حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3
چالش نگران‌کننده کشاورزان؛

فصل داشت گندم و چشم‌انتظاری گندمکاران کردستانی برای توزیع کود

  • کد خبر : 19213
  • 24 مهر 1402 - 7:41
فصل داشت گندم و چشم‌انتظاری گندمکاران کردستانی برای توزیع کود
در این روزها که فصل داشت گندم در استان کردستان است کشاورزان استان از نیاز مبرم خود و عدم دسترسی به کودهای شیمیایی گلایه‌‎مند هستند، با این وجود همچنان برخی مسوولان معتقدند سهمیه کود براساس نیاز محصول و اراضی کشاورزان توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، استان کردستان همواره جزو رتبه‌های نخست تولید محصولی مهم همچون گندم در کشور محسوب می‎شود، بدون تردید برای بهتر شدن جایگاه کردستان در تولیدات کشاورزی نیاز به حمایت مسولان امر می‎باشد، با این وجود حدود چند هفته‌ای می‎شود که کشاورزان با کمبود کود مواجه هستند.

گندم یکی از محصولات زراعی استراتژیک کشور محسوب می‌شود، این محصول بیشترین میزان کشت را در زمین‌های زراعی شهرستان به خود اختصاص داده است.

زلیخا میرکی مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان با اشاره به وضعیت توزیع کود شیمیایی در این شهرستان عنوان داشت: توزیع حواله کود بر اساس سند زارعانه و پروانه بهره‌برداری بوده و در حال حاضر بالای ۹۰ درصد کود پاییزه شامل کود اوره، فسفات و پتاسه در بین کشاورزان توزیع گردیده است.

وی یادآور شد: اکنون هیچگونه مشکلی در تأمین و توزیع کود وجود نداشته و کشاورزانی که تاکنون کود نگرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به دریافت کود اقدام نمایند.

میرکی در ادامه بیان کرد: در خصوص تعداد مراکزی که کود شیمیایی را توزیع می‌کنند، ۶ کارگزاری توزیع تناوبی خصوصی و اتحادیه در سطح شهرستان مستقر بوده که از این تعداد ۵ کارگزار در سطح شهرستان و یک کارگزاری در روستای سلسله در حال توزیع کود هستند.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهگلان در ادامه گفت: از اول مردادماه سال جاری به مقدار ۴ هزار و ۸۰۰ تن کود اوره، دو هزار تن کود فسفاته و ۱۲۰ تن کود پتاسه در بین کشاورزان توزیع شد.

وی در جواب شایعاتی که دال بر کمبود کودهای شیمیایی در شهرستان وجود دارد، گفت: در یک فاصله زمانی کوتاه مقدار کود فسفاته در شهرستان به مقدار کم وجود داشت که باعث نارضایتی برخی کشاورزان شد، اما با پیگیری‌های جهاد کشاورزی دهگلان فوری مشکل گردید و در حال حاضر با کمبود کود شیمیایی در شهرستان مواجه نیستیم.

میرکی در پایان خاطرنشان کرد: قبل از کشت، جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان کودهای پاییزه اعم از فسفاته، پتاسیم و اوره را به موقع تأمین و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار داد، کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی توزیع کود، پس از دریافت پیامک به کارگزاری مراجعه کرده و نسبت به دریافت کود خود اقدام نمایند.

میکائیل خالدیان مسئول جهاد کشاورزی شهر بلبان‌آباد نیز در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: امسال ۷۵ هزار هکتار از مزارع زیر کشت گندم، دیم و ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز آبی می‌باشد، در سال زراعی گذشته بالغ بر ۱۸۰ هزار تن گندم از مزارع سطح شهرستان برداشت شد که به موجب آن دهگلان رتبه چهارم استان را در تولید گندم کسب کرد.

وی گفت: در صورت تداوم بارش‌ها و‌ مساعد بودن شرایط اقلیمی پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان در سال زراعی آینده خریداری و تحویل سیلوهای گندم شود.

خالدیان اضافه کرد: مطالبات گندمکاران تا پایان مهرماه سال جاری پرداخت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بلبان‌آباد عنوان کرد: ارقام سازگار با آب و هوای منطقه دهگلان، امسال در جهت تأمین بذر موردنیاز کشاورزان به آنها تحویل داده شده است و کشاورزان مشغول کشت بذر هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19213
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.