حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

کتابخانه سیار «سنندج»، محبوب بچه‌های حاشیه‌نشین/ وقتی تمام محله، تشنه کتاب می‌شوند

  • کد خبر : 13490
  • 21 تیر 1402 - 6:09
کتابخانه سیار «سنندج»، محبوب بچه‌های حاشیه‌نشین/ وقتی تمام محله، تشنه کتاب می‌شوند
وقتی کتاب، لقب یار مهربان را گرفت، عده ای داوطلب در شهر سنندج تصمیم گرفتند تا در منطقه ننله سنندج اولین کتابخانه ثابت اتوبوسی جهان با ۷ هزار جلد کتاب را راه اندازی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، سال ۱۳۸۵ بود که مجموعه‌ی تلویزیونی کتابخانه هُدهُد با راه اندازی یک کتابخانه سیار اتوبوسی راه اندازی شد، و توانست مردم را با کتاب فرهنگسازی کنند و در جریان تاثیر آن در زندگی قرار دهد و همین امر سبب ایده هایی به ذهن بسیاری از صاحبان کتاب شد.

وقتی کتاب لقب یار مهربان را گرفت، عده ای داوطلب در شهر سنندج تصمیم گرفتند تا در منطقه ننله سنندج اولین کتابخانه ثابت اتوبوسی جهان با ۷ هزار جلد کتاب  را راه اندازی کنند.

کودکانی که هر روز مسافر این اتوبوس هستند و به جای سرگرم شدن در فضای مجازی به دنبال کسب دانش و یادگرفتن مهارت هایی از زندگی هستند تا بتوانند علاوه بر فراگیری در کسب علم کتاب را همدم تنهایی های خود قرار دهند.

خانم خانی که دو سال برای راه اندازی این کتاب آمد و رفت کرد می گوید: دو سال است که این کتاب راه اندازی شده است و مردم و بچه ا می توانند از آن بهره مند شوند.

محمد اصلانی مدیر مؤسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج و مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در سنندج که متولی برپایی این کتابخانه است اظهار کرد: با حمایت شهرداری و شورای شهر سنندج و برای اولین بار در دنیا شاهد راه اندازی کتابخانه ثابت اتوبوسی هستیم.

وی افزود: این کتابخانه در منطقه حاشیه نشین و محروم «ننله» سنندج دایر شده و بیش از ۷ هزار جلد کتاب که همه آنها را مردم هدیه کرده‌اند در این کتابخانه وجود دارد   و هر جا لازم باشد کتابخانه عمومی و رایگان را راه اندازی خواهیم کرد.

اصلانی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵ نفر نیرو به صورت داوطلبانه و رایگان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به بیش از ۴۰۰ نفر عضو خدمت رسانی می‌کنند.

در استان کردستان بالغ بر ۵۵ کتابخانه ثابت و ۳۰ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه سیار وجود دارد اما به عنوان پایتخت کتاب ایران برای راه اندازی این چنین کتابخانه های سیار دیگر در مناطق منفصل شهری باید تلاش کرد.

وقتی تمام محله، تشنه کتاب می‌شوند…

مثل تمام عادت‌های خوب و بد، عادت کتابخوانی هم می‌تواند مسری باشد. وآمد کتابخانه سیار سنندج در محله ننله و کتابخوان شدن برخی بچه‌های این محله‌ها، حالا جرقه علاقه به کتاب را در ذهن و دل دیگر بچه‌های محله هم روشن کرده و این، همان چیزی است که صاحبان این ایده دنبالش بوده‌اند: 

«دایره اعضای کتابخانه سیار، محدود به فرزندان و مادران نیست بلکه همه اعضای محله می توانند از این یار مهربان بهره ببرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13490
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.