• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
قاچاقچیان توان تأمین این سوخت را ندارند؛

باک‌پُر و دستِ خالی قاچاقچیان سوخت

  • کد خبر : 34483
  • 19 اردیبهشت 1403 - 8:47
باک‌پُر و دستِ خالی قاچاقچیان سوخت
«فول باک» یکی از طرح‌های ملی و از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها برای مقابله با قاچاق سوخت است؛ طرحی که زمستان سال گذشته در مرز باشماق مریوان استان کردستان هم آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» به نقل از ایرنا، یکی از موضوع‌هایی که از سال‌ها پیش، همیشه در کردستان بحث‌برانگیز بوده، وجود گالن به دست‌های گازوئیل فروش در مرز باشماق مریوان است؛ افرادی که با گالن‌هایی به سراغ رانندگان ایرانی و عراقی می‌روند تا سوخت موردنیاز خودروهای باری را تأمین کنند، شغلی که قاچاق است.

 این کار را دلالان خرده‌پا برای دلالان اصلی و بزرگ انجام می‌دهند دلالان اصلی سال‌ها است در مرز باشماق حضور دارند و برای رانندگان شناخته شده هستند، آنها به گفته دلالان خُرده‌پا، منطقه را میان خود تقسیم کار کرده‌اند و اجازه فعالیت به کس دیگری هم نمی‌دهند

 این وضعیت به دغدغه‌ای برای مسئولان استان در بحث قاچاق و توزیع خارج از شبکه سوخت تبدیل شده بود تا اینکه طرح باک پر مطرح و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

 فول باک، طرحی ملی است که در قالب آن میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به‌حساب خزانه دولت واریز می‌شود؛ طرحی که حالا به گفته مسئولان پخش فرآورده‌های نفتی کردستان، قاچاق سوخت را به کمتر از پنج درصد کاهش داده است.

 افزایش ۱۲ برابری فروش سوخت در پایانه باشماق بعد از اجرای طرح باک پر

 در همین رابطه با مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان گفتگو کردیم که اظهار کرد: طبق اعلام ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز، برای جلوگیری از قاچاق سوخت، طرح فول باک در تمام استان‌های مرزی باید اجرا شود.

 جهان‌بخش نوکانی ادامه داد: این طرح ۲۵ دی‌ماه سال گذشته (۱۴۰۲) در کردستان با مجوز کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آغاز شد.

 به گفته وی، قبل از اجرای این طرح، روزانه حدود ۲۰ هزار لیتر گازوئیل به‌صورت قانونی در پایانه مرزی باشماق به فروش می‌رفت؛ اما اکنون این عدد به ۲۵۰ هزار لیتر در روز رسیده است.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با بیان اینکه قاچاق سوخت روند به‌شدت کاهشی داشته است، یادآور شد: اکنون راننده نفتکش یا کامیون ورودی و خروجی سراغ گالن به دست نمی‌رود، چرا که گازوئیل یورو ۴ مستقیم از پالایشگاه تأمین و در مرز باشماق عرضه می‌شود و قاچاقچیان توان تأمین این سوخت را ندارند.

 نوکانی افزود: پایش باک خودروهای عبوری از مرزهای استان و اجرای طرح‌ها و اقدامات کنترلی از جمله راه‌اندازی و بهره‌برداری سامانه فروش مرزی باهدف پایش و کنترل عملکرد عوامل پیمانکار طرف قرارداد و پایش باک خودروها با دستگاه‌های اندازه‌گیری دیجیتال باهدف کاهش خطای انسانی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی نیز، نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت داشته است.

 واریز پنج هزار میلیارد ریال به‌حساب خزانه از محل فروش سوخت در پایانه مرزی باشماق

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان به این هم اشاره کرد که از زمان اجرای طرح باک پر، تاکنون ۲۳ میلیون لیتر نفتگاز به فروش رفته و حدود پنج هزار میلیارد ریال به‌حساب خزانه واریز شده است.

 نوکانی اضافه کرد: اکنون کردستان گروه معین آذربایجان غربی و کرمانشاه است و این استان‌ها بعد از اجرای طرح فول باک، با هماهنگی نرخ فروش مرزی را تعیین می‌کنند.

 وی روند اجرای طرح را بسیار خوبی ارزیابی کرد و یادآور شد: در آینده بعد از بسترسازی لازم و نصب قطعات و تجهیزات، طرح باک پر برای کامیون‌های ترانشیپ (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به‌وسیله نقلیه دیگر) در پایانه مرزی باشماق و مرز سیرانبند بانه هم انجام خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34483
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.