• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

ورود آگاهانه زنان به اجتماع ثمره ۴۴ سال عمر انقلاب

  • کد خبر : 6147
  • 18 بهمن 1401 - 8:39
ورود آگاهانه زنان به اجتماع ثمره ۴۴ سال عمر انقلاب
در ۴۴ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی، کشور در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی داشته است و موانع پیشرفت کشور در بسیاری عرصه ها از جمله باسواد شدن زنان، برداشته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در زمان رژیم شاهنشاهی درس خواندن و باسواد شدن فقط مخصوص افراد و خانواده‌های خاص بود و بیش از نیمی از جمعیت کشور از نعمت سواد حتی در حد خواندن و نوشتن بی بهره بودند، این در حالی بود که سران ممکلت در آن زمان ادعای پیشرفت داشتند.

در این میان زنان از وضعیت خیلی بدتری برخوردار بودند و تنها حدود یک سوم از بانوان کشور از داشتن سواد آن هم در حد خواندن و نوشتن بهره‌مند بودند و زنان روستایی از این میزان سواد نیز بی نصیب مانده بودند و نابرابری زیادی بین باسوادی زنان و مردان وجود داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی تمام موانع و سدها شکسته و زمینه باسوادی اقشار مختلف جامعه فراهم شد و دیگر سواد فقط مختص افراد خاص نبود و امروز که بیش از چهار دهه از پیروزی این انقلاب می گذرد، مسیر سوادآموزی تمام اقشار جامعه فراهم و عدالت آموزشی بین زنان و مردان فراهم شده است.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اول پیروزی انقلاب نرخ باسوادی زنان ایرانی ۲۴ درصد بود در حالی‌که میانگین جهانی آن در همان سال بیش از ۶۰ درصد اعلام شده بود، برای همین معمار کبیر انقلاب با توجه به ضرورت، موضوع نهضت سوادآموزی را در کشور تشکیل داد تا همه در هر نقطه ای از کشور بتوانند باسواد شوند.

با تشکیل این نهضت نرخ باسوادی روز به روز در حال رشد بود و با توجه به آمارهای موجود در حال حاضر نرخ سواد بدون توجه به جنسیت و محل زندگی در مناطق مختلف شهری و روستایی افزایش قابل توجهی داشته و به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

استان کردستان نیز یکی از استان‌های محروم در حوزه سوادآموزی بود و در میان آمار بسیار کم افراد باسواد، همانند سایر نقاط کشور، زنان از تعداد باسواد کمتری برخوردار بودند.

امروز درچهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، آمارها نشان می دهد که نه تنها فاصله باسوادی زنان و مردان در این استان کاهش پیدا کرده است، بلکه زنان در عرصه های مختلف دیگر حتی پیشروتر از مردان هستند و این مهم نشان دهنده توجه انقلاب به جایگاه والای زنان دارد.

ورود آگاهانه زنان به اجتماع ثمره ۴۴ سال عمر انقلاب

نقش بی بدیل بانوان در تثبیت و تداوم انقلاب

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان اظهار کرد: زنان نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی داشته اند بلکه نقش آنان در تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تداوم آن بی بدیل است.

زینب زاله با بیان اینکه زن در فرهنگ اسلام از جایگاه جایگاه والایی برخوردار است، گفت: انقلاب اسلامی ایران نیز به جایگاه زنان توجه ویژه ای دارد و این قشر در همه عرصه‌ها پا به پای مردان پیشرفت کرده اند که نمونه بارز آن افزایش چشمگیر باسوادی میان زنان و مردان است.

وی افزود: افزایش علم، سواد و آگاهی بانوان موجب شده که امروز این قشر از جامعه ما در بسیاری حوزه‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح باشند و این مهم سرمایه عظیمی برای انقلاب اسلامی است.

بیش از ۷۸ درصد بانوان کردستانی باسواد هستند

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان نیز اظهار کرد: در زمان طاغوت زنان از هیچگونه ارزش و جایگاهی برخوردار نبودند و باسوادی اندکی که در جامعه آن زمان وجود داشت نیز مخصوص این قشر نبود.

ورود آگاهانه زنان به اجتماع ثمره ۴۴ سال عمر انقلاب

گلبهار خسروی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی در میان زنان استان کردستان تنها ۱۴.۹۸ درصد بود، گفت: با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و براساس آمارهای موجود نرخ با سوادی زنان استان در سال ۱۴۰۰ به ۷۸.۸۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ با سوادی مردان استان نیز در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۴۳.۹۱ درصد بود، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ نرخ با سوادی مردان به ۹۱.۱۲ درصد رسید و اختلاف با سوادی زنان و مردان از ۲۸.۹۳ درصد به ۱۲.۳ درصد رسید که نشان‌دهنده ۱۶.۶۳ درصد کاهش اختلاف است.

افزایش ۵۵ درصدی نرخ باسوادی جمعیت ۶ سال به بالای کردستان

وی همچنین به تشریح دستاوردهای سواد آموزی در طول ۴۴ سال گذشته و مقایسه عملکرد و میزان با سوادی جمعیت استان در سال ۱۳۵۵ و سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۵۵ در جمعیت ۶ سال به بالا تنها ۳۰ درصد جمعیت استان با سواد بودند.

ورود آگاهانه زنان به اجتماع ثمره ۴۴ سال عمر انقلاب

سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تلاش‌های انجام شده، درصد با سوادی جمعیت ۶ سال به بالای استان در سال ۱۴۰۰ به ۸۵.۲ درصد رسیده است که افزایش بیش از ۵۵ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در میان جامعه هدف ( ۱۰ تا ۴۹ سال) نیز بر اساس سرشماری سال ۱۳۵۵ درصد با سوادی استان، ۲۸.۶۸ درصد بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۶.۱۲ درصد رسید و شاهد افزایش ۶۷.۴۴ درصدی هستیم.

خسروی همچنین درصد با سوادی جمعیت شهری ۶سال به بالای استان در سال ۱۳۵۵ را ۵۵.۲ درصد و با سوادی جمعیت روستایی ۶ سال به بالا را ۲۱.۵۴ درصد اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ اختلاف با سوادی مناطق شهری و روستایی از ۳۳.۴۸ درصد به ۱۲.۷۶ درصد رسید که ۲۰.۷۶ درصد کاهش دارد.

این مساله که امروز ایران اسلامی در عرصه های مختلف از جمله علم، دانش و فناوری در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد نشان می دهد افزایش سواد و آگاهی جامعه یکی از بزرگترین دستاوردهای بزرگ انقلاب در طول بیش از چهار دهه گذشته است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6147
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.