حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3
کردستان مقصد گردشگران نوروزی

زیارت و سیاحت را با سفر به «باباگرگر» قروه تجربه کنید+عکس

  • کد خبر : 8173
  • 09 فروردین 1402 - 6:46
زیارت و سیاحت را با سفر به «باباگرگر» قروه تجربه کنید+عکس
باباگرگر روستایی در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی قروه است، این روستا جدای از شهره آب گرم آن، از معنویت وجود امامزاده سیدجلال‌الدین ابن سید معزالدین از نوادگان امام محمدباقر علیه‌السلام هم بهره‌مند است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در ادامه معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کردستان به جایی می‌رویم که مردمان کردستان از کرد، ترک و فارس به نام «باباگرگر» می‌شناسند.

باباگرگر روستایی در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی قروه است، این روستا جدای از شهره آب گرم آن، از معنویت وجود امامزاده سیدجلال‌الدین ابن سید معزالدین از نوادگان امام محمدباقر علیه‌السلام هم بهره‌مند است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

هرچند پیشنه این بنا را بر اساس کتب قدیمی به دوره حاکمیت دولت ترکی آذربایجانی قاجار و ساخت بنای اولیه آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند اما تاریخ دقیق ساخت بقعه مشخص نیست.

 

مقبره این امامزاده در سال ۱۳۸۲ با شماره ۳۴۸۶ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اما در گذر زمان همواره مقصد عاشقان و دلدادگان به اهل بیت بوده است.

افسانه برآورده شدن حاجت

بر اساس آنچه از گذشتگان رسیده، برآورده‌شدن حاجت از حفره‌ای در چشمه آب گرم باباگرگر است که البته امروز نسبت به گذشته دهانه آن بازتر شده است.

 

این عقیده در بین مردمان این منطقه ریشه تاریخی دارد و هر چند این موضوع به لحاظ علمی توجیهات خاص خود را دارد اما باوری است که از گذشته تا به امروز در بین مردمان شکل گرفته است.

 

افسانه اژدهای ۳۰۰ متری

در کنار این امامزاده وجود چشمه‌هاى آهک‌ساز فراوان در این محل برجستگى‌هایى به وجود آورده‌ که مشهورترین آن اژدها است!

 

پدیده‌ای به طول ۳۰۰ متر، ارتفاع ۵ متر و پهنایى بین ۴ تا ۷ متر که بنا به آنچه از گذشتگان رسیده است، این سنگ در اصل اژدهای واقعی بوده است.

 

در شرق و شمال‌شرقى اژدها چند برجستگى در جهات مختلف اما کوچک‌تر از آن وجود دارد در نگاه نخست مانند دستان اژدها متصور می‌شود، اما با کمی دقت می‌توان محل شکاف خروج آب را در وسط آن مشاهده کرد.

 

آب گرم گوگردی

چشمه آب گرم جوشان آن ترکیبی گوگردی دارد و در برخی نقاط به رنگ نارجی از زمین می‌جوشند.

 

چشمه‌ای که به احتمال زیاد از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید و براساس آنچه مردم به لحاظ تجربه و علم پزشکی دریافت کرده‌اند، درمانگر خوبی برای بیماری‌های پوستی است.

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8173
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.