حدیث روز

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
کارشناس اقتصادی در گفتگو با کردتودی؛

اقتصاد ریشه در تمامی عوامل، مراحل رشد و بالندگی کشور و نظام دارد/تحقق شعار سال نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی و زیرساخت های کشوری است

  • کد خبر : 8115
  • 05 فروردین 1402 - 9:01
اقتصاد ریشه در تمامی عوامل، مراحل رشد و بالندگی کشور و نظام دارد/تحقق شعار سال نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی و زیرساخت های کشوری است
تحقق شعار سال نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی و زیرساخت های کشوری و اعتقادی کشور است وعلاوه بر دستگاه های اجرایی و فرهنگ سازی برای تحقق شعار سال باید ظرفیت‌های مردمی بزرگ همانند سالیان متمادی آمادگی خود را جهت اجرای طرح جهادی و طراحی عملیات های مختلف بکار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب بیش از سه دهه است که صورت می‌گیرد و از سال ۷۸ این نام‌گذاری‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.

در سال‌های ابتدایی نامگذاری‌ها بیشتر جنبه مذهبی و اعتقادی داشت، مانند سال امام خمینی (ره)، سال امام علی (ع)، سال عزت و افتخار حسینی و سال پیامبر اعظم (ص)، ولی کم‌کم این نامگذاری‌ها سمت و سوی اجرایی و اقتصادی به خود گرفت.

در حدود دو دهه اخیر این نامگذاری‌ها اغلب بر مساله اقتصاد بویژه با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی متمرکز بوده است، شعارهای ۱۵ سال گذشته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به موضوع اقتصاد بوده و ۶ ساله اخیر نیز با تاکید بر مساله «تولید» نامگذاری شده است.

امسال هم با توجه به نیاز اساسی کشور از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده که نشان از اهمیت تولید و رشد آن در مهار تورم دارد و تلاش همگان را بر حرکت بر این سمت تاکید می‌کند.

در این خصوص با کارشناس اقتصادی، دکتر شهرام سبزیخانی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

دلیل نامگذاری هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی چیست؟

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ترسیم و ابلاغ سیاست های کلی نظام و جهت گیری کشور بر عهده رهبری نظام است، این وظیفه از طرح های مختلف به اجرا در می آید، سخنرانی ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستور در پاره‌ای موارد حکم حکومتی، اما یکی از روش ها و شیوه های ترسیم جهت گیری کلی نظام و مسئولان که رهبر انقلاب اسلامی آن را از فروردین ۱۳۷۸ طرح و دنبال کرده‌اند، همین انتخاب شعار و نامگذاری سال های مختلف است.

رهبر معظم انقلاب بیشتر سال ها را با یک نام مشخص کرده‌اند که به نظر می رسد فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همینطوردر نقطه مقابل آن به یک مشکل در جامعه که تاکنون حل نشده است، برهمین اساس رهبری با اطلاعات و گزارشات که از سراسر کشور یافت می کند، مطالعات و تجربه ای که دارند، درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند هر ساله ملت را به یک موضوع و توجه می کنند.

نام و شعار هر سال، مبتنی بر چه مختصات و مصالحی، طراحی و تعیین می‌شود؟

شعار هر سال برای آغازآن سال در واقع نوعی جمع بندی کلی و اساسی بر مجموعه عواملی است از جمله آسیب های اجتماعی که باید برطرف گردد، جوانه های نوینی که در جامعه رویئده است، و یا عوامل اقتصادی که مردم هر روز در زندگی و در روزمره با آن مواجه هستند که در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوی جامع و کلی را برای مسئولان، همکاران و هیاری مردم طرح می‌کنند و حتی گاهی نیز ممکن است شرایط بین‌المللی اقتضائات داخلی هم اثرگذار باشد.

• آیا با پایان یافتن هر سال، شعار و اولویت سال پیش که در قالب نام تجلی یافته است، باید به کنار نهاده شود؛ یا نام و شعار قبلی، ذیل نام و شعار جدید معنا و طبقه‌بندی می‌گردد؟

رهبر انقلاب اسلامی ازسال ۱۳۷۸ سال ها را نام گذاری کرده اند، غیر از چهار سال که به نام شخصیت های دینی مزین شده بودند، سایر نامگذاری ها به گونه ای است که به موضوع اقتصاد یا مستقیم یا غیر مستقیم ارتباط دارد، در حقیقت رهبر انقلاب از سال ها پیش به درستی تشخیص داده بودند که مهمترین بخش در زمان حاضر حاضر بخش اقتصادی است که بایست بر روی آن تمرکز کرد.

رهبر معظم انقلاب در همان چهار سالی که به اسم شخصیت های دینی نامگذاری شده بود بازهم تاکید شان بر مسئله اقتصاد بود، بنابراین شعار هر سال مقدماتی مبنایی اقتصادی برای سال آتی بوده است که پله ای بودن این امر جهت رسیدن به اقتصاد قوی و خودکفایی بوده است بر اساس اقتصاد اسلامی است.

اقتصاد ریشه در تمامی عوامل، مراحل رشد و بالندگی کشور و نظام دارد، اقتصاد و قدرت نظامی یک رابطه مستقیم دارند اگر اقتصاد قوی باشد میتواند بنیه دفاعی خود را تقویت کند، در تفکر جمهوری اسلامی به تجاوز وجود ندارد ولی بحث دفاع از خاک و ارزش های انقلاب اسلامی در برابر هر تهاجمی وجود دارد که این امر در تمامی کشورهای جهان یک اصل به شمار می رود.

