حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

بیش از ۲۱۱ هزار راس دام سبک در کردستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد

  • کد خبر : 1470
  • 12 مهر 1401 - 10:53
بیش از ۲۱۱ هزار راس دام سبک در کردستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد
 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کردستان گفت: عملیات واکسینه ۲۱۱ هزار و ۴۵۳ راس دام سبک در استان علیه بیماری بروسلوز انجام شد.

به گزارش خبرنگار کردتودی, فرزاد رحمانی روز سه شنبه اظهار داشت: این تعداد دام بیش از ۶۵ درصد جمعیت دامی هدف را شامل می شود که با مشارکت مراکز بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی به شکل کاملاً رایگان به پایان رسید.

وی افزود : بر اساس برنامه های ابلاغی سازمان دامپزشکی، این اداره کل از چهارم مرداد ماه سال جاری به مدت ۵۰ روز کاری عملیات واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز را در دام های بره و بزغاله در سراسر استان انجام داد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کردستان اضافه کرد: این عملیات با اولویت واکسیناسیون مناطق پر خطر، کانون های انسانی بیماری تب مالت اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان و با مایه کوبی دام سبک واجد شرایط اجرا شد.

رحمانی ادامه داد: در این عملیات به هزار و ۲۰۰ روستا و دامداری در سطح استان مراجعه شد که بیش از ۷۸ درصد روستاها و دامداری های تحت پوشش را شامل می شود.

وی یادآور شد: در این عملیات از توان ۹۲ نفر از پرسنل بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی در قالب ۴۰ اکیپ عملیاتی بهره گرفته شده که پس از ارزیابی های صورت گرفته توسط بازرسان و کارشناسان ستادی اداره کل دامپزشکی استان کردستان بیش از ۹۴ درصد از دام های واکسینه شده، از پوشش ایمنی بالایی برخوردار شد.

بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=1470
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.