حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد:

ثبت۲ هزار و ۷۸۷مورد سرطان در کُردستان/ مردان بیشتر از زنان سرطان دارند

  • کد خبر : 6007
  • 16 بهمن 1401 - 7:56
ثبت۲ هزار و ۷۸۷مورد سرطان در کُردستان/ مردان بیشتر از زنان سرطان دارند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ابتلای 2 هزار و 787 نفر از جمعیت استان به سرطان خبر داد و گفت: 46 درصد این آمار در زنان و 54 درصد نیز در میان مردان بوده است.

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با کُردتودی اظهار داشت: ۸ لغایت ۱۵ بهمن ماه جاری مصادف با هفته ملی پویش ملی سرطان با شعار «فاصله بی‌خبری از عوامل خطر سرطان، علائم و نشانه‌های سرطان تا تشخیص و درمان به موقع سرطان را کم کنیم» است، عنوان کرد: هدف کلی این پویش کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان با هدف افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن(با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای)، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان‌ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت (درون‌بخشی و برون‌بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان (با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای) است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آمارهای مربوط به سرطان در استان کردستان، اعلام کرد: تعداد موارد جدید مبتلا به سرطان در سال ۱۳۹۷ در استان کردستان برابر با ۲ هزار و ۷۸۷ نفر بوده است که ۴۶ درصد آن در زنان و ۵۴ درصد نیز در میان مردان بوده است.

دکتر بیدارپور با اشاره به اینکه، میزان بروز خام و استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در کل جمعیت استان کردستان، به ترتیب برابر با ۱۶۹٫۲۴ و ۱۷۴٫۲۵ در صد هزار نفر بوده است، افزود: این میزان‌ها در جمعیت مردان استان برابر با ۱۸۰٫۵۵ و ۱۹۵٫۴۲ و در زنان ۱۵۷٫۵۴ و ۱۵۵٫۱۷ در صد هزار نفر بوده است.

وی شایع‌ترین سرطان‌ها را در کل جمعیت استان به ترتیب مربوط به پستان، معده، پوست(غیرملانوما)، پروستات و کولورکتال بیان نمود و عنوان کرد: شایع ترین سرطان ها در بین مردان استان شامل معده، پوست(غیرملانوما)، پروستات، کولورکتال و مثانه بوده است و در زنان نیز، پستان، پوست(غیرملانوما)، کولورکتال، معده و تیروئید بوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با ذکر پاره ای از برنامه های پیشگیرانه سرطان ابراز داشت: در راستای اجرای برنامه های غیر واگیر، برنامه غربالگری تشخیص زود هنگام سه سرطان شایع (سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم) در جمعیت های گروه هدف در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال انجام است.

دکتر فرزام بیدارپور با بیان اینکه، در برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ کلیه خانم‌ها و آقایان ۵۰ تا ۶۹ ساله استان می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مورد بررسی قرار گیرند، اضافه نمود: در این مراکز تست های اختصاصی به صورت رایگان می‌گیرد و اگر مراجعین علامت های احتمالی داشته و تست مثبت باشد جهت بررسی های بیشتر به پزشک معرفی و در قدم بعدی کولونوسکوپی انجام می‌شود.

وی در خصوص برنامه مذکور ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۲۸۲۱۵ نفر گروه هدف این برنامه در استان کردستان غربالگری شده اند که ۲۷۲۱۶ نفر آنها طبیعی بوده اند و ۹۵۵ نفر آنها مشکوک و نیازمند ارجاع جهت پیگیری های تخصیصی تر بوده اند.

رئیس مرکز بهداشت استان کردستان با اشاره به اینکه، برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان سینه نیز در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، توسط پزشک و ماما با انجام معاینات رایگان برای بانوان ۳۰ تا ۶۹ سال انجام می گیرد، تصریح نمود: اگر در معاینه و شرح حال فردی دارای مشکل باشد برای انجام ماموگرافی و سونوگرافی به متخصصان مربوطه ارجاع می گرددتا تشخیص نهایی سرطان انجام شود.

دکتر بیدارپور ادامه داد: در این برنامه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۵۱۶۵۸ نفر از زنان گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ ساله در استان کردستان غربالگری شده اند که ۵۰۰۴۷ نفر طبیعی، ۱۴۶۸ نفر آنها مشکوک و ۱۴۳ نفر آنان نیازمند پیگیری های تخصصی تر بوده اند.

وی اظهار داشت: برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان سرویکس(دهانه رحم ) نیز برای بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله انجام می گیرد که در آن مراجعین ضمن انجام معاینات سرویکس، تست پاپ اسمیر را هم انجام خواهند داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص اجرای این برنامه نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۳۲۰۶ نفر از زنان گروه هدف ۳۰ تا ۵۹ سال در استان کردستان غربالگری شده‌اند که ۴۲۴۶۷ نفر آنها طبیعی و ۷۳۹ نفر مشکوک و نیازمند ارجاع جهت پیگیری‌های تخصصی‌تر بوده‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6007
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.