هر کشوری اگر اقتصادی قومی داشته باشد، در حوزه های دفاعی می تواند به گونه ای خود را تقویت کنند که امنیت اجتماعی در آن کم نشود و در نتیجه این امنیت، رفاه اجتماعی شکل بگیرد، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که ما از اقتصاد و امنیت می رسیم، نام گذاری های هر ساله و شعارهای اقتصادی در راستای تامین امنیت و رفاه اجتماعی نامگذاری است.

آیا زمینه و بستر موضوعی نام و شعار سال، به معنای فراموشی یا کم‌اعتنایی به سایر زمینه‌هاست؟

فلسفه این نامگذاری جلب توجه مردم و مسئولان به یک ارزش می توان دانست که مقام معظم رهبری با توجه به اشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، روی آن تاکید می‌ورزند و آحاد مردم و مسئولان را دعوت به احتمام و تمرکز بر روی آن امور می کند.

مسائل مربوط به امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عدالت اجتماعی مباحثی هستند که بیشترین فراوانی نسبی را در میان نامگذاری های سالیانه از سوی مقام معظم رهبری دارند.

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد توسعه و پیشرفت می‌توانیم به این آگاهی برسیم که توسعه و پیشرفت همان افزایش سطح بهره مندی رفاه، ارتقاء امنیت آزادی، گسترش ارتباطات اجتماعی و ارزشهای جامعه که در سایه پیشرفت علمی و تکنولوژی یک دگرگونی تکاملی در نظام بهداشت و درمان، آموزش، سازماندهی، مهندسی اقتصادی صنعتی، سیاسی و فرهنگی به وجود می آید.

بنابراین برای رسیدن به افق های مطلوب زندگی که همان زندگی توسعه یافته و همراه با پیشرفت است، به نحوی شایسته است که به مهندسی و مدیریت آن نیازمندیم، باید مدلی متناسب با ارزش های دینی و ملی طراحی و تدوین گردد بنابراین نامگذاری سال‌ها یک مدل سیاسی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و یک مورد تضاد و فراموشی و بی اعتنایی وجود ندارد بلکه تکامل کننده است.

چگونه نام و شعار سال، جنبه عملی و اجرایی می‌یابد؟

رهبر انقلاب اسلامی صرفاً اکتفا به انتخاب نام با شعار برای سال ها نمی‌کنند، در سخنرانی های متعدد و پس از آن اقدام به تبیین دقیق موضوع و تعیین سیاست های کلی نظام می‌کنند، اولین نمونه‌های این تبیین ها می توان به سخنرانی ابتدایی سال ایشان اشاره کرد که به صورت تفصیلی نسبت به تعیین سیاستهای کلان حول شعار سال می‌پردازند.

رهبر انقلاب همواره معتقداند که به صورت جزئی در امور کشور ورود نکنند و صرفاً به تبیین سیاست های کلی به چشم اندازهای آتی بپردازند، به همین دلیل راهکارهای ارائه شده برای نیل به اهداف شعار سال در عین دقت در مشخص کردن مسیر کلی حرکت قوا به دخالت در امور جزئی هم می پردازند، بنابر این پیشرفت در هر اموری را به اهل فن آن وا می گذارند

متولی هدایت واحد، در جهت اجرایی و کاربردی شدن نام و شعار سال، کجاست؟!

تحقق شعار سال نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی و زیرساخت های کشوری و اعتقادی کشور است وعلاوه بر دستگاه های اجرایی و فرهنگ سازی برای تحقق شعار سال توسط دستگاه‌های فرهنگی ظرفیت‌های مردمی بزرگ همانند سالیان متمادی آمادگی خود را جهت اجرای طرح جهادی و طراحی عملیات های مختلف برای اطاعت از امر ولی و رهبر سیاسی و مذهبی کشور و شعار سال در میدان هستند را به کار گرفته و با استفاده از ظرفیت های مردمی که بالا ترین و قوی ترین ظرفیت کشور محسوب می شود برای هدایت و تحقق شعار سال اقدام کرد.

بنابراین همت واحد مسئولان مربوطه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی سبب ارتقاء شاخص های اقتصادی و در نتیجه بهبود وضع معیشت در جامعه اسلامی و ناکامی دشمنان قسم خورده انقلاب و بی اثر ماندن تحریم‌های ظالمانه در جهت مسیر هدایت سال بر اساس شعار سال وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جامع بهبود خواهد یافت و به سمت توسعه و پیشرفت حرکت خواهیم کرد.

این نامگذاری تاکنون واجد چه دستاوردهای کلانی بوده است؟

حداقل دستاوردهای شارستان ارائه راهکارهای مناسب در جهت رفع مشکلاتی است که در جامعه و کشور وجود دارد و سپس استفاده از تمام ظرفیت های موجود در کشور جهت رفع موانع ایجاد توسعه و پیشرفت می باشد.

بزرگترین قدم در جهت توسعه و پیشرفت در جامعه یافتن مشکلات اصلی و اساسی انجام است اما وقتی رهبر انقلاب اسلامی مشکل اصلی جامعه را در قالب یک شعار مطرح می‌سازد و راهکار را می فرمایند، تمام مسئولان و ظرفیت های مردمی جهت رفاه جامعه در ارائه الگو را به سرنوشت استان به ثمر نشستن آنها تلاش می کنند و از سطح خرد به سطح کلان می رسد و بزرگترین دستاورد کلان هر امری تلاش جامعه برای رفع آن امور است که رهبر انقلاب اسلامی به صورت مسئله ای طرح می کنند و مقدماتی است برای توسعه و پیشرفت آرمان های انقلاب اسلامی و دستاوردهای جدید بر اساس آن مجموعه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8115
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.