حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0
گرد فراموشی بر گل‌های قالی؛

فرش کردستان هنری که به دار است نه به بار/بازار فرش دستباف در رکود مطلق است

  • کد خبر : 4520
  • 14 دی 1401 - 10:31
فرش کردستان هنری که به دار است نه به بار/بازار فرش دستباف در رکود مطلق است
 روزگاری نه‌چندان دور بازار فرش  کردستان یکی از پررونق‌ترین بازارهای فرش دستباف غرب ایران محسوب می‌شد اما متأسفانه این روزها حال‌وروز خوشی ندارد و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی،کردستان از گذشته‌های دور همواره یکی از مناطق تولیدکننده فرش دست‌باف در کشور بوده و همه زنجیره‌های تولید را در خود داشته است، اما با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی مردم، حلقه‌هایی از زنجیره تولید این کالای نفیس ازجمله فراوری پشم، نخ‌ریسی و پرداخت فرش دراین استان حذف شده؛ موضوعی که زمینه‌ساز بروز چالش‌های عمده‌ای در فرایند تولید فرش دست‌باف در کردستان درسال‌های اخیر شده‌است. کاهش صادرات فرش دست‌باف از این استان و ورود دلالان از مناطق دیگر به بازار فرش کردستان، از دیگر مشکلاتی است که بافندگان و تولیدکنندگان فرش دست‌باف این استان را درگیر خود کرده‌است و بیم آن می‌رود که با ادامه چنین روندی، تولید فرش دست‌باف در استان که از پیشینه زیادی برخوردار است، با چالش‌های جدی مواجه شود.

 

سالانه در کردستان ۱۸۰ هزار متر مربع فرش دستباف در طرح‌ها و نقشه‌های مختلف از جمله گل و بته، گل وکیلی، ترنج و گل میرزا علی بافته می‌شود.

شیخ حسنی بانوی کارآفرین و معلم سنندجی با اشاره به اینکه ۱۴ سال در شغل معلمی مشغول به خدمت هستم، افزود: بیشترین زمان تدریسم در روستا‌ها سپری شده است و خدمت در این روستا‌ها درس‌های زیادی به من داده است.

 

این بانوی کارآفرین گفت: آشنایی با زنان باغیرت که بسیاری از آن‌ها سرپرست خانوار و مشغول کار و تلاش بودند این ایده و فکر را در من به وجود آورد که از طریقی بتوانم از پتانسل‌ها و هنر نهفته این زنان در جهت اشتغال و درآمدزایی آن‌ها استفاده کنم.

 

شیخ حسنی با بیان اینکه یکی از هنر‌ها و ظرفیت‌های این استان که در میان زنان وجود دارد، هنر فرش بافی است، ادامه داد: بعد از آشنایی  و گرفتن مشورت در زمینه وضعیت فرش این استان تصمیم به راه اندازی کارگاه فرش بافی با هدف توسعه این صنعت و همچنین اشتغال زایی برای زنان گرفتم.

 

وی خاطرنشان کرد: در کنار اشتغال زایی برای این تعداد، با تحویل دار قالی به زنان خانه‌دار به صورت کار در منزل برای  ۲۰ نفر دیگر هم شغل ایجاد شده است.

 

این بانوی کارآفرین گفت: فرش کردستان ویژگی‌هایی دارد که در هیچ کجای جهان و حتی ایران نمی‌توان آن را پیدا کرد اما به دلایل متعدد فرش  این استان این روز ها حال‌ وروز خوبی ندارد.

 

وی برخی مشکلات مانند بالا بودن هزینه تولید، تورم داخلی، گران بودن مواد اولیه تولید و قیمت‌های تعیین‌شده نامناسب در بازار برای این صنعت را باعث کاهش تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به درآمد پایین، تولید فرش برای تولیدکنندگان و بافندگان توجیه اقتصادی ندارد.

 

فرش ماشینی بازار فرش دستباف  کردستان را کساد کرده است

 

در ادامه  بختیاری  یکی از حجره داران بازار فرش کردستان که دل‌خوشی از این روزهای بازار فرش  کردستان ندارد با بیان اینکه فرش ماشینی بازار فرش دستباف  کردستان را کساد کرده است و کمتر کسی به خرید قالی دستباف علاقه نشان می‌دهد، گفت: فرش دستباف به نسبت از فرش ماشینی گران‌تر است اما به‌طور حتم کیفیت بهتری دارد.

 

وی  افزود: گاهی پیش می‌آید در طول یک هفته حتی یک ‌تخته فرش هم نمی‌فروشم،  و همین باعث شده تا راسته‌بازار فرش  کردستان این روزها سوت‌وکور باشد  و همچنان سایه رکود بر سر این بازار حکم فرماست.

 

این حجره دار بابیان اینکه فرش  کردستان از مواد اولیه طبیعی ساخته می‌شود و پشم و کرک قالی‌ها در استان تهیه می‌شود، ادامه داد: فرش  کردستان زیبایی خاص خود را دارد اما روزبه ‌روز از مشتری‌های آن کم می‌شود.

 

بختیاری در ادامه خاطر نشان کرد: در این میان فرش ماشینی با وجود تنوع در رنگ و طرح، تنوع در فرم واندازه جایگاه بهتری نسبت به فرش دستباف کسب کرده است.

 

حال فرش دستباف  کردستان نیازمند راهکار هایی است تا به جایگاه گذشته خود را بازیابد  چرا که این هنر نیازمند همکاری تولید کنندگان فرش دستباف و دولت برای اجرایی کردن این راهکار ها می باشد.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4520
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.