حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
بسیج سازندگی نقطه اتکای کارآفرینی؛

تسهیلاتی که مسیر اشتغال ‌۱۰۰ نفر را هموار کرد

  • کد خبر : 34406
  • 18 اردیبهشت 1403 - 8:20
تسهیلاتی که مسیر اشتغال ‌۱۰۰ نفر را هموار کرد
ساروقی جوانی متخصص و باتجربه که حدود ۱۵ سال است که با کمک بسیج سازندگی به کار زنبورداری و پرورش زنبورعسل مشغول است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» زنبورداری، هنریست که در آن زنبورها به پرواز عسل این شهد شیرین می‌پردازند، موجوداتی کوچک که کارکردهای پیچیده‌ای در جمع‌آوری عسل و گرده‌افشانی در طبیعت دارند، زنبورداری، نه‌تنها یک شغل، بلکه یک هنر نیز محسوب می‌شود، زنبورداران بادقت و دانش خود، از زنبورها به عسل‌هایی باکیفیت عالی دست می‌یابند، این هنر، نیازمند صبر، دقت، و عشق به طبیعت است، زنبورداری نه‌تنها یک فعالیت اقتصادی است، بلکه نمادی از ارتباط انسان با طبیعت و حفظ محیط‌زیست می‌باشد.

به دلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب‌وهوایی منطقه کردستان و به‌خصوص شهرستان دهگلان، پرورش زنبورعسل و زنبورداری در این دشت سرسبز بسیار فراوان شده است، زنبورداری رشته‌ای تخصصی که نیاز به حمایت و پشتیبانی مسئولان را دارد، همین موضوع باعث شد تا با فردی به صحبت بنشینیم که بخشی از عمرش را صرف تحقیق و پژوهش در این حوزه و همچنین تولید فرآورده‌های این نعمت شیرین کرده است.

 لطفاً خودتان را معرفی نمائید.

سلام، جواد ساروقی هستم، متولد سال ۱۳۶۸ و حدود ۳۵ سال سن دارم، در شهر دهگلان به دنیا آمده و در شهر سکونت دارم، دانشجوی مقطع دکتری ژنتیک در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستم.

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟ در مورد حوزه فعالیتتان توضیح دهید؟

حدود ۱۵ سال است که در عرصه زنبورداری به همراه برادرم که وی نیز دانشجوی ارشد زنبورداری در دانشگاه ابوعلی همدان است، مشغول به کار هستم، کار زنبورداری جدای از مسئولیت و دغدغه‌های آن، رشته‌ای تخصصی بوده و نیاز است که در بدو ورود به این عرصه، اطلاعات جامع و کاملی در موردش داشت.

برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده‌اید؟

در حال حاضر به جز خود و برادرم، چهار نفر به‌صورت مستقیم در کارگاه زنبورداری مشغول به کار هستند و از بیمه کامل تأمین اجتماعی برخوردارند و به طور غیرمستقیم سالانه زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را فراهم کرده‌ایم.

در زمینه زنبورداری چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

در زمینه فرآورده‌های زنبورعسل که مردم فقط با عسل آن آشنایی دارند، در این کارگاه، زهر زنبورعسل تولید و برای مصارف دارویی و کاربردهای صنعت داروسازی به شهرهایی نظیر تهران، تبریز، اصفهان و شرکت داروسازی رازی کرمانشاه نیز صادر می‌گردد.

بره‌موم از دیگر فرآورده‌های زنبورعسل بوده که در جهت مصارف پزشکی به‌تمامی نقاط کشور ارسال می‌شود.

ژل رویال تولیدی از کیفیتی بی‌نظیر برخوردار بوده و به اقصی‌نقاط ایران ارسال می‌شود، خوشبختانه استان کردستان و همچنین شهرستان دهگلان به دلیل مساعد بودن آب‌وهوای بومی منطقه، ژل رویال باکیفیت بالایی تولید می‌شود.

حدود ۶ سال پیاپی و به‌صورت مداوم ژل رویالی باکیفیت تولید می‌کنیم، ژل رویال‌هایی درجه یک و با گرید آب که توانسته است در نمایشگاه‌های فرآورده‌های زنبورعسل سایر کشورهای دنیا خوب بدرخشد، سالانه حدود ۲۰ هزار فروند ملکه باکره و تلقین مصنوعی در این کارگاه تولید می‌شود.

محصولات تولیدی شما به چه مناطقی ارسال می‌شود؟

اکثر محصولات و فرآورده‌های تولیدی ما به داخل کشور ارسال و استفاده می‌شود، فرآورده‌های زنبورعسل این کارگاه به استان‌های تهران، مازندران، گیلان، خراسان مرکزی، خوزستان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی ارسال می‌شود، فرآورده گرد گل عسل نیز به شرکت‌هایی نظیر پروبین و اسپادانا ارسال می‌شوند.

