حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
وضعیت دانشگاه‌ها در قبل و پس از انقلاب در ایران؛

کشور ایران از نظر علمی حرف اول را در منطقه می‌زند

  • کد خبر : 28159
  • 18 بهمن 1402 - 8:00
کشور ایران از نظر علمی حرف اول را در منطقه می‌زند
کشور ایران قبل از انقلاب در پایین‌ترین سطح سواد در بین مردم بود، این خواسته زمامداران حکومت بود تا بدین وسیله از آگاهی مردم جلوگیری کنند، اما بصیرت و حق‌جویی مردم موجب شد تا آنها با تکیه بر ایمان و اراده خویش و همچنین به رهبری حکیمانه امام راحل (ره) انقلابی را پایه‌گذاری کنند که خود بر آن نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، کشور ایران دارای تمدنی چندین هزار ساله بوده که همواره در پی جنگ‌های بسیاری که در این کشور رخ داد، اما همچنان مردم و ملت ایران دست از تمدن و فرهنگ غنی خود نکشیده‌اند، بهترین رویدادی که در قرن ۱۳ هجری شمسی برای ایران رخ داد، انقلاب اسلامی برگرفته از انتخاب مردم این کشور بود، مردمی که خود بر کشورشان حکومت و نظارت می‌کنند.

حدود ۴۵ سال پیش در چنین روزی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شاهد تحولی عظیم بودند تحولی که با هدف «اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها» شروع شد و اکنون بعد از گذشت بیش از ۴۵ سال این هدف همچنان در سرلوحه دانشگاه‌ها قرار گرفته است. در واقع انقلاب فرهنگی مولود سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی است که با فرمان رهبر انقلاب و در پاسخ به اوضاع خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت.

برای فهمیدن آنچه که در کشور ایران طی ۷۰ سال اخیر تا به اکنون رخ داده است، با استادی به بحث و گفتگو می‌پردازیم که خود فرزند این انقلاب و برخاسته از خروش ملت ایران است، دکتر خالد اوسطی فرزندی از دل منطقه لیلاخ که دکترای آبخیزداری را در کارنامه پربار خویش دارد.

لطفاً خودتان را معرفی نمائید و اینکه در چه زمینه ای فعالیت می‌کنید؟

متولد بهمن ماه ۱۳۶۲ در شهرستان دهگلان هستم، دارای مدرک دکتری مهندسی آبخیزداری از دانشگاه تهران می‌باشم.

جایگاه دانشگاه‌های ایران از نظر علمی در قبل و بعد از انقلاب را چگونه می‌بینید؟

کشور ایران در بسیاری از رشته‌های علمی در سطح منطقه دارای جایگاه نخست است، در واقع در ایران قبل از انقلاب ۵۷ هیچ دانشگاهی در رتبه‌بندی جهانی قرار نداشت، اکنون ایران اسلامی دارای ۱۸ دانشگاه برتر در میان دانشگاه‌های برتر بین‌المللی دنیاست، ۹۸ درصد تولید علم در دانشگاه تهران در پس از انقلاب اسلامی تحقق یافته و فقط دو درصد تولید علم این دانشگاه در قبل از انقلاب بوده است، همچنین در دانشگاه شریف نیز تنها یک درصد تولید علم قبل از انقلاب صورت گرفته و ۹۹ درصد این تولید بعد از انقلاب صورت گرفته است.

حضور دانشمندان ایرانی در دانشگاه‌های برتر جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از انقلاب از آمار دانشمندان در سطح یک درصد جهان اطلاعی نداشتیم، قبل از انقلاب، سواد و یادگیری علم برای بسیاری از مردم معنایی نداشت، اما به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر بیش از ۳۰۰ دانشمند در سطح دانشمندان برتر دنیا داریم، پس از انقلاب اسلامی با تأسیس بنیاد ملی نخبگان توجه ویژه‌ای به قشر نخبه صورت گرفت، به‌طوری که امروزه بیش از ۱۲ هزار نخبه مورد حمایت این بنیاد قرار دارند.

