حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

آبادانی روستاها در سایه انقلاب اسلامی/ مسکن روستایی کردستان در مسیر مقاوم سازی

  • کد خبر : 6166
  • 18 بهمن 1401 - 10:56
آبادانی روستاها در سایه انقلاب اسلامی/ مسکن روستایی کردستان در مسیر مقاوم سازی
در طول عمر پربرکت 44 ساله این نهاد انقلابی نه تنها فعالیت های بنیاد مسکن کاهش نداشته بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، در شرایطی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ اقدام زیربنایی و عمرانی نظیر محرومیت زدایی و احداث مسکن برای محرومان یا طرحهای هادی و عمرانی در روستاها اجرا نشده بود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل بنیاد مسکن و راه اندازی حساب ۱۰۰ امام این بخشها به تدریج مورد توجه قرار گرفت و از نظر کمی و کیفی توسعه یافت به طوری که در نتیجه این فعالیتها وضعیت مناطق روستایی بسیار متحول شد.

قبل از انقلاب حداقل امکانات زیرساختی و عمرانی در روستاها وجود نداشت ولی بعد از تشکیل بنیاد مسکن در ابتدا احداث مسکن برای محرومان مورد توجه قرار گرفت و با تشکیل حساب ۱۰۰ امام از همراهی خیران در این بخش استفاده شد و  در سالهای بعد به تدریج به وظایف بنیاد مسکن اضافه شد و مطالعه و اجرای طرحهای هادی معابر و سند دار کردن و مقاوم سازی واحدهای روستایی برای کاهش مخاطرات در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۹۰ درصد خدمات در مناطق روستایی هم اکنون توسط این نهاد انجام می شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از نهاد‌هایی است که کمتر از ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) تأسیس شد، نهادی که در ابتدا برای تامین مسکن محرومان شکل گرفت و بعد از آن فعالیت‌های این نهاد به دیگر بخش‌های عمران و آبادی روستا‌ها کشیده شد.

یکی از اقدامات ارزشمند انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر خدماتی است که در مناطق روستایی استان کردستان انجام شده است چرا که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مستضعفان و محرومان از سراسر ایران به اعتماد به نفسی وافر دست پیدا کردند و همین امر زمینه ساز انجام خدمات متعددی در مناطق محروم و دور افتاده کشور شد.

در این راستا نیز استان کردستان با بیش از هزار و ۶۰۰ روستای دارای سکنه از جمله مناطقی بود که از خدمات عمرانی و رفاهی بی بهره نبوده و هم اکنون همه روستاهای استان از نعمت برق برخوردار بوده و بیش از ۹۰ درصد آنها نیز از خدمات مخابراتی، گاز طبیعی و آب شرب بهره مند هستند.

تفاوت ها و محرومیت های قبل از انقلاب در روستاهای استان

دایه مینا یکی از بانوانی است که نزدیک به ۸۵ سال سن دارد وی در گفتکو با خبرنگار کردتودی از تفاوت ها و محرومیت های قبل از انقلاب در روستاهای استان برایمان گفت.

وی افزود: قبل از انقلاب در روستا های استان کردستان هیچ گونه امکاناتی نبود و مردم روستا برای تامین حداقل نیازمندی های خود باید سختیهای  زیادی را متقبل می شدند.

دایه مینا عنوان داشت: محرومیت قبل از انقلاب زندگی را برای ما که در آن زمان نوجوان و جوان بودیم بسیار سخت کرده بود برای مثال برای گرم کردن خانه و پخت و پز باید به جنگل میرفتیم و آذوقه مورد نیاز را از آنجا تهیه میکردیم و یا برای تهیه آب مورد نیازمان باید فرسنگ ها راه را طی میکردیم .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم روستا بخصوص  زنان روستایی بخاطر نبود امکانات بهداشتی و پزشک حاضر در روستا در وقت زایمان سر زا می رفتند و یا بخاطر بسیاری از بیماریها مردم روستا جان خود را از دست می دادند.

دایه مینا افزود: فقر و نداری گریبانگیر تمام مردم روستا بود و زندگی با رنج و مشقت برای مردم پیش می رفت چرا که قبل از انقلاب هیچ گونه عدالت و برابری وجود نداشت وتنها  اربابان و یا خان ها در روستا بودند که با ظلم به مردم زندگی  مرفه ی می کردند.

وی در ادامه گفت: اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسعه و پیشرفت در کشور بخصوص در استان کردستان در همه حوزه ها فراهم گردید و این توسعه را فقط مردمانی قادر به درک آن هستند که طعم محرومیت را در گذشته چشیده باشند.

شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی ۱۲ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان با بیان اینکه یکی از وظایف مهم بنیاد مسکن، مقاوم سازی مسکن است، افزود: در حال حاضر شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی ۱۲ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

سعید رسولی افزود: زلزله‌های اخیر لزوم مقاوم سازی چارچوب خانه‌ها به ویژه در روستا‌ها را ضروری‌تر از قبل کرده و سالانه باید چهار هزار واحد مسکن در استان در برابر بلایای طبیعی محکم و مقاوم شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار از اراضی روستایی حریم شهرهای استان مستعد طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: با توافق با مالکین می توان در مرحله اول ۴۰ هکتار از این اراضی را به این طرح اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه سهمیه مسکن ملی در استان ۸۷ هزار واحد است، افزود: ۱۷ هزار واحد آن معادل ۱۸ درصد مسکن روستایی است که زمینه جذب این میزان سهمیه در استان فراهم است و انتظار داریم بانک های همراهی کرده و شاهد استقبال متقاضیان باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان اظهار کرد: از ۱۲۴ هزار واحد مسکن روستایی، ۵۳ هزار و ۵۰۰ مسکن روستایی معادل ۴۳ درصد کل مسکن روستایی استان مقاوم سازی شده است.

رسولی ادامه داد: قرار است جشن پایان مقاوم سازی مسکن روستایی کشور تا سال ۱۴۱۰ برگزار شود که سهمیه امسال استان برای مقاوم سازی مسکن روستایی ۳ هزار و ۶۳ واحد است که تاکنون ۴۰۴ واحد تسهیلات دریافت کردند و از این لحاظ جزو ۱۰ استان آخر کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تا پایان بهمن سال جاری فرصت جذب این سهمیه را داریم، یادآور شد: در صورت عدم جذب سهمیه اعتبار برای سایر استان های کشور برگشت داده می شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6166
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.