حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
رئیس اداره ثبت اسناد دهگلان خبرداد:

آغاز طرح ملی سند دار کردن اراضی کشاورزی/ ۹۰ درصد اراضی ملی شهرستان سنددار شده است

  • کد خبر : 9693
  • 07 اردیبهشت 1402 - 7:10
آغاز طرح ملی سند دار کردن اراضی کشاورزی/ ۹۰ درصد اراضی ملی شهرستان سنددار شده است
رئیس اداره ثبت اسناد شهرستان دهگلان از آغاز به کار طرح ملی سنددار کردن اراضی کشاورزی سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در راستای سیاستهای سازمان ثبت و درجهت تسهیل صدور اسناد مالکیت کشاورزان تفاهم نامه ای فی مابین سازمان ثبت اسناد و وزارت جهاد کشاورزی کشور منعقد گردیده است، که به موجب این تفاهم نامه برای تمامی اراضی کشاورزی تحت مالکیت اشخاص، با هر میزان، مساحت و قطعه ای سند مالکیت ثبت و صادر خواهد گردید.

شاه نظری رئیس اداره ثبت اسناد شهرستان دهگلان با بیان این خبر در ادامه افزود :بر این اساس سازمان ثبت اسناد به جهت حفظ تکریم ارباب رجوع و بهبود کیفیت ارائه خدمات و تسریع در پیشبرد این مهم،ضمن انعقاد قرارداد با شرکت های نقشه برداری، دفتر هر شرکت را به صورت مستقل تجهیز و در ساختمان ادارات ثبت اسناد اسقرار نموده است که وظیفه شرکت، تهیه نقشه، اخذ مدارک و نهایتا ثبت نام پرونده های مربوط به متقاضیان میباشد.

رئیس اداره ثبت اسناد شهرستان دهگلان در ادامه از متقاضیان ساکن شهرستان دهگلان تقاضا کرد جهت ثبت اراضی کشاورزی خود صرافا به «دفتر شرکت نقشه پرداز غرب» که در ساختمان اداره ثبت اسناد و املاک دهگلان مستقر است مراجعه نمایند.

عطا الله شاه نظری ضمن مهم برشمردن این فعالیت مهم ملی در ادامه افزود صدور این اسناد در نهایت به نفع کشاورز است و این سند تک برگ منافع متنوعی را برای کشاورزان به ارمغان خواهد آورد که از آن جمله می توان به کم شدن دعاوی حقوقی در محاکم قضایی اشاره کرد چون این اسناد کامل بوده در سامانه ثبت شده و حاوی مشخصات مالک است.

رئیس اداره ثبت دهگلان در رابطه با ضوابط ثبت نام و مراحل آن توجه متقاضیان را به موارد مهمی جلب کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

متقاضیان شهرستان دهگلان و روستاهای تابعه توجه داشته باشند که در زمان مراجعه و بر اساس ضوابط تعیین شده می بایست فرد به دفتر شرکت مشخص شده (دارای قرارداد و مستقر در اداره ثبت) مراجعه و پس از ارائه مدارک و مستندات «صرفا هزینه ثبت نام» را به شرکت تقدیم می نمایند، زیرا (هزینه های مربوط به نقشه برداری و هزینه کارشناسی پرونده های تشکیلی در کل توسط سازمان ثبت اسناد پرداخت گردیده است).

نهایتاً پرونده ها پس از ثبت نام توسط شرکت به اداره ثبت ارسال می شود که پس از طی تشریفات قانونی و اداری و در زمان صدور سند «هزینه ارزیابی و هزینه سند کاداستری» توسط اداره ثبت از شخص متقاضی اخذ میگردد.

امیر حسین پناهی رئیس اداره کاداستر ثبت اسناد کردستان در بازدید از شیوه اجرای این طرح ملی و در گفت و گو با کردتودی، در خصوص شیوه اجرا این قانون به زمان بندی اجرای این قانون اشاره و ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ قانون جامع حد نگار تصویب شد که به موجب ماده ۳ این قانون نباید هیچ نقطه ای از کشور بدون سند باقی بماند.

بنابراین با ورود سازمان ثبت و از طریق انعقاد قرار داد با بخش خصوصی مستند سازی اراضی ملی در سال ۹۹ در دستور کار قرار گرفت که با الطاف پروردگار و تلاش همکاران ثبت اسناد و املاک به اتمام رسیده است. در ادامه جهت عمل به مواد قانون حد نگار و برنامه هفتم توسعه تطبیق و مستند سازی اراضی زراعی از اهم فعالیت های و برنامه های اداره کل ثبت اسناد و املاک قرار گرفت و در این راستا با توجه به اعتبارات تخصیصی سازمان ثبت اسناد و املاک در سال جاری اقدام به عقد قرار داد با شرکتهای خصوصی نموده ،که در تطبیق و مستند سازی اراضی زراعی کمک شایانی خواهد نمود خوشبختانه به دلیل این که شهرستان دهگلان از نظر تعداد پلاکهای که رفع تداخلات آنها انجام شده از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

بنابراین همشهریان محترم از این فرصت استفاده نموده و با در دست داشتن مدارک شناسایی و مالکیتی به شرکت طرف قرار داد مستقر در واحد ثبتی مراجعه نموده تا عملیات ثبت نام و سایر تشریفات انجام شده و در اسرع وقت سند مالکیت کاداستر این اراضی تقدیم این عزیزان شود.

سند مالکیت کاداستر دارای مزایایی بیشماری است که به سه مورد از آن اشاره شده است:

۱- با توجه به این که حدود و ثغور این اراضی در مختصات صحیح در بانک کاداستر ثبت جانمایی می شود، فلذا امکان تجاوز به اراضی مجاور و جابجایی مرزها وجود ندارد و بالطبع آن بسیاری از دعاوی حقوقی در مراجع قضایی کاهش خواهد یافت

۲- مشخص شدن ارزش واقعی زمین ها

۳- امکان تعریف الگوی کشت و فراهم آوردن زمینه اشتغال و توسعه پایدار منطقه

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9693
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.