حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
مدیرکل دامپزشکی کردستان:

بیش از یک میلیون راس دام در کردستان علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد

  • کد خبر : 15808
  • 04 شهریور 1402 - 10:57
بیش از یک میلیون راس دام در کردستان علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: از ابتدای اردیبشهت امسال و با آغاز طرح واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تاکنون یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۸۰۵ راس دام واکسینه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان، مجتبی ورمقانی اظهار کرد: این طرح در راستای برنامه ریشه‌کنی بیماری واگیر دامی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr، به صورت رایگان اجرا شد.

وی افزود: ۹۱ مایه کوب بخش دولتی و غیر دولتی با مراجعه شبانه روزی به هزار و ۴۹۳ روستا و واحد اپیدمیولوژیک دارای تجمع دامی، طرح مذکور را انجام دادند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: طرح واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در سال جاری به طور کامل اجرا خواهد شد.

ورمقانی اضافه کرد: بازرسان ویژه اداره کل دامپزشکی کردستان به صورت مستمر و سرزده عملکرد اکیپ‌های مشارکت کننده در این طرح واکسیناسیون را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی کردستان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح استان کاملا کنترل شده و نگرانی در خصوص این بیماری وجود ندارد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان “طاعون بزی” نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند.

علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز میشود و عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15808
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.