فضای آموزشی ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی چگونه بود؟

ایران پیش از انقلاب اسلامی فضای ارزشی متفاوتی را تجربه کرد و علی‌رغم اینکه دین رسمی کشور اسلام بود اما در دوران پهلوی اثری از اسلام در فضای آموزشی کشور وجود نداشت و اکثر اساتید دانشگاه‌ها عناصری غرب‌گرا و تحصیلکرده خارج از کشور با دیدگاه‌‌‌های خاص غربی بودند، اما پس از انقلاب فرهنگی، فعالیت دانشگاه‌‌ها با رویکرد اسلامی شدن آغاز به کار کرد و تعداد مراکز آموزش عالی در کل کشور افزایش یافت، دانشگاه آزاد رشد یافته ی انقلاب است و به عنوان یک نیروی کمکی به یاری آموزش عالی آمد و نقش چشمگیری در توسعه علمی و فرهنگی ایران اسلامی داشت.

در نظام اسلامی ایران دانشگاه چگونه معنا می شود؟

نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اصول اسلامی تأکید دارد و تأمین کننده نیروهای مورد نیازش است، دانشگاه باید به گونه‌‌‌ای باشد که دانشجو متدین و مقید بوده، با دین وارد شده و با دین هم خارج شود، دانشجو عنصر سازنده این نظام بوده و در آینده، پایه‌های این نظام بر دوش او قرار می‌گیرد، انتظاری که از دانشگاه می‌رود این است که فارغ التحصیلان آن کسانی باشند که بتوانند اسلام را در ابعاد گوناگونش در جامعه پیاده کنند.

میزان افراد باسواد در کشور، در قبل و بعد از انقلاب چگونه بوده است؟

میزان افراد باسواد و تحصیلکرده نسبت به قبل از انقلاب تفاوت چشمگیری داشته و امکانات بیشتری در اختیار دانشجویان قرار دارد و قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست، البته اکنون نیز فضای سیاسی و فکری بازتری بر دانشگاه‌‌‌ها جاری است و دانشجویان می‌توانند راحت تر مطالبات خود را بدون هیچ ترسی بیان کنند، امکاناتی که در گذشته وجود داشت با امروز کشور قابل مقایسه نیست، در قبل از انقلاب، بیشترین تسهیلات در اختیار نیروهای مسلح و دانشکده‌های افسری بود و بسیاری از دانشجویان نظامی ایرانی که در آمریکا مشغول به تحصیل بودند از این امکانات بهره‌ می‌‌‌بردند.

از فضای دانشگاه‌ها در پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران، بیشتر توضیح دهید؟

فضای دانشگاه‌‌‌‌های امروزی پس از گذشت ۴۵ سال از انقلاب به مراتب بازتر از فضای دانشگاه‌ها در زمان قبل از انقلاب است، دانشجویان قبل از انقلاب، زیاد به دنبال دموکراسی و آزادی نبودند، این در حالیست که امروز به شدت خواستار آزادی بیان و دموکراسی هستند.

دانشگاه از نظر شما به چه معناست؟

دانشگاه در هر سرزمینی که باشد، پایگاه تحولات سرنوشت ساز محسوب می شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در توجه به دانشگاه‌ها به عنوان پایگاه فکری اندیشمندان جامعه است، توسعه بیشتر أمور دانشگاه نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

و نکته پایانی شما …..؟

کشور ایران قبل از انقلاب در پایین ترین سطح سواد در بین مردم بود، این خواسته زمام داران حکومت بود تا بدین وسیله از آگاهی مردم جلوگیری کنند، اما بصیرت و حق جویی مردم موجب شد تا آنها با تکیه بر ایمان و اراده خویش و همچنین به رهبری حکیمانه امام راحل (رض) انقلابی را پایه گذاری کنند که خود بر آن نظارت می‌کنند.

مردم در آن زمان برای بدست آوردن حکومتی اسلامی پا در عرصه جهاد گذاشتند، امروز هم میدان، همان میدان جهاد است، اما به شیوه ای دیگر، امروزه می‌توان با افزایش دادن سطح آگاهی و علم، در بسیاری از زمینه‌ها از جهان پیشی گرفت، وظیفه تمامی ما این است که برای سرفرازی ملت ایران در تمامی عرصه‌ها از هیچ تلاشی فروگذاری نکنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28159
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.