حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
یک گام تا تکمیل طرح‌های نیمه تمام؛

پای لنگ  مطالبه ۱۸ ساله مردم کردستان در ایستگاه پایانی/ قطار کُردستان سال آینده راه می‌افتد

  • کد خبر : 4106
  • 05 دی 1401 - 7:42
پای لنگ  مطالبه ۱۸ ساله مردم کردستان در ایستگاه پایانی/ قطار کُردستان سال آینده راه می‌افتد
مردم کردستان حدود ۱۸ سال است که چشم انتظار به صدا در آمدن سوت قطار در این خطه از میهن اسلامی هستند و اکنون برای تکمیل این پروژه انتظار اقدامات عملی و موثر را از سوی دولت دارند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، قطار، شاید به ظاهر کلمه ای ۴ حرفی باشد اما در دنیای زیرساخت های حمل و نقل از جمله مسائل  مهم در توسعه جوامع به شمار می رود و تمام کشورهای توسعه یافته دنیا، زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی را در اولویت قرار داده‌ و با این روند بر بسیاری از مسائل و مشکلات خود غلبه کرده اند.

اجرای راه‌آهن سنندج- همدان که یکی از طرح‌های ملی کشور و مطالبات مهم مردم استان کردستان است، گرچه با کندی و تاخیر بسیار همراه بوده و هنوز به سرانجام نرسیده، اما ظاهرا و در صورت تامین اعتبار لازمه، قرار است در سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد تا صدای بوق قطار روی این خط ریلی به صدا درآید.

اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور حدود ۱۸ سال است که به عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته و بارها زمانی مشخص برای اتمام پروژه و بهره برداری از آن اعلام شده اما تاکنون بصورت کامل اجرایی نشده است.

هر چند بعد از وعده های فراوان، جشن پایان ریل‌گذاری این پروژه ۲۰ مهر۱۴۰۰ برگزار و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان، به شبکه ریلی سراسری پیوست اما مردم این استان همچنان منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.

پروژه راه آهن همدان – سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

توسعه صنایع، معادن و بخش کشاورزی کردستان بدون راه آهن امکان پذیر نیست

سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار کرد: استان کردستان یکی از قطب‌های معدنی و کشاورزی کشور بوده و سالانه هزاران تن انواع محصولات در عرصه معدن و همچنین صدها هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: متأسفانه وضعیت راه‌های استان برای حمل این کالاهای تولیدی مناسب نیست و خطوط هوایی استان نیز تقریباً تعطیل هستند لذا تنها با تکیه بر حمل و نقل ارزان و مناسب ریلی می‌توان این کمبودها را در زمانی کوتاه جبران کرد.

حسینی تصریح کرد: بدون شک تکمیل راه آهن کردستان و اتصال این استان مستعد به خطوط ریلی سراسری می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و ارتقای معیشت در این منطقه داشته باشد.

وی افزود: تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا و حتی استان‌های صنعتی و توانمند کشورمان از ظرفیت خطوط ریلی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده‌اند و بدون شک با اتصال کردستان به خطوط ریلی سراسری و بین المللی در آینده‌ای نزدیک شاهد نقش آفرینی هرچه بیشتر تولیدکنندگان و صنعت گران این استان در عرصه‌های اقتصادی خواهیم بود.

قسمت عمده کار پروژه راه آهن همدان سنندج به مرحله اتمام رسیده است

عرفان مرادی مدیر حوزه توسعه زیرساخت‌های استان کردستان نیاز پروژه برای اتمام را یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان براساس برآورد انجام شده در اردیبهشت ماه سالجاری عنوان کرد و گفت: این اعتبار قرار است طی امسال و سال آینده تامین و تزریق شود که البته به نظر بنده با توجه به رشد تورمی این اعتبار هم نمی‌تواند پاسخگوی کامل نیاز این پروژه باشد.

به گفته مرادی، از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تا این لحظه ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است اما رسیدن به فصل سرد سال، قطعا اجرای پروژه را کند خواهد کرد.

وی افزود: به محض اینکه مطالبات پیمانکاران، مشاورین و آزمایشگاه‌های این پروژه که رقم بالایی هم است، پرداخت شود عملیات اجرایی آن با سرعت بیشتری از سرگرفته می‌شود.

مدیر حوزه توسعه زیرساخت‌های استان کردستان اضافه کرد: امیدواریم با تخصیص این یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرای پروژه راه آهن همدان ـ سنندج را به مرز ۹۶ و ۹۷ برسانیم و در سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از این پروژه باشیم.

راه آهن همدان ـ سنندج تا شهریور ۱۴۰۲ بهره‌برداری می‌شود

کیومرث حبیبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در پاسخ به این سوال که مردم کردستان بالاخره چه زمانی به آرزوی خود در شنیدن صدای سوت قطار می‌رسند، می‌گوید: بدون شک و تردید حمل نقل ریلی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقل در دنیای امروز هم به لحاظ باری و هم مسافربری است.

وی گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم به سرانجام رساندن پروژه راه آهن تهران ـ همدان ـ سنندج است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: این پروژه طی چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته اما دیون و مطالبات پیمانکاران خیلی زیاد و بالای یک هزار میلیارد تومان است.

حبیبی افزود: هرچه دولت از منابع مختلف جذب می‌کند برای پاس کردن مطالبات قبلی این پروژه صرف می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه طی یک ماه و نیم اخیر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه در قالب نقدی و اسناد خزانه تخصیص پیدا کرده است، گفت: طی چند هفته اخیر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر به صورت نقد به پروژه تزریق خواهیم کرد و کارگاه‌ها را فعال می‌کنیم.

وی گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و ۴۰۰ میلیارد تومان تا خرداد سال آینده برای عملیاتی شدن کامل این پروژه جذب خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: یکی از کلان‌پروژه‌هایی استان که روی آن اصرار داریم، همین پروژه است و با فعال کردن کارگاه‌ها در یک بستر زمانی مشخص با جذب اعتبارات این پروژه را که نقش مهمی در توسعه استان دارد را اجرا و به بهره‌برداری می‌رسانیم.

حبیبی تصریح کرد: پروژه در قبل اوضاع خوبی نداشت و تقریبا نیمه تعطیل بود ولی طی چند ماه اخیر با پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت و اعتباراتی که جذب و تزریق شده حرکت خوبی در فعال‌سازی پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج انجام گرفته است.

وی در مورد اینکه بالاخره این پروژه کی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال حاضر پروژه ایستگاه‌ها فعال است و روند با دقت و سرعت جدی از سوی معاونت عمرانی استانداری دنبال می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: به شرط تامین اعتبارات مصوب سفر اول رئیس جمهوری به کردستان، تابستان سال آینده مردم کردستان صدای سوت قطار را خواهند شنید.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4106
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.