حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
7
یادداشت؛

سیستم‌های فتوکشاورزی راه‌حلی برای صیانت از منابع ملی

  • کد خبر : 5320
  • 03 بهمن 1401 - 10:50
سیستم‌های فتوکشاورزی راه‌حلی برای صیانت از منابع ملی
خوشبختانه در دنیای امروز که فناوری‌های نوین هر روز بیش از پیش پیشرفت می‌کنند، بکارگیری یک سیستم آبیاری خورشیدی، گامی مفید در راستای مقابله با مشکل کمبود آب جهانی است و حتی راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرم شدن هوا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، محققان با استفاده از پنل های خورشیدی شفاف موفق شدند سرعت رشد گوجه فرنگی را افزایش دهند این راهکارها می تواند به افزایش بهروری زمین های کشاورزی کمک کند.

 

این سیستم که می‌تواند باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف آب در کشاورزی شود، کمک می‌کند تا کشاورزان بر میزان آب مصرفی و زمان‌بندی آن کنترل داشته باشند.

 

از طرفی وجود صفحات خورشیدی در بالای مخازن، از تبخیر آب ذخیره شده جلوگیری می‌کنند که خود نقش به سزایی در صرفه‌جویی آب و جلوگیری از هدر رفت آن دارد.

 

پنل های خورشیدی باغی یکی از انواع نوآوری های فناوری خورشیدی در کشاورزی است. آنها برق رایگان را برای ساکنان فراهم می کنند از این برق برای تأمین تجهیزات باغبانی مانند فواره ها و پمپ‌های کشنده آب از چاه و … می توان استفاده کرد.

 

به طور کلی از انرژی خورشیدی می توان برای تولید حرارت و برق استفاده کرد؛ بنابراین در هر کاربردی اعم از کشاورزی یا غیر آن که به برق یا حرارت نیاز باشد، می توان از انرژی خورشیدی بهره گرفت، برای نمونه از کاربردهای حرارتی در کشاورزی گرم کردن آب مصرفی واحدهای کشاورزی و خشک کن های محصولات کشاورزی است.

 

محققان این روزها راهکار جدیدی برای افزایش کارایی زمین های کشاورزی دست یافته اند  که در روش پیشنهادی آنها با استفاده از پنل های خورشیدی شفاف و قرار دادن گیاهان در طول موج مادون قرمز می تواند فرایند رشد را تسریع بخشد .

 

در راهکار پیشنهادی محققان ،فرایند رشد محصولات کشاورزی زیر پنل خورشیدی شفاف و در طول موج های مادون قرمز افزایش پیدا می کند و همین مساله باعث می شود به شکل موثرتری از زمین های کشاورزی استفاده شود.

 

با این رویکرد کشاورزان می توانند محصولات بیشتری را در زمین های کشاورزی خود کشت کنند و سریعتر محصولات را برداشت کنند.

 

با این حال، در مورد تولید برق خورشیدی با استفاده از پنل های خورشیدی نمی توان با قطعیت این نظر را ارائه کرد در این مورد فاصله از شبکه برق سراسری و عوامل دیگر می توانند تاثیر گذار باشد.

 

در برخی موارد نیز بومی سازی فناوری می تواند تاثیر زیادی در کاهش قیمت ها و به صرفه بودن استفاده از آنها داشته باشد.

 

شاید هزینه اولیه احداث یک سیستم خورشیدی بالا باشد، اما در بلندمدت مقرون‌به‌صرفه بوده و با بازگشت سرمایه همراه خواهد بود. بهره‌گیری از سیستم‌های فتوکشاورزی راه‌حلی برای صیانت از منابع ملی و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

 

جالب است بدانید در این مورد در بعضی کشورها (مانند هند) از پانل های خورشیدی برای پوشاندن کانال های آب مزارع کشاورزی استفاده شده تا هم آب تبخیر نشود و هم از نور خورشید برای تولید برق استفاده کنند و امکان استفاده از چنین راهکارها و نوآوری هایی در صنعت کشاورزی ایران گفت: به طور کلی هر گونه استفاده از انرژی خورشیدی مفید و مطلوب است. اخیرا علاوه بر هند، نمونه بسیار بزرگی از این نوع نیروگاه ها در چین و ژاپن نیز راه اندازی شده است. یکی از دلایل دیگر استفاده از این روش استفاده بهینه از زمین است که در اطراف شهرها نایاب است.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5320
  • نویسنده : janan
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.