حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

ماجرای برگشت هندوانه‌ها از مرز باشماق چه بود؟

  • کد خبر : 34391
  • 18 اردیبهشت 1403 - 5:33
ماجرای برگشت هندوانه‌ها از مرز باشماق چه بود؟
چهار کانتینر (محموله) هندوانه که از مرز باشماق روانه عراق و مجدد برگردانده شد، حال در سطح شهرستان مریوان توزیع و به فروش می‌رسد اما همچنان زمزمه‌هایی بر وجود نیترات در این میوه تابستانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، هندوانه میوه‌ای محبوب همه مردم ایران است؛ ولی رنگ‌کردن هندوانه با افزودن ماده شیمیایی توسط برخی کشاورزان در کانال‌های ورودی آب کشاورزی رخ می‌دهد و رنگدانه هندوانه به دلیل سمی بودن منجر به تغییرات بیولوژیک در بدن مصرف‌کننده می‌شود و اثرات زیان باری برای بدن به دنبال دارد.

این روزها  خبر برگشت ۴ محموله هندوانه در مرز باشماق مریوان به دلایل آلودگی و مقدار بالای نیترات زبانزد مردم کردستان شده است و فروش هندوانه‌های بسیار در شهر مریوان و شهرهای استان کردستان صحت این خبر را برای مردم دچار شک کرده است.

 خبر برگشت ۴ محموله هندوانه به دلایل آلودگی و مقدار بالای نیترات کذب بوده و صحت ندارد

 خداداد جعفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اظهار کرد: محموله‌های کشاورزی صادراتی به‌صورت روزانه توسط کارشناسان مستقر در پست قرنطینه باشماق مورد بازدید و بازرسی قرار گرفته و تنها در صورت اطمینان از عدم آلودگی به آفات و بیماری‌های گیاهی اجازه صادرات را خواهند داشت.

 رئیس جهاد کشاورزی مریوان بیان داشت: روزانه بیش از ۱۰۰ کامیون انواع محصولات کشاورزی از طریق گمرک باشماق صادر می‌گردد که تعداد محموله‌های کشاورزی برگشتی در مرز باشماق طی چند سال گذشته انگشت‌شمار بوده است.

وی افزود: محموله‌های صادراتی ممکن است به دلیل عدم توافق صادرکننده با خریدار بر سر قیمت، نوع بسته‌بندی و یا کاهش کیفیت محصول به دلیل حمل و بارگیری نامناسب، با رعایت الزامات قانونی و بهداشتی قرنطینه‌ای به داخل کشور عودت گردد که این موضوع در کلیه کشورها و مرزها امری طبیعی است.

جعفری در ادامه افزود: درصورتی‌که محموله آلوده و یا فاقد کیفیت مناسب جهت مصرف تشخیص داده شود قطعاً ضمن هماهنگی با ارگان‌های ذی‌ربط اجازه مصرف نداشته و معدوم خواهد شد.

وی در پایان گفت: تأکید می‌گردد خبر برگشت ۴ محموله هندوانه به دلایل آلودگی و مقدار بالای نیترات کذب بوده و صحت ندارد.

 محموله هندوانه عودت داده شده مرز باشماق در سطح شهر مریوان توزیع شده است

یکی از فروشندگان هندوانه در شهر مریوان گفت: محموله هندوانه‌ای که چند روز گذشته از مرز باشماق به علت خراب بودن برگشت داده شد را در میدان پیشمرگه و گلزار شهدا شهر مریوان خالی و پیاده کردند و در این چند روز باران بر روی آن می‌بارید و هر گونه آلودگی و میکروب بر روی آن می‌نشست و الان آن را با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار می‌فروشند.

 وی افزود: مردم بی‌اطلاع و خبر ندارند که چرا قیمت این هندوانه‌ها نسبت به قیمت داخل بازار پایین است و هر کسی که آن را بخورد دچار تهوع و استفراغ می‌شود.

وی گفت: از مردم خواهشمندم این هندوانه‌ها را نخرند؛ چون باید مسئولین ذی‌ربط بیایند و بر توزیع آن نظارت و بررسی نمایند.

 کشاورز مقصر اصلی آلودگی محصولات کشاورزی است

یکی دیگر از فروشندگان هندوانه در مریوان گفت: هندوانه‌ای که سالم باشد معمولاً رنگ آن صورتی است و از طریق بو و مزه می‌توان تشخیص داد که بیمار یا سالم است.

وی می‌گوید: کشاورز مقصر اصلی آلودگی این محصولات است؛ زیرا کشاورز برای اینکه محصول آن زودرس باشد و سریع‌تر محصول خود را روانه بازار نماید به آن کود شیمیایی می‌زند.

 این فروشنده بر اساس تجربه چندین ساله خود به‌عنوان یک کشاورز گفت: زمانی که زمین کشاورزی زیاد حاصلخیز و یا خاک آن رطوبت زیاد داشته باشد هندوانه‌ای که در این زمین کاشته شود خراب و غیرقابل‌مصرف است.

 وی در پایان عنوان داشت: از مسئولین ذی‌ربط تقاضا دارم بر روی کالاها نظارت کافی را داشته باشند؛ چون بحث سلامتی انسان‌ها در خطر است و هندوانه و محموله‌ای که از نظر بهداشتی ایراد دارد و غیرقابل‌مصرف است به‌هیچ‌وجه اجازه توزیع آن را در سطح شهر ندهند تا مردم آن را نخرند و مصرف ننمایند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34391
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.