حدیث روز

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

پرداخت سرمایه در گردش به دامداران در راستای کاهش قیمت گوشت/ کاهش رانت در نتیجه اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها

  • کد خبر : 2635
  • 16 آبان 1401 - 7:45
پرداخت سرمایه در گردش به دامداران در راستای کاهش قیمت گوشت/ کاهش رانت در نتیجه اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها
قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی همواره در استان کردستان رصد می شود که از این تعداد ۳۹ قلم کالا از تاریخ هشت آبان تا هشت شهریور سال جاری بدون تغییر قیمت بودند، ۹ قلم کالا هم چون پیاز، برنج طارم و برنج هندی کاهش قیمت و سه قلم کالا هم مانند تخم مرغ، گوشت مرغ و موز افزایش قیمت داشتند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کردستان روز یکشنبه به ریاست استاندار تشکیل شد و در آن گزارشی از وضعیت قیمت کالاهای اساسی به ویژه گوشت مرغ و همچنین میزان تورم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی توسط مسوولان ذیربط ارائه شد.

بر اساس این گزارش، قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی همواره در استان کردستان رصد می شود که از این تعداد ۳۹ قلم کالا از تاریخ هشت آبان تا هشت شهریور سال جاری بدون تغییر قیمت بودند، ۹ قلم کالا هم چون پیاز، برنج طارم و برنج هندی کاهش قیمت و سه قلم کالا هم مانند تخم مرغ، گوشت مرغ و موز افزایش قیمت داشتند.

یکی از کالاهای اساسی که سرانه مصرف آن در این استان نسبت به دیگر کالاها بالاتر است؛ گوشت مرغ است که براساس آمار، در سال ۱۴۰۰ سرانه مصرف آن در استان ۲۶ کیلوگرم به ازای هر نفر و در مجموع  ۴۴ هزار تن بود به عبارتی با توجه به تولید سالانه ۹۲ هزار تن گوشت مرغ در استان، ۴۸ هزار تن مازاد تولید این محصول به دیگر استان‌های کشور صادر شده است.

۷۰۱ واحد مرغداری فعال در استان با ظرفیت بیش از ۱۴.۵ میلیون قطعه در دوره و حدود ۵۸ میلیون قطعه در سال با توان تولید ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ وجود دارد.  قیمت کنونی هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کننده ۶۴ هزار تومان است که این میزان نسبت به کشوری کمتر است.

 

توزیع افزون‌بر ۱۵ هزار تن کالای اساسی در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه به میزان توزیع کالاهای اساسی تنظیم بازار از ابتدای سال تا ۱۳ آبان اشاره کرد و اظهار داشت: طی این مدت ۱۵ هزار و ۴۳۱ تن کالای اساسی در استان توزیع شده است.

پیمان اسکندری با اعلام اینکه کالاهای اساسی به اندازه کافی در بازار و فروشگاه‌های استان موجود است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، افزود: از ابتدای مرداد سال جاری هم ۵۵۵ تن مرغ منجمد و ۵۹ تن گوشت قرمز منجمد در قالب طرح تنظیم بازار در استان توزیع شده است.

وی به موجودی ذخایر استراتژیک استان هم اشاره کرد و گفت: سه هزار و ۲۱۶ تن برنج و ۲ هزار و ۸۷۹ تن شکر در انبارهای غله و چهار هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد و ۱۱۹ تن گوشت قرمز منجمد در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام استان موجود است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ۱۰۹ هزار و ۵۰۳ تن نهاده دامی شامل کنجاله سویا، ذرت، جو و خوراک آماده مرغ گوشی در استان توزیع شده است.

انجام سه هزار و ۳۶۵ مورد بازرسی از بازار استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: بسته‌بندی و توزیع شکر تنظیم بازار، پیگیری سرمایه در گردش شرکت‌های پخش، پیگیری لاستیک و روغن موتور از مراجع ستادی و رفع کمبودها و مشارکت در گشت‌های مشترک، پیگیری برای رفع کمبود روغن مصرف صنف و صنعت و پیگیری مشکلات کمبود گوشت قرمز و مرغ از اهم اقدامات انجام شده در قالب مصوبات اجرایی تنظیم بازار بوده است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه در سال جاری سه هزار و ۳۶۵ مورد بازرسی از بازار استان انجام شده است، افزود: در این راستا ۳۳۲ گشت بازرسی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در نتیجه بازرسی های انجام شده ۳۱۶ فقره پرونده تخلف به ارزش حدود ۶۰ میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

پرداخت سرمایه در گردش به دامداران در راستای کاهش قیمت گوشت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این جلسه با اشاره به بررسی میدانی انجام شده از تولید گوشت قرمز در استان اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی سنندج به منظور کشتار ۱۰۰ راس دام سنگین و ۳۰۰ راس دام سبک ایجاد شد که به این میزان ظرفیت اسمی دست پیدا نکرده است.

ارسلان ازهاری اضافه کرد: براساس بررسی انجام شده بین خرید نقدی و مدت دار گوشت قرمز توسط دامداران در هر کیلوگرم گوشت هر دام ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد که این میزان افزایش بر مصرف کننده تحمیل می شود.

وی ادامه داد: اگر نظارتی بر موضوع مذکور وجود داشته باشد و در صورتیکه دامداران نیاز به سرمایه در گردش دارند تامین خواهیم کرد تا قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا کند.

کاهش رانت در نتیجه اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در سال جاری اظهار داشت: این طرح منجر به کاهش رانت در کشور شده است اگرچه در ابتدای اجرای آن به دلیل آزادسازی قیمت، شاهد جهش قیمت در برخی از کالاها در خرداد سال جاری بودیم ولی از تیرماه به بعد وضعیت روند بهتری پیدا کرده است و صادرات و میزان ارزش افزوده محصولات افزایش یافت.

حامد قادرزاده اضافه کرد: ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان در تولید کالای باکیفیت از دیگر مزایای اجرای این طرح است که تولیدکنندگان به تکاپو افتادند تا از تکنولوژی های نوین و توان شرکت های دانش بنیان در راستای تولید بهتر و بازارپسندتر بهره گیرند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت برخی کالاها به ویژه آنهایی که از دیگر استان های کشور وارد استان می شود به افزایش هزینه حمل و نقل برمی گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه ذائقه مردم استان در مصرف خوراکی ها تغییر کرده است، گفت: می طلبد این مهم در مطالعات مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2635
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.