حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
راهی که قربانی سود ارزش‌افزوده شد؛

تبدیل مطالبه به حق مردم، از مدیران وقت به سکوت!

  • کد خبر : 33325
  • 01 اردیبهشت 1403 - 8:00
تبدیل مطالبه به حق مردم، از مدیران وقت به سکوت!
عامل بیکاری جوانان بومی منطقه بیجار و وعده داغ استخدامی آن‌ها در معدن، موجب شد تا مطالبه به حق مردم از مدیران وقت به سکوت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، نشست صمیمی در محل معدن صبانور با دعوت از همه خبرنگاران، فعالان رسانه‌ای و اجتماعی برگزار شد و برای رسیدن به سروقت، حدود دو ساعت قبل راه افتادیم.

گویی ۲ ساعت باید در راه بود، اگر قرار ما در شهر سنندج برگزار می‌شد، ساعت کمتری را در مسیر بودیم، دلیل آن وضعیت اسفناک راه بود، مسیری که در طول ۴۰ سال گذشته از سوی کامیون‌های سنگین معادن صبانور و کیمامعادن، له شده است.

مسیر اصلی گویا پیش‌ازاین راه دسترسی روستایی بوده و کیفیت و عرض آن مناسب چنین مناطقی تعریف شده، ولی با احداث معادن و تردد خودروهای سنگین، دیگرکسی فکر راه و آسفالت و مردم عادی نبوده است.

متأسفانه عامل بیکاری جوانان بومی همین منطقه و وعده داغ استخدامی آن‌ها در معدن، موجب شد تا مطالبه به حق مردم از مدیران وقت به سکوت تبدیل شود.

تردد روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ خودروی باری سنگین و اضافه‌شدن ۲۰۰ دستگاه خودروی سنگین آب، دیگر نفس جاده را بریده است و عملاً در این راه پر پیچ‌وخم، نمی‌توان بیش از ۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد.

با همه این توصیف، آسفالت مسیر هم در طول سال‌ها دچار آسیب‌های جدی شده و کسی هم نه مسئول بوده و نه کسی معترض، زیرا اشتغال عامل سکوت مرگ خاموش است.

سال‌هاست که مردم عادی روستاهای مسیر به علت تردد کامیون‌ها دچار خسارت مالی و حتی جانی شدند؛ ولی برای اینکه چرخ تولید کشور نخوابد، از بیان آسیب‌های جدی معدن به زندگی خود بیان نکرده‌اند.

با همه مشکلاتی در خصوص جاده و تردد از کنار کامیون‌ها داشتیم به مقصد رسیدم، مقصدی که خاک سیاهی سراسر آن را گرفته و معلوم نیست سروته آن کجاست و فاز کارگاهی و اداری در چه محلی قرار دارد.

متأسفانه در جلسه‌ای هم که تشکیل شد، مدیران ارشد مجتمع از پاسخ سؤال خبرنگار کردتودی مبنی بر وضعیت سختی کار کارگران و عدم تناسب‌سازی محیط کارخانه با شرایط کار انسانی، پاسخ ندادند و جلسه را با اهدای هدایای به سمت نشست صمیمی سوق دادند.

*اکتشاف معدن ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند

 محمد ستوده مدیر روابط‌عمومی شرکت صبانور در نشست خبری با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی بیجار، اظهارداشتن: اگر بخواهیم رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی ایجاد کنیم، بدون شک مواد اولیه اولویت بالایی دارد، اکتشاف معدن ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

وی افزود: تولید و گردش چرخ اقتصادی به بخشی بزرگی از معدن و تولید مواد اولیه برمی‌گردد که آثار اقتصادی آن به مردم برمی‌گردد، تولید ۹۲۹ هزارتنی در سال گذشته به ثبت رسید و امسال بیش از یک میلیون تن هدف تولید داریم که تحقق آن دورازذهن نیست.

ستوده با اشاره به اینکه سال بعد باید به ۱۰۰درصد افزایش نسبت به امسال برسم، تأکید کرد: جزء ۱۰ شرکت برتر کشور هستیم و در همدان و کردستان تولید زنجیره سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی در دستور کار است.

مدیر روابط‌عمومی شرکت صبانور با اشاره به اینکه امسال نهضت راه‌سازی را به‌واسطه شرکت صبانور و سایر شرکت‌های معدنی و تولیدی در دستور کار قرار دارد، توضیح داد: امیدوارم امسال بخشی مهمی از تعهدات خود را دراین‌خصوص به نتیجه برسانیم.

وی افزود: نیاز آبی سالانه شرکت ۳۰۰ هزار تن است که برنامه شرکت، ۷۰ کیلومتر لوله‌گذاری از سمت تصفیه‌خانه در دستور کار قرار خواهد گرفت که تحمیل هزینه مضاعف است.

*خبرنگار کردتودی نیز مطالباتی را مبنی بر عدم پرداخت پرونده مالیاتی در شهرستان، عدم انتقال حساب‌های بانکی و سرمایه‌گذاری به بیجار که سال گذشته استاندار کردستان وعده آن را داد، تأمین و تخصیص آب به مجموعه از طریق سد تلوار، توسعه و بهسازی راه‌های ارتباطی شهرستان، کاهش مدیران غیربومی و پروازی در رأس مجموعه و توزیع عادلانه مسئولیت‌های اجتماعی را طرح کرد که پاسخ آن به جلسه دیگری موکول شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=33325
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.