حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

چاقی بلای خانمان‌سوز عصر دیجیتال/ تغییر سبک زندگی موثرترین راه در کاهش وزن است

  • کد خبر : 5441
  • 05 بهمن 1401 - 10:26
چاقی بلای خانمان‌سوز عصر دیجیتال/ تغییر سبک زندگی موثرترین راه در کاهش وزن است
یکی ازچالش‌های که جوامع امروزی درعصر دیجیتال با آن مبتلا شده‌اند عصر کاهش تحرک و ماشینی شدن زندگی‌ها است که این خود پدید آورنده معضلی به اسم چاقی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، چاقی معضلی در همه‌ی کشورهای جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه بوده و به شدت رو به افزایش است و دلیل آن نیز کاهش فعالیت‌های بدنی به دنبال ماشینی شدن سبک زندگی و افزایش میزان استفاده از غذاها و میان وعده‌های ناسالم و پرکالری است.

چاقی و بیماری‌های آن باعث تغییر کیفیت زندگی و پیامدهای مربوط به آن است به همین دلیل باید به کاهش میزان چاقی در جامعه کمک کنیم چرا که اگر این امر نادیده گرفته شود دامن‌گیری بیماریهای مربوط به آن در صورتی که از چاقی افراد جلوگیری نکنیم در مهار دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موفق نخواهیم بود.

اصلاح شیوه زندگی موثرترین راه برای کاهش وزن

شاید خیلی‌ها برای پرهیز از چاقی راهکارهای دارویی و جراحی را ارائه دهند اما تاثیرگزارترین و موثرترین راه میتواند سبک صحیح زندگی باشد.

داشتن برنامه غذایی مناسب، ورزش کردن، پرهیز از پشت میزنشینی به مدت طولانی و….همگی از جمله شیوه‌های مناسبی است که به راحتی می‌توان با به کارگیری از آن از مبتلا شدن به چاقی جلوگیری کرد.

 

میانگین چاقی جوانان در کردستان بیش از ۱۵ درصد است

در ادامه فرزام بیدارپور معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: بیماریهای غیر واگیر ۷۵ درصد مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و بیماری‌های تنفسی، قلبی و فشار خون و غیره در این بیماری‌ها قرار دارند که عواملی چون رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل، دخانیات و عدم تحرک کافی چهار عامل اصلی افزایش این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

 

وی رژیم غذایی ناسالم را عامل مهمی برای مبتلا شدن افراد به چاقی ذکر کرد و افزود: امسال سیزدهمین بسیج ملی تغذیه از ۲۴ دی تا ۷ بهمن با شعار “حال خوب با وزن مناسب” در حال اجرا است.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: چاقی شکمی یکی از بحث‌های مهم در چاقی است که برای آقایان در سن میانسالی ۹۰ سانت و برای بانوان ۸۰ سانت در نظر گرفته می‌شود و به دلیل عدم تحرک، شهرنشینی و سایر عوامل به وجود می‌آید.

 

وی بیان داشت: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌های پروستات، رحم، تخمدان، سینه و سایر سرطان‌ها، زانو درد، اختلالات اسکلتی، مشکلات تنفسی و دیابت با رژیم غذایی نامناسب در ارتباط بوده و از عوارض چاقی به شمار می‌رود.

 

بیدارپور، چاقی را در کشورهای کم درآمده سه برابر و در کشورهای پردرآمد دو برابر کشورهای توسعه یافته اعلام و عنوان کرد: بر خلاف دید عموم چاقی مختص به افراد ثروتمند نبوده و یه نوع سوء تغذیه به شمار می رود.

 

وی، با بیان اینکه در حال حاضر از هر پنج زن یک نفر و از هر هفت مرد یک نفر چاق است، افزود: در دنیا حدود ۴۹ درصد بزرگسالان، ۲۶ درصد نوجوانان و ۶ درصد کودکان زیر پنج سال چاق هستند.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در کشورمان مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته است که نشان می‌دهد در افراد پنج تا ۱۸ ساله کشور، ۶.۹۳ درصد جمعیت چاق هستند که این شاخص در کردستان ۵.۷ درصد است.

 

بیدارپور یادآور شد: در بین جوانان ۱۹ تا ۲۹ سال نیز در کشور ۱۱.۴۴ درصد چاقی دارند که این میزان در کردستان ۱۵.۸ درصد است.

 

به گفته وی از جمعیت ۳۰ تا ۶۰ سال در کردستان ۳۰.۲۱ درصد چاق هستند که این رقم در کشور ۲۱.۶۵ است و در این زمینه نیز از کشور پیشی گرفته ایم و افزون بر آن در همین رده سنی ۵۲ درصد چاقی شکمی دارند که شاخص کشوری آن ۴۴.۴۱ است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در جمعیت بالای ۶۰ سال و در بین قشر سالمند، شاخص چاقی در کشور ۱۹.۳۶ درصد است و در استان ۲۰.۳۲ درصد که تفاوت معناداری وجود ندارد.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اظهار کرد: عاملی که می‌تواند به تغذیه ناسالم کمک کند تحرک فیزیکی است که در این زمینه در کردستان وضعیت خوبی نداریم ولی در دنیا از هر چهار نفر یک فرد بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی دارد.

 

بیدارپور ادامه داد: ۸۰ درصد جمعیت نوجوان فعالیت بدنی کافی ندارند که این یک مشکلی جهانی است.

 

وی گفت: در استان نیز با وجودی که از نظر شرایط جغرافیایی خوب است، ولی در تحرک فیزیکی از میانگین کشوری پایین تر است و همین مسأله موجب انباشت ذخایر چربی می شود.

 

بیدارپور اضافه کرد: سرانه مصرف سبزی و میوه در کردستان، پایین تر از متوسط کشوری است در حالیکه مصرف این مواد غذایی از اصول مهم برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی به شمار می رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5441
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.