حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
طعم تلخ گرانی در آستانه نوروز:

زور تورم بازار بر قدرت خرید مردم می‌چربد/ تامین مایحتاج زندگی، اولویت اصلی

  • کد خبر : 7044
  • 09 اسفند 1401 - 8:21
زور تورم بازار بر قدرت خرید مردم می‌چربد/ تامین مایحتاج زندگی، اولویت اصلی
همزمان با روزهای پایانی سال، تب و تاب خرید سنندجی ها به هیچ وجه با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست و یکی از علل اصلی آن هم کاهش شدید قدرت خرید مردم و گرانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کمتر از یک ماه به آغاز سال جدید باقی مانده اما خیابان‌ها هنوز حال و هوای نوروزی را به خود نگرفته‌اند، این در حالی است که سال‌های قبل در چنین روزهایی خیابان‌ها جای سوزن انداختن نبود و بازار مملو از مردمانی بود که گویا فقط دغدغه‌شان خرید شب نوروز و سال جدید بود اما امسال هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم گویا با نبود قدرت خرید مردم و بازاری کساد که بر سر مردم شهر سایه افکنده روبرو می‌شویم که مردم فقط به دنبال تامین حداقل‌های زندگی خود هستند.

با افزایش نرخ ارز و ادامه‌دار شدن تحریم‌ها و گرانی سرسام‌آور اقلام خوراکی و ضرورت تهیه آن برای خانواده‌ها، خرید لباس و پوشاک مانند گذشته چندان در اولویت مردم قرار ندارد حتی این روزها هم که به ایام پایانی سال و اسفند ماه نزدیک می‌شویم و انتظار رونق در بازار پوشاک می‌رود باز هم بازار پوشاک در رکود به‌سر می‌برد.

خیلی‌ها بر این باورند که با گرانی‌های سرسام آور، دیگر جایی برای خرید بسیاری از الزامات زندگی نمانده است.

مردم دیگر قدرت خرید پوشاک را ندارند

آقای رئوف احمدی یکی از مغازه‌داران سنندجی در این باره در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: با گرانی‌های هر روزه ارز دیگر کسی توان مالی برای خرید در آستانه سال جدید را ندارد و این روزها مردم فقط به فکر سیر کردن شکم خود هستند تازه اگر با این شرایط بتوانند از پس آن هم برآیند.

این شهروند کردستانی گفت: فقر و تورم دو روی یک سکه هستند، هرچقدر که تورم افزایش پیدا کند، فقر هم افزایش پیدا می‌کند که این روزها به چشم می‌بینیم که گرانی امان مردم را بریده و جیب خالی مردم ما را هم در مرز ورشکستگی قرار داده است.

دیگر شهروند کردستانی نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان داشت: با قیمت های سر به فلک کشیده و حقوق و مزایای کم، مردم فقط به فکر سیر کردن شکمشان هستند و دیگر جایی برای دیگر خریدها مانند خرید پوشاک و یا وسایل جدید منزل باقی نمی ماند.

وی عنوان داشت: در سال‌های گذشته گرانی وجود داشت اما معمولاً گریبان اقلام خوراکی را نمی‌گرفت اما امسال به خصوص در این سه ماه اخیر شاهد هستیم که اقلام خوراکی نیز به طرز وحشتناکی گران شده‌ است .

این شهروند کردستانی در ادامه با اشاره به ضرورت تشدید نظارت بر بازار شب عید در سراسر استان، گفت: لازم و ضروری است که مسئولین استانی بر قیمتها نظارت کافی داشته باشند و از هر گونه گران فروشی جلوگیری کنند.

در ادامه رحمتی یکی دیگر از شهروندان کردستانی بیان داشت: من کارگر ساعتی در یک شرکت هستم که یک فرزند بیشتر ندارم و با حق و حقوق کمی  که به واسطه شغلم دریافت می کنم دیگر توان و قدرت خرید سال گذشته را ندارم .

وی افزود: آنقدر گرانی است که امروز من با یک فرزند کوچک، دیگر نمی‌دانم چطور باید از پس مخارج زندگیمان بربیایم.

این شهروند کردستانی بیان داشت: شاید اگر در این زندگی تنها یک نفر بودم قید خوردن خیلی چیز ها را میزدم اما با وجود زن و بچه ام چگونه میتوانم برای این زندگی خرید نکنم ولی با این گرانی ها میتوانم در حد بخور و نمیر شکم زن و بچه ام را سیر کنم و از آنجا که دیگر توان و قدرت خرید دیگر نیاز های زندگی مانند پوشاک و مسکن را ندارم باید در مقابل آنها شرمنده شوم.

دیگر باید فکر خرید عید را از سر بیرون کنیم

آن طرفتر خانم میانسالی که برای خرید میوه آمده بود، گفت: گرانی مردم را بیچاره کرده، دولت باید فکری برای این مسئله کند وضعیت قیمت ها به حدی است که باید فکر عید را از سر بیرون کنیم.

وی می گویید: اختلاف قیمت نه‌تنها برای اقلام مربوط به شب عید بلکه در مورد اقلام مصرفی دیگر هم در بازار به وضوح مشاهده می‌شود و مشخص است که نظارت کافی  توسط مسئولین صورت نمی گیرد.

این بانوی کردستانی بیان داشت: یک دورهمی کوچک بدون شام و تشریفات هزینه یک میلیون تومانی روی دست هر خانوار می گذارد  که در این شرایط اقتصادی برای هر کسی مقدور نیست و با این شرایط باید قید هر رفت و آمد خانوادگی را هم زد.

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7044
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.