حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
4
گزارش؛

فریاد کشاورزان دهگلانی از قطعی برق/انتقاد شدید از مدیر عامل برق کردستان

  • کد خبر : 12347
  • 27 خرداد 1402 - 9:50
فریاد کشاورزان دهگلانی از قطعی برق/انتقاد شدید از مدیر عامل برق کردستان
 با نزدیک شدن به تابستان و شروع قطعی‌های برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان دهگلان بعضا 6تا 7 ساعت طول می‌کشد و این امر سوختن پمپ  برخی از چاه‌های کشاورزی را همراه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، اواخر تیر ماه آغاز برداشت گندم از زمین های زراعی کشاورزان استان کردستان است، استانی که هر سال به دلیل فراوانی این محصول رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است، اما این روزها و با نزدیک شدن به فصل تابستان موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد آبیاری گندم های آبی به وسیله چاه ها است که متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت توسط اداره برق استان کردستان و جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان هر روزشاهد قطعی اجباری برق به مدت ۶ ساعت در روز آن هم درست در زمانی که بایدحتما این زمین ها آبیاری شود هستیم.

کشاورز چوب مشکلات کمبود برق را می خورد

با توجه به وضعیت موجود، آن کشاورزی که گندم دیم دارد حداقل با مسئله خشک سالی دست به گریبان است اما آن کشاورزی که گندم آبی دارد نه تنها باید غصه بی آبی را بخورد بلکه باید درد بی برقی را هم به درد های دیگرش اضافه کند.

جمیل احمدی یکی از کشاورزان دهگلانی در این باره در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: ساعت های آبیاری زمین های کشاورزی برای کشاورزان از مدت ها قبل بین بهره برداران مشخص می شود وتنها امید کشاورزان به فرارسیدن این زمان برای آبیاری زمین های  خود است  ولی متاسفانه  قطعی برق اجباری و خاموش شدن موتور چاه های آب این روزها ، نه تنها خشک شدن زمین های کشاورزی بلکه نابودی محصولاتمان  را هم در پی دارد.

وی بیان داشت: انتظار ما از مسئولان در این شرایط اقتصادی، حمایت است نه این که اجازه دهند با قطع برق و خسارت های ناشی از آن، همین کسب و کارمان نیز در آستانه نابودی قرار گیرد.

این کشاورز دهگلانی  با اشاره به اینکه قطعی برق در کشاورزی باعث نابودی سرمایه، سرمایه گذاران خواهد شد افزود:طولانی شدن دوره آبدهی محصولات کشاورزی این روزها تنها دغدغه بسیاری از کشاورزان است  که اگر تدبیری از طرف مسئولین مربوطه برای آن اندیشیده نشود نه تنها امسال برداشت مناسبی نخواهیم داشت بلکه خسارت های جبران ناپذیری را نیز شامل خواهیم بود.

به حداقل رساندن قطعی برق به سبب تأمین آب کافی برای کشاورزان به حداقل رساندن قطع برق کشاورزان برای تأمین آب کافی زمین های کشاورزی از مطالبات کشاورزان شهرستان دهگلان است.

در ادامه محمد نادری یکی دیگر از چاه داران و کشاورزان  دهگلانی در این باره اظهار داشت: کشاورزان در جهت اینکه از آب دریافتی روزانه از طریق چاه شان دو بار استفاده کنند آن را ذخیره کرده و مورد استفاده قرار می دهند، اما با قطع برق چاه های آب در زمانی که زمین های کشاورزی نیاز به آبیاری دارد،‌ کشاورزان دیگر نمی توانند از آبی که ذخیره کرده اند استفاده کنند.

این کشاورز دهگلانی افزود: دو محصول گندم و سیب زمینی از کشت های غالب منطقه هستند و با توجه به اینکه فصل آبیاری آنها با هم تداخل چندانی ندارد کاشت آنها مورد توجه کشاورزان است، به بیان دیگر زمان آبیاری گندم تا اواسط تیر ماه است که تقریبا همزمان می شود با شروع آبیاری مداوم سیب زمینی، بنابراین تامین آب این دو محصول به جز در بازه زمانی یک ماهه(اواسط خرداد تا اواسط تیر ماه) با چالش مهمی مواجه نیست، حال کشاورزان انتظار دارند در این بازه زمانی یکماه که آبیاری این دو محصول همزمان می شود ساعات قطع برق حداقل باشد تا آب کافی برای هر دو محصول قابل تامین باشد.

 

در ادامه کیومرث آقامحمدی رئیس اداره برق دهگلان  در این باره در گفتگو با خبرنگار خبری تحلیلی کُردتودی،اظهار داشت: برابر آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق وزارت نیرو و قانون سازمان برق ایران و مواد مندرج در قرارداد واگذاری انشعاب به کلیه ی مشترکین بخش کشاورزی ، و نیز تصویب نامه هیئت وزیران و ضوابط پاسخگویی بار در فصل گرم سال ، برق کلیه مشترکین کشاورزی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور هر سال در ساعت اوج مصرف برق از ساعت ۱۱ تا ۱۸ به مدت ۵ ساعت در چند گروه قطع و مابقی ۱۹ ساعت برق آنها رایگان می باشد.

وی افزود: این موضوع چندین سال است که در حال اجرا است و کلیه ی کشاورزان در جریان بوده و بارها به کشاورزان در این خصوص به صورت پیامکی اعلام شده است که مدیریت کشت خود را بر اساس محدودیت آب دهی چاهها با توجه به افت آب، سفره آب زیر زمینی دشت و نیز محدودیت تامین برق ۵ ساعته در روز تنظیم نمایند و با ضوابط و قوانین حاکمیتی کشور در راستای تامین برق پایدار برای کلیه مشترکین بخشهای مختلف و پیش گیری از هدر رفت آب همکاری نمایند.

آقا محمدی خاطر نشان کرد: لازم به توضیح است که ساعاتی که برای محدودیت برق بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است در اوج تابش آفتاب و زمان وزش باد در روز انتخاب شده است و آبیاری در این زمان از روز بیشترین هدر روی را دارد و قاعدتا باید کشاورزان در صورت عدم وجود این بر نامه باز هم  چاه های را خاموش کنند.

وی گفت: با این اوصاف ودر راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی و افزایش بهره وری از نعمت بی بدیل آب زیر زمینی دشت ، لازم است کشاورزان به این موضوع توجه جدی داشته باشند چرا که در حال حاضر جمع کثیری از کشاورزان با برنامه محدودیت آب و برق همکاری و عده ای نیز قانون شکنی می کنند.

رئیس اداره برق دهگلان بیان داشت: با توجه به اینکه کلیه بهره برداران قانون شکن در رصد هستند ، خواهشمند است به جهت پیشگیری از اعمال جرائم سنگین به این گروه حتما با برنامه محدودیت بار همکاری لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12347
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.