانه جدیدش عادت کرد، دوباره روز از نو و روزی از نو…

مساحت زمین مورد استفاده در این فاز هفت هزار و ۹۲۰ است و ۷۲ واحد در ۲۴ بلوک سه طبقه ساخته شده است.

زیربنای هر واحد ۱۰۰ متر مربع است و از نظر معماری و مقاومت با نظارت کامل به سرانجام رسید و حالا تنها نقد صاحبخانه ها به نرخ سود وام است.

مسکن ملی، تحقق یک رویا

قروه پیشران نهضت ملی مسکن

بنیاد مسکن کردستان در قانون جهش تولید به عنوان قائم مقام و کارگزار وزرات و راه شهرسازی در اجرای طرح ملی مسکن معرفی شده است .

این بنیاد در چهار محور برای حوزه نهضت ملی ایفای نقش می‌کند که اولین بخش آن شامل مسکن روستایی است و سالانه باید چهارهزار واحد در استان نوسازی شود.

بخش دوم در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است که به گفته مدیرکل بنیاد مسکن کردستان، پیشرفتهای این بخش هم قابل توجه است.

بخش سوم که بیشترین متقاضی را دارد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اجرا می شود.

سعید رسولی افزود: این طرح در پنج شهر قروه، دهگلان، کامیاران، دیواندره و بیجار با سه هزار و ۴۰۵ واحد تعریف شده که یکی از طرحهای سرآمد و امیدآفرین آن طرح ۷۲ واحدی مسکن ملی قروه در شهرک دانش است که بهره برداری و به متقاضیان تحویل شد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در مقاطع مختلف پابه پای دولت با تمام توان و وظرفیت در کنار دولت ایفای نقش کرده است، افزود: از سیاستهای موفق نهضت ملی در کردستان طرحهای “گروه ساخت” است که مردم در ساخت آن مشارکت داده شده و خانه با سلیقه صاحبان آن ساخته می شود.

رسولی ادامه داد: قروه از شهرهای موفق و پیشران نهضت ملی است که کار خود را به خوبی پیش برده و همت و همکاری دستگاههای اجرایی بصورت جهادی در این نهضت رقم خورده است.

۷۸۴ واحد در فاز اول این طرح در قروه ثبت نام کردنده اند که رسولی گفت: این افراد از سال ۱۳۹۹ واریز وجه کرده‌اند و چالش های مختلفی را در مسیر داشتند که مهمترین آن تامین زمین بود و در فاز دوم ۷۱۲ واحد هم تامین و عملیات اجرایی آن شروع شد.

وی گفت: زمین شهرک دانش از زمینهای مرغوب و درجه یک راه و شهرسازی است که دولت برای مردم سنگ تمام گذاشت و مردم هم قدردان این خدمت دولت و ارزش افزوده زمین هستند.

مشکل زمین در آستانه حل و فصل

یکی از مهمترین برنامه های عمرانی کشور در دولت سیزدهم مسکن ملی است و تکلیفی که در این راستا به کردستان واگذار شده ساخت ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد مسکونی است.

این طرح در بخش های مسکن روستایی، استیجاری، بازسازی بافتهای فرسوده، خودمالکی و ساخت مسکن توسط دولت طبقه بندی شده است.

“۳۶ هزار واحد در بخش ساخت دولتی تکلیف راه و شهرسازی کردستان است” این را مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت و افزود: نزدیک به ۹۰ هزار متقاضی داریم که سه برابر برنامه اعلامی دولت است.

جهانگیر الیاسی مشکلات را نادیده نگرفت و در این باره هم توضیح داد که مشکلات زیادی داریم از جمله اینکه زمینهای کشاورزی اطراف شهرها درجه یک و ۲ بوده و قابلیت ساخت و ساز مسکن ندارد و از سویی در بعضی مناطق، توپوگرافی خشن، هزینه و زمان آماده سازی را بشدت بالا برده است.

وی یادآور شد: با وجود تمام این مشکلات با تاکید استاندار کردستان در تمام شهرها به غیر از مریوان، مشکل زمین را حل کرده ایم.

الیاسی ادامه داد: دولت سیزدهم با این حساب در کردستان باید ۱۲ میلیون مسکن احداث کند در حالیکه سهم هر سال در استان یک میلیون واحد مسکونی از قبل اعلام شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مشکلات را نادیده نگرفت و در این باره هم توضیح داد که مشکلات زیادی داریم از جمله اینکه زمینهای کشاورزی اطراف شهرها درجه یک و ۲ بوده و قابلیت ساخت و ساز مسکن ندارد و از سویی در بعضی مناطق، توپوگرافی خشن، هزینه و زمان آماده سازی را بشدت بالا برده است.

الیاسی یادآور شد: با وجود تمام این مشکلات با تاکید استاندار کردستان در تمام شهرها به غیر از مریوان، مشکل زمین را حل کرده ایم.

وی اشاره ای به برکات این طرح هم داشت که از جمله آن روانه شدن سهم زیادی از وام مسکن به استان، ساخت و ساز و اشتغالزایی است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در شهر قروه با اینکه برنامه دولت احداث هزار و ۸۰۰ واحد است ولی ۹ هزار متقاضی وجود دارد که اگر برنامه درست پیش برود، تمام این متقاضیان امسال ساماندهی می شوند.

الیاسی تاکید کرد: تجربه این ۷۲ واحد نشان داد که اگر به مردم اعتماد شود و کارها به خود آنها واگذار شود، هم مدیریت کار درست پیش می رود، هم با سلیقه صاحبخانه ها تطابق دارد و هم زمان مدیریت می‌شود.

مسکن ملی، تحقق یک رویا

مصوبه درست مجلس و اجرای صحیح دولت

“مسکن از ضرورتها و اولویتهای مردم و لوکوموتیو و پیشران اقتصاد کشور است” این تعبیر نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی از سرپناه است .

پرویز اوسطی افزود: مسکن می تواند نیاز مردم را برطرف و تورم را مهار کند و اشتغال را بالا ببرد و در صنعت ساخت و ساز هم تاثیرگذار است و می تواند پویایی و رونق آن را تضین کند.

وی برای نهضت ملی مسکن از عملکرد مجلس یازدهم قدردانی کرد که به گفته خودش، بهترین قوانینی را که به نفع مردم است تصویب کرده و بستر را برای کار و تلاش و فعالیت مدیران دولت فراهم کرد.

این نماینده مجلس، نمونه موفق این مصوبه و اجرا را، طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید آن برشمرد که به نتیجه رسیده و امروز نتایج آن را در کشور شاهد هستیم.

 

سرپناه و تحقق یک اصل

اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ‏‎ایران دسترسی به مسکن مناسب را حق هر خانواده ایرانی عنوان کرده است.

نخستین کارکرد مهم مسکن، تامین سرپناه برای افراد است، مکانی که بتواند اعضای ‎یک خانواده را کنار هم گرد آورده و با به ارمغان آوردن آرامش و سکون خاطر آنها را در برابر آسیب‎های جسمی ‎و روحی مصون نگهدارد.

سرپناهی که مرکز ثقل و محور تصمیم گیری‎های اساسی خانوار، محل شور و مشورت، مامن تربیت نسل آینده و امید اعضای خانواده ای باشد که پس از پشت سر گذاشتن‎یک روز کاری دشوار و نبرد با ناملایمات زندگی محلی مناسب برای تمدید اعصاب و استراحتگاه مطلوب آنها شود.

شاید مسکن ملی از میانبری که در حال گذر دارد در مسیر تکامل خود بتواند از موانع بگذرد و راه خانه دار شدن را برای خانواده ها آسان کند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12683
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.