حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

خاک کردستان با سرعتی ۵ برابر میانگین کشوری در حال نابودی است

  • کد خبر : 23919
  • 11 آذر 1402 - 10:39
خاک کردستان با سرعتی ۵ برابر میانگین کشوری در حال نابودی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: میزان فرسایش خاک در استان کردستان حدود ۵ برابر میانگین کشوری است در حالی که برای تشکیل هر یک سانتی متر خاک حدود ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال زمان لازم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اقبال حمیدی، بیشترین چالش خاک در استان کردستان را فرسایش ۵ تا ۲۰ تُن در هکتار دانست و گفت: میزان فرسایش خاک در استان کردستان حدود ۵ برابر میانگین کشوری است، این در حالیست که برای تشکیل هر یک سانتیمتر خاک حدود ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال زمان لازم است.

وی واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی در محورهای مواصلاتی استان را یکی دیگر از چالش های آلودگی خاک و منابع آبی استان عنوان کرد و افزود: از سال ۱۳۸۷ تا کنون، ۲۹۱ مورد واژگونی تانکر حامل مواد نفتی در استان کردستان اتفاق داده که بیشترین آمار در کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، نبود زیرساخت مناسب در جاده های استان، غیراستاندارد بودن جاده ها و عدم کنترل راننده ها بر جاده ها را از جمله عواملی دانست که موجب شده سالانه بخش زیادی از منابع خاکی و آبی استان آلوده شود.

حمیدی به بحث آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان نیز اشاره کرد و اظهار کرد: طی ۳ سال گذشته ۵۷ فقره آتش سوزی با وسعت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان کردستان رخ داده است که این آتش سوزی ها نیز فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی و جانوری و تخریب زیستگاه های طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت پایدار، طرح های بلندمدت آبخیزداری و طرح های جلوگیری از فرسایش خاک، مهار به موقع آتش سوزی، جلوگیری از رخ دادن آتش و ایجاد زیرساخت های مناسب جاده ای از جمله راهکارهایی است که می توان برای حفاظت از منابع خاک استان اقدام کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23919
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.