حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

رنگ و روی بهار سر سفره کردستانی‌ها

  • کد خبر : 33144
  • 29 فروردین 1403 - 16:10
رنگ و روی بهار سر سفره کردستانی‌ها
استان کردستان با داشتن آب‌وهوای سرد و معتدل و بهرمند بودن از دشت‌ها و زمین‌های مرتفع بهترین و مناسب‌ترین زمین را برای پرورش انواع گیاهان دارویی و خوراکی است با آغاز فصل بهار، کردستان رنگ و بو و حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کُردتودی»، بیشتر مردمان استان کردستان در فصل بهار برای استفاده و گاه برای امرارمعاش خود در این سه ماه به طبیعت با تمام سخاوتی که از خود دارد پناه می‌برند چرا که در این فصل و با وجود گیاهان بهاری سفره بسیاری از مردمان این دیار نیز بهاری خواهد شد.

استفاده از گیاهان خوراکی و دارویی در طول اعصار در فرهنگ کهن این سرزمین ریشه داشته و در آداب‌ورسوم مردمان کردستانی ریشه دوانده است به‌طوری‌که بسیاری از مردمان این استان پاییز و زمستان را به امید خوردن و چشیدن این گیاهان بهاری پشت سر می‌گذارند.

بیشتر خانواده‌های کردستانی، گاه به‌صورت گروهی و گاه به شکل خانوادگی یک یا چند روز از هفته را به رفتن به دل طبیعت از سپیده‌دم تا پایان روز اختصاص می‌دهند تا در این روز سهم یک سال خود از گیاهان دارویی و خوراکی را تهیه و برای ماه‌های دیگر ذخیره کنند.

به خیابان شهدا که یکی از اصلی‌ترین مراکز فروش این گیاهان است می‌رویم این خیابان عطر و بوی خاص خود را دارد چرا که گویی تمام طبیعت در اینجا یکجا جمع شده است و فروشنده و خریدار هر گرم معامله این گیاهان می‌شوند.

افرادی که در اینجا به‌عنوان فروشنده حضور دارند گیاهانی را که در دل طبیعت چیده‌اند را داخل گونی‌های مشخص قرار می‌دهند و نام گیاهان را بلندبلند آوزه می‌کنند تا خریداران را متوجه انواع گیاهان کنند.

در بازار فروش گیاه پاک شدە و تمیز مشتری‌پسندتر است و باعث می‌شود که زودتر به فروش برسد، ازاین‌رو بسیاری از خانواده‌های گیاه فروشان، برای مشتری‌های ویژه، گیاه پاک‌کرده و شسته شده به بازار فروش عرضه می‌کنند.

در ادامه با یکی از فروشندگان گیاهان دارویی و خوراکی در این فصل به گفتگو می‌نشینیم آقای محمدی که اهل یکی از روستاهای کردستان است می‌گویید: در استان کردستان فصل بهار را به‌خاطر بهره‌برداری از همین گیاهان دارویی و خوراکی را از دیگر فصول سال جدا کرده است.

وی می‌گویید شغل بسیاری از مردان استان کردستان که بیشتر در روستاها زندگی می‌کنند در این فصل چیدن و فروش گیاهان خوراکی و دارویی است.

این فروشنده با اشاره به اینکه فروش این گیاهان روزی زیادی را برای مردمان این دیار با خود به همراه می‌آورد افزود: بسیاری از مردم و خریداران از گیاهانی مانند «شنگ، برزا، پونه و کوزله» به‌صورت خام در کنار سفرە مورد مصرف قرار می‌دهند که همه این نوع گیاهان خاصیت درمانی نیز دارد و انواع دیگر از گیاهان مانند بنا، گیلاخه، قازیاخه، سوره بنه و خوژه را با حرارتی کاملاً ملایم به‌عنوان غذای فوق‌العاده لذیذ و خوش‌عطر مورد مصرف قرار می‌دهند.

در ادامه گزارش مرضیه خانم که سن و سالی از او گذشته با ما همراه می‌شود وی می‌گوید هیچ کردستانی را پیدا نخواهی کرد که از گیاهان طبیعی در فصل بهار استفاده نکرده باشد.

این بانوی کردستانی عنوان داشت: خوردن گیاهان بهاری هم لذت خود را دارد و هم اینکه باعث سلامتی بدن می‌شود و از نظر پزشکی خاصیت خاص خود را دارند به همین خاطر خوردن آن برای کردستانی‌ها خالی‌ازلطف نیست.

وی افزود: بسیاری از زنان کردستانی از گیاهان غذاهای بسیار لذیذی درست می‌کنند که فقط مختص به این استان است برای نمونه من از ریواس و بنا ترشی و خورش تهیه می‌کنم و از ترکیب قازیاخه و گیلاخه در خورش کرفس که طعمی متفاوت به غذا می‌بخشد، استفاده می‌کنم، از گیاهان دیگر، غذاهای محلی و حتی غذاهایی که بچه‌ها بیشتر دوست دارند و به‌صورت غذای فوری استفاده می‌کنم.

این بانوی کردستانی در ادامه گفت: ما زنان کردستانی خریدن و پخت این نوع گیاهان را از گذشته‌های دور و از مادرانمان به یادگار برده‌ایم به همین خاطر هر سال در هر فصل از محصولات متنوع محلی و بومی همان منطقه در سفره خانواده استفاده کنم، چون مادرانمان بر این باور بودند همان‌طور که نیاز لحظه‌ای کودک در شیر مادرش وجود دارد، نیاز غذای مردمان هر ناحیه در رویش گیاهی همان محیط وجود دارد.

مریم خانم یکی دیگر از فروشنده‌های گیاه بهاری است او هر ساله و در این فصل با دو عروسش گیاهان بهاری را کوه‌ها چیده و به‌واسطه پخت و استفاده از آنها با درست‌کردن غذاهای محلی کسب درآمد می‌کنند.

وی می‌گوید در این فصل با دو عروسم به‌صورت مشارکتی و با حضور در مکان‌های گردشگری استان به پخت غذاهای محلی مانند کلانه و آش دوغ برای گردشگران کسب درآمد می‌کنیم و خداوند را به‌خاطر این نعمت شکر می‌گویم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=33144
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.