حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

بارش در کردستان ۱۴ درصد افزایش یافت

  • کد خبر : 2103
  • 02 آبان 1401 - 8:42
بارش در کردستان ۱۴ درصد افزایش یافت
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: میزان بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (اول مهر ۱۴۰۰ تا شهریور امسال) نسبت به سال زراعی گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، علی پناهی در این باره اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (اول مهر ۱۴۰۰ تا شهریور امسال) در استان تقریبا بصورت پهنه ای ۳۵۲ میلمیتر بارش ثبت شد که میانگین بلندمدت (آمار ۲۵ تا ۳۰ سال) ۴۶۳ میلیمتر بوده که ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

وی افزود: همچنین در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ میزان بارش ثبت شده ۳۰۸ میلیمتر بوده که آمار امسال ۴۴ میلیمتر بیشتر بوده و ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان یادآور شد: در مجموع در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن در کل ایستگاه‌ها افزایش بارش داشته‌ایم اما نسبت به دوره آماری بلند مدت در کل ایستگاه‌ها با کاهش مواجه شده ایم.

 

وی اظهار داشت: بر این اساس در کامیاران ۴۳ درصد، قروه ۳۷ درصد، مریوان ۳۲ درصد، بیجار ۲۹ درصد، دهگلان ۲۸ درصد، سروآباد ۲۸ درصد، بانه ۲۷ درصد، سنندج ۱۹ درصد، دیواندره ۱۳ درصد و سقز هفت درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشته‌ایم.

 

پناهی ادامه داد: پیش بینی بارش برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ برای ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر کمتر از نرمال، از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی در محدوده نرمال به تمایل کمتر از نرمال، ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن در محدوده نرمال و ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند در محدوده نرمال تمایل به کمتر از نرمال برآورد شده است.

 

به گفته وی از نظر دمای هوا نیز از اول آبان تا نیمه اول اسفند دمای هوای استان بین (نیم تا ۲ درجه سانتیگراد) بیشتر از نرمال خواهد بود.

 

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری، ثبت و مخابره می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=2103
  • ارسال توسط : m j

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.