حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0
مبارزه به موقع علاج درد؛

خودکفایی در تولید گندم با سمپاشی و مراقبت از مزارع+ فیلم

  • کد خبر : 33163
  • 30 فروردین 1403 - 8:20
خودکفایی در تولید گندم با سمپاشی و مراقبت از مزارع+ فیلم
لازمه خودکفایی در تولید گندم، سمپاشی به موقع و مراقبت از مزارع برای مقابله با بیماری‌ها و آفات این محصول است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اواخر فروردین‌ماه زمانی که اولین ماه از فصل بهار را پشت سر می‌گذاریم، کار، تلاش و تقالا که اساس و پایه اقتصادی مردم و کشاورزان دشت لیلاخ است، آغاز می‌شود و تولیدات کشاورزی نیز رونق می‌یابد، اما تولید نیاز به حراست و مراقبت دارد، محصولات کشاورزی حاصل دسترنج و مراقبت کشاورزان زحمت‌کشی است که شب و روز را صرف نگهداری از آن می‌کنند.

کوروش امیری، کشاورز ساکن روستای چراغ‌آباد در مصاحبه با کردتودی عنوان کرد: در حال سم‌پاشی و ازبین‌بردن علف‌های هرز موجود در مزارع گندم هستیم، سم‌پاشی از اقدامات ضروری است که در مبارزه با آفات و علف‌های هرز، تا قبل از برداشت گندم در مزارع کشاورزی صورت می‌گیرد، اگر سم‌پاشی در زمان مناسب خودش انجام نشود کل زمین‌های کشاورزی آلوده شده و با رشد علف‌های هرز، زمینه نابودی محصولات کشاورزی نیز فراهم خواهد شد.

امیری در ادامه اضافه کرد: مستلزم آن است که کشاورزان در اوایل فصل بهار نسبت به سم‌پاشی مزارع گندم خود اقدام کرده و از رشد علف‌های هرز جلوگیری کنند.

رضا مفاخری یکی دیگر از کشاورزان گندم‌کار گفت: جدایی از علف‌های هرز، جانورانی نظیر، سن (سوون) در مزارع وجود دارند که اگر کشاورزان در زمان مناسب مزارع را سم‌پاشی نکنند، متحمل زیان و ضرر فراوانی می‌شوند و در ضمن باید زمین‌های کشاورزی را از ابتدا زیرورو کنند، به این دلیل که هنگامی‌که تعداد این جانوران بیشتر شود، در کنترل‌کردن آنان دچار مشکل شده و محصول نهایی را از بین خواهند برد.

زلیخا میرکی مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در گفتگو با کردتودی اظهار داشت: بخشی از مزارع شهرستان، آلوده به علف هرز یا گل زرد است، مطابق سال‌های قبل نیز علف‌های هرز در مزارع وجود داشته و این علف هرز بیش از ۵۰ درصد به مزارع شهرستان خسارت وارد می‌کند.

میرکی در ادامه اضافه کرد: سم‌پاشی در وقت مناسب موجب افزایش راندمان و کیفیت محصول در زمان برداشت خواهد شد.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهگلان، یادآور شد: بهترین زمان برای کنترل علف‌های هرز در مزارع گندم (دیم و آبی) در مرحله سه تا چهاربرگی آنها اقدام به سم‌پاشی مزرعه شود، شرایط آب‌وهوا را در نظر داشته باشند و در صورت عدم وزش باد و دمای بالای ۱۸ درجه سانتیگراد، کشاورزان می‌توانند نسبت به سم‌پاشی اقدام کنند.

وی همچنین افزود: توصیه می‌شود که در اواخر فروردین‌ماه فصل بهار از ساعات ۱۰ الی ۱۶ که هوا نسبتاً گرم است، اقدام به سم‌پاشی شود و به‌این‌ترتیب کشاورزان با سم‌پاشی مزارع نتیجه مطلوب را خواهند داشت.

رئیس بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهگلان با انتشار این خبر افزود: محصول گندم شامل سه مرحله کاشت، داشت و برداشت است و هر کدام از این مراحل نام‌برده حساسیت خاص خود را دارند، در این مرحله که زمان سم‌پاشی، آفات و علف هرز، تغذیه و محلول‌پاشی است، مهم‌ترین مرحله‌ای خواهد بود که کشاورز روی آن به نتیجه نهایی و مطلوبی خواهد رسید.

میرکی در ادامه تأکید داشت: توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی بر این است که در زمان و وقت مناسب نسبت به سم‌پاشی و کنترل آفات و علف‌های هرز موجود در مزارع اقدام شود که بهترین زمان انجام آن باتوجه‌به شرایط بارندگی خوب در منطقه و رشد مزارع نیز علف‌های هرز نیز با محصول رقابت کرده و رشد می‌کنند، کشاورزان می‌توانند در این فصل از سال نسبت به سم‌پاشی علف‌های هرز اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به تأمین سم موردنیاز در شهرستان، اظهار کرد: در سطح شهرستان قریب به ۱۲ فروشگاه و کلینیک‌های توزیع سم وجود دارد که یک گیاه‌پزشک نیز در فروشگاه‌ها حضور خواهد داشت، طبق آمار گرفته شده توسط جهاد کشاورزی دهگلان، تمامی فروشگاه و کلینیک‌ها مجهز به سم موردنیاز کشاورزان هستند تا میزان سم شهرستان تأمین شود.

میرکی در ادامه متذکر شد: در مراحل سه تا چهاربرگی گیاهان زمانی است که سم بر روی آنها اثر خواهد گذاشت و اگر علف هرز نیز بیشتر رشد کند، کشاورزان مجبور به افزایش دور سم خواهند شد، لذا تا قبل از رشد این گیاهان باید سم‌پاشی را انجام داده باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته شهرستان دهگلان رکورد تولید گندم را نسبت به سال‌های قبل شکست، در سال‌های قبل از تولید گندم در شهرستان به ۱۲۰ هزار تن می‌رسید، اما در سال ۱۴۰۲ با جهشی عظیم این مقدار تولید گندم در دهگلان به ۱۷۲ هزار تن و در مجموع با احتساب کلی جهاد کشاورزی شهرستان این رقم به ۲۰۲ هزار تن رسید که این مقدار تولید گندم در شهرستانی با وسعت کم در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها بی‌نظیر است.

بیش از ۷۵ هزار هکتار از مزارع شهرستان دهگلان زیر کشت گندم دیم است که در این موقعیت و فصل مناسب نیاز است که کشاورزان نسبت به سمپاشی مزارع گندم خود اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=33163
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.