شما موفق به راه‌اندازی کسب‌وکارتان شده‌اید، نقش بسیج سازندگی، در راه‌اندازی شغلتان چیست؟

جهاد کشاورزی شهرستان بر حسب رسوم سالانه و در جهت دریافت آمار سالانه تولید زنبورعسل کم تا بیش با کارگاه‌های پرورش زنبورعسل در ارتباط است، اما بسیج سازندگی در طی سالیان گذشته، کمک‌های شایانی را در جهت راه‌اندازی کارگاه‌های زنبورداری انجام داده است، لازم به ذکر است که حمایت‌های بسیج سازندگی فقط در این عرصه خلاصه نمی‌شود و تمامی رشته‌های فعال در اجتماع از خدمات و حمایت‌های بسیج سازندگی برخوردار بوده‌اند.

برای توسعه کسب‌وکارتان چه تدابیری را اندیشیدید؟

بله، در صورت حمایت و پشتیبانی مسئولین و همچنین نهادهای حمایتی و ارگان‌های مربوطه درصدد هستیم تا کسب و کارمان را توسعه دهیم، ظرفیت و پتانسیل منطقه جغرافیایی دهگلان بسیار بالا بوده و می‌توان با بیشترین بهره‌وری و بهترین کیفیت محصولات به بازار مصرف عرضه کرد و در نهایت می‌توان زمینه اشتغال و فعالیت را توسعه و گسترش داد.

از چه نهاد یا ارگان‌هایی تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اید؟

اگر مقصود شما از تسهیلات ایجاد اشتغال باشد، خیر، اما بسیج سازندگی از صفر تا صد کار را در قالب حمایت‌های مالی و پشتیبانی‌های فنی در کنار ما بودند، بعضی از ارگان‌های فعال در شهرستان در اوایل کار به نام حمایت و پشتیبانی جلوآمده و وعده‌هایی هم دادند، اما در عمل تا به اکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

در صورت حمایت و پشتیبانی مسئولان، می‌توانیم زمینه اشتغال مستقیم در این رشته را تا ۲۵ نفر افزایش و حدود ۵۰۰ نفر را به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال نمود.

برای آینده شغلی‌تان چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟

نظر به اینکه رشته تخصصی خودم زنبورداری بوده و چند سال نیز در این عرصه فعالیت داشته‌ام، قصد دارم زنبورداری را به‌روز و تازه‌تر دنبال کنم و برای به‌روز ماندن در این حرفه به کشورهایی نظیر چین، ترکیه، ارمنستان، عراق نیز سفرکرده و در نمایشگاه‌های زنبورداری حضور داشته‌ام.

در تلاشیم تا با تشکیل کلاس‌های آموزشی مردم را به زنبورداری آشنا کنیم و آنها بدانند که زنبور فقط در نیش‌زدن و تولید عسل خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌توان از آن استفاده برد.

 از مسئولان چه انتظاری دارید؟

ما جوانان و در واقع آینده‌سازان میهن، از مسئولان، تنها یک مطالبه را داریم، حمایت و پیگیری، در اینجا منظور از حمایت صرفاً اعطای وام یا کمک‌های مادی نیست، در واقع آنها باید از ظرفیت و پتانسیل شهرستان حمایت کنند.

توصیه شما به جوانان و نوجوانان چیست؟

بهترین مردمان دنیا در ایران زندگی می‌کنند و باغیرت‌ترین مردم در استان کردستان و شهرستان دهگلان وجود دارند.

به عقیده بسیاری از مردم شغل زنبورداری جزو شغل‌هایی است که هیچ سود و منفعتی ندارد، اما هرکاری که توانایی و علاقه در آن وجود داشته باشد، می‌تواند بالاترین سطح درآمد را به همراه بیاورد.

شغل زنبورداری به نسبت سایر شغل‌های موجود نیاز به سرمایه اولیه کمی خواهد داشت و در مقابل بیشترین بهره‌وری را خواهد داد، این حرفه جزو شغل‌های زودبازده به شمار می‌رود.

و کلام آخر…

از جوانان حمایت شود، جوانان توانایی و شرایط لازم را برای کارکردن دارند، از مسئولان خواهش داریم که از جوانان حمایت کنند و پشتیبان آنها باشند، به جوانان این فرصت را دهند تا در فضای تحت کنترلشان فعالیت کنند، در واقع هدف از ایجاد اشتغال در بین جوانان، دورکردن آنان از بیکاری و عواقب ناشی از آن است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34406
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.