حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

طرح آبخیزداری در ۱۹۷ هزار هکتار از حوضه های کردستان در دست اجراست

  • کد خبر : 26307
  • 16 دی 1402 - 8:01
طرح آبخیزداری در ۱۹۷ هزار هکتار از حوضه های کردستان در دست اجراست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: مطالعات تفصیلی طرح آبخیزداری در ۹۴۰ هزار هکتار از حوضه های آبخوان استان به پایان رسیده و در سطح ۱۹۷ هزار و ۶۰۰ هکتار در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بهزاد شریفی‌پور ، اظهار کرد: در حوزه اجرا هم، طرحهای آبخیزداری در سطح ۶۰۰ هزار هکتار و طرح کنترل سیلاب و آبخوان داری در ۶۰ هکتار به پایان رسیده است.

وی افزود: ۱۴ بند خاکی در مناطق مستعد شرق استان با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان و بندهای کوتاه اصلاحی، سنگی ملاتی و توری هم به تعداد ۹ هزار و ۶۰۰ سازه احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۶ درصد از مساحت استان معادل ۱۶۳ هزار هکتار را آبخوانها تشکیل می دهد و ۸۰ درصد این آبخوانها در شرق استان قرار دارد که حوضه سفید رود یکی از سرشاخه های اصلی، در این دشت با ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری مواجه است.

شریفی پور افزود: افت تراز آبهای زیرزمینی برابر آخرین مطالعات صورت گرفته، بصورت متوسط منطقه ای ۳۶ متر و نقطه ای ۸۰ متر است.

وی ادامه داد: محدوده اثرگذار بر آبخوانهای شرق استان وسعتی حدود ۴۵۰ هزار هکتار را شامل می شود که تاکنون در ۲۸۵ هزار هکتار از آن، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به اجرا درآمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به اثربخشی این طرحها گفت: با اجرای این طرحها، خطر سیلاب را در مساحت ۶۰۰ هزار هکتار از حوضه های آبخیز استان را تا ۷۰ درصد کاهش دادیم.

شریفی پور یادآور شد: با مدیریت رواناب و تغذیه سفره های زیرزمینی، آبخوانهای استان را به میزان ۵۰ میلیون مترمکعب در یک دوره آبی به ثمر رسانده و از سویی ۳۰۰ میلیون مترمکعب تولید و استحصال جدید در یک دوره آبی در حوضه های آبخیز استان داشتیم.

وی افزود: علاوه بر اینها با توجه به نقشی که آبخیزداری در کنترل فرسایش خاک دارد، با اجرای این طرحها در سطح ۶۰۰ هزار هکتار، شاهد کاهش پنج تنی فرسایش در هر هکتار در سال در این مناطق بودیم.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26307
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.