حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

تعرض به حریم طولانی‌ترین غار ایران

  • کد خبر : 25952
  • 10 دی 1402 - 9:38
تعرض به حریم طولانی‌ترین غار ایران
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم غار کرفتو، گفت: این مسئله با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی،  غار کَرَفتو غاری باستانی و اثری تاریخی در استان کردستان است که در صخره مرتفعی در شرق شهر سقز و شمال غرب شهرستان دیواندره قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری قبلاً در حوزه سقز و در حال حاضر در حوزه شهرستان دیواندره قرار دارد. این غار، یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته و با توجه به تحقیقات به عمل آمده در دوران مزوزوئیک در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است.

«غار کرفتو» در استان کردستان، یکی از نامزدهای ایران برای ثبت جهانی یونسکوست که حریم آن به دلیل ساخت سازه‌ای در فاصله ۷۹۰ متری‌ آن، مخدوش شده و آینده ثبت جهانی آن در یونسکو را به خطر انداخته است. این غار در مرز دو استان کردستان و آذربایجان غربی قرار دارد و آن ساختمان با تایید اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی ساخته شده که به اعتراض مسئولان میراث فرهنگی استان کردستان منجر شده که درحال آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی این اثر بودند. مسئولان میراث فرهنگی استان کردستان تاکید دارند که «حریم سه‌هزار متری غار کرفتو باید حفظ شود».

غار کرفتو نمادی از غارهای باستانی ایران زمین در دل تاریخ + تصاویر - تسنیم

چندی است که نگرانی‌ها و چالش‌هایی در خصوص روند ثبت جهانی این غار به وجود آمده و بحث‌هایی پیرامون تعرض به حریم این غار شکل گرفته و رسانه‌ای شده است.

یکی از اهالی روستای قلدره علیا، در نزدیکی غار کرفتو که در مرز بین استان کردستان و آذربایجان غربی قرار گرفته، اقدام به اجرای طرح کشاورزی و راه اندازی دستگاه بوجاری گندم (بوجاری: پاک کردن غلات و حبوب از خاک و خاشاک به وسیله غربال) کرده است.

اجرای این طرح با مطرح شدن ساخت و ساز غیر مجاز در حریم غار کرفتو متوقف شده و میراث فرهنگی کردستان این طرح را در حریم غار می‌داند.

فرهاد برازنده مجری طرح دستگاه بوجاری که در نزدیکی غار کرفتو اجرا شده، چندی پیش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: مراحل اجرای طرح بوجاری گندم در سال ۱۳۹۹ آغاز و تمامی مجوزها، استعلامات و تسهیلات مربوطه از سازمان‌ها و ادارت استان آذربایجان غربی اخذ شد.

وی افزود: مسئولان میراث فرهنگی کردستان طرح را در حریم غار کرفتو می‌دانند و اکنون بعد از گذشت حدود سه سال برای اجرای این طرح، تکمیل آن با مشکل مواجه شده است.

آقای برازنده عدم واگذاری انشعاب برق توسط شرکت توزیع نیروی برق کردستان را نیز مانع دیگر اجرای طرح خود دانست و اظهار کرد: گویا مسئولان استان کردستان در مکاتباتی، شرکت توزیع برق را از واگذاری انشعاب منع کرده اند و این درحالی است که قرارداد واگذاری انشعاب برق در سال ۱۴۰۱ با این شرکت بسته شده و مبلغ ۱۵ میلیون را پرداخت کرده ام.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه بوجاری با برق کار می‌کند و وقفه ایجاد شده در انتقال برق مانع راه اندازی دستگاه شده، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ برای دریافت انشعاب برق به استان آذربایجان غربی مراجعه کرده بودم که با اعلام شرکت توزیع برق استان آذربایجان غربی و در پی آن موافقت شرکت توزیع برق استان کردستان، واگذاری انشعاب برق به دلیل نزدیکی به توزیع برق شهرستان دیواندره به شرکت توزیع برق کردستان واگذار شد.

برازنده می‌گوید: امسال فصل بوجاری گندم را از دست دادم و تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان متضرر شده ام.

غار کرفتو

گولان فرزامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدتی است که ساخت‌وسازهای غیرمجاز با عنوان اجرای طرح بوجاری گندم در نزدیکی غار کرفتو نگرانی‌هایی بابت تغییر روند ثبت جهانی این غار ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با تأکید بر اینکه ساخت‌وساز واحد یاد شده می‌تواند به خروج این اثر از فهرست ثبت موقت یونسکو منجر شود، خاطرنشان کرد: غار کرفتو یک اثر ملی است و برای حفاظت از حریم آن مکاتبات و جلسات متعددی انجام شد و با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: این غار مجموعه‌ای از آثار شامل غار، گورستان و چشمه‌های اطراف آن است و ساخت‌وساز در اطراف آن از کیفیت دید و منظر بصری این اثر ملی و تاریخی می‌کاهد.

فرزامی از تعیین حریم جدید برای این غار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در حال برگزاری جلسات مختلف و رایزنی با دیگر ادارات استان هستیم که در نهایت خروجی‌ این جلسات می‌تواند به تشکیل کارگروه ویژه در وزارتخانه میراث فرهنگی منجر شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان ضمن قدردانی از مدیران استانی و نمایندگان مجلس برای پیگیری این موضوع، تصریح کرد: میراث فرهنگی با طرح ایجاد شده در نزدیکی غار مشکلی ندارد و صرفا مکان آن به دلیل حریم غار حائز اهمیت است و به همین دلیل دنبال ساز و کاری برای حل این مشکل هستیم.

استان کردستان به‌دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان‌های کهن کشور محسوب می‌شود که وجود آثار باستانی و سکونت‌گاه‌های طبیعی در دل صخره‌های سنگی شاهدی بر این مدعا است.

غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غار‌های دست‌کن و از طولانی‌ترین غار‌های ایران محسوب می‌شود که در ۷۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و ۶۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره قرار گرفته است.

ساخت و ساز در حریم غار «کرفتو» - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr  News Agency

این غار دست‌ساز باستانی با قدمتی ۷ هزار ساله، از جمله زیباترین و منحصر به‌فردترین آثار تاریخی و شگفت‌انگیز مربوط به قرن سوم میلادی در استان کردستان است که چندین دوره معابد مختلف همانند معبد میترا و هراکلس در دل آن قرار گرفته است و همواره به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌بدلیل استان، هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=25952
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.