حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی دهگلان:

انتظار داریم قیمت خرید تضمینی گندم افزایش داشته باشد

  • کد خبر : 9400
  • 31 فروردین 1402 - 8:19
انتظار داریم قیمت خرید تضمینی گندم افزایش داشته باشد
رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی دهگلان گفت: با توجه به هزینه‌های کلانی که یک کشاورز برای تولید محصول متحمل می‌شود، انتظار داریم نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، جمال مرادی رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و هیئت اجرایی خانه کشاورز دهگلان با بیان اینکه ۸۲ هزار هکتار از اراضی دهگلان زیر کشت گندم قرار دارد، اظهار داشت: حدود ۸۲ هزار هکتار از اراضی دهگلان در سطح زیر کشت گندم قرار داشته و میزان تولید گندم در این شهرستان ۱۲۰ هزار و ۵۳۵ تن می باشد.

به گفته وی میزان خرید تضمینی در سیلوها و مراکز خرید ۹۷ هزار و ۳۰۸ تن می باشد، که این امر مهم، شهرستان دهگلان را به یکی از قطب‌های تولید گندم در سطح استان و حتی در کشور تبدیل کرده که نقش مهمی را در تأمین غذای مردم ایفا می کند.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و هیئت اجرایی خانه کشاورز دهگلان در ادامه مطلب افزود: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه های تولید (هزینه،کاشت،داشت و برداشت) و تأمین نهادهای کشاورزی از جمله خرید بذر، کودهای شیمیایی، سموم و ریزمغذی ها، تولید این محصول استراتژیک کشاورزان را با مشکلات عمده ای مواجه ساخته است و ضروریست به منظور رعایت الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به کشت و تولید محصولات کم آب بر، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تولید گندم نسبت به قیمت خرید گندم برای سال زراعی جاری بازنگری اساسی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به کم آب بودن محصول و صرفه‌جویی آب در منابع زیر زمینی، افزایش ۴۰ درصدی سموم، مکمل ها و ریزمغذی ها، افزایش ۳۵ درصدی قیمت ادوات و ماشین آلات کشاورزی، افزایش دستمزد آبیار و بیمه تأمین اجتماعی، افزایش قیمت بذر و کود، افزایش قیمت روغن تراکتور و تعمیرات ماشین آلات و ادوات کشاورزی، افزایش قیمت ۵۰ درصدی تجهیزات چاه اعم از الکتروموتورها، افزایش قیمت مصرفی برق چاه های کشاورزی، افزایش قیمت تمدید پروانه چاه و حقابه و افزایش ۴۰ درصدی لاستیک تراکتور و ماشین آلات؛ تقاضای افزایش قیمت گندم را داریم.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عدم افزایش قیمت گندم، کشاورزان به سوی کشت محصولات پر آب سوق داده خواهند شد و به همین دلیل قیمت کنونی خرید گندم در سال ۱۴۰۲ نباید کمتر از ۲۴ هزار تومان باشد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9400
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.