• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
0
کارشناس مسائل اقتصادی:

کشور نیاز به مدیریت معقولانه دارد نه پیشنهاد قطع یارانه!

  • کد خبر : 37802
  • 13 تیر 1403 - 11:04
کشور نیاز به مدیریت معقولانه دارد نه پیشنهاد قطع یارانه!
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: زمان حال خوب اقتصادی نیازی به تأثیر تحریم نیست؛ بلکه نیاز به مدیریت معقولانه هست لذا نباید با قطع یارانه‌ها و افزایش حامل‌های انرژی مردم را ناامید کرد.

شهرام سبزی خانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اظهار داشت: مردم برای رفع مشکلات اقتصادی به دنبال بهترین کاندیدا و رئیس‌جمهور هستند، کسی که اولاً برنامه‌ای منسجم و مشخص داشته باشند و در ضمن تجربه کافی در حل مسائل و مشکلات کشور در کارنامه داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: مردم به دلیل مشکلات شدید اقتصادی نمی‌توانند شوک افزایش قیمت بنزین ۲۵ هزار تومانی را تحمل کنند، اما این سؤال مطرح است که چرا قیمت حامل‌های انرژی در مناظره‌ها به تکرار عنوان می‌شود؟ زیرا جایگزین مناسبی برای آن یافت نمی‌شود و لذا خیلی حائز اهمیت برای هر مدیریتی است.

وی با تشریح اینکه این طرح علی‌رغم آنچه که تا امروز مطرح شده صحبت از افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی نمی‌کند، ادامه داد: این طرح می‌گوید مصرف حامل‌های انرژی و فراورده‌های نفتی به‌خصوص بنزین عادلانه نیست و بر اساس خودرو در نظر گرفته شده است که این طرح آن را اصلاح‌کرده و معتقد است سهمیه باید به هر کارت ملی داده شود.

وی افزود: اما موضوعی که این روزها مطرح می‌شود موضوع افزایش یکباره قیمت بنزین به مبلغ ۲۵ هزار تومان است که مشخص نیست این عدد از کجا و بر اساس چه استدلالی و از چه منابعی تعیین شده است، آیا کارشناسی شده است یا بر اساس اینکه می‌خواهند موج ناامیدی در جامعه ایجاد کنند؟

سبزی خانی اظهار داشت: وقتی آقای عبدالعلی زاده رئیس ستاد آقای پزشکیان این موضوع را مطرح می‌کنند که قیمت بنزین باید به ۲۵ هزار تومان برسد و منافع آن هم به مردم برسد، یادآور زمانی است که یارانه‌ها را هدفمند می‌کردند و عملاً گفته می‌شد ما یارانه را آزاد می‌کنیم و پولش را به مردم باز می‌گردانیم، اگر امروز به کوچه و خیابان بروید همه متفق‌القول می‌گویند این مبلغی که هر ماه پرداخت می‌شود واریز نکنید؛ اما قیمت‌ها را به حالت سابق بازگردانید، یعنی زمان حال خوب اقتصادی نیازی به تأثیر تحریم نیست؛ بلکه نیاز به مدیریت معقولانه هست.

استاد دانشگاه  با اشاره به اینکه بنزین ۲۵ هزار تومانی یک رمز سیاسی برای القای فشار و ناامیدی به آینده کشور باشد، توضیح داد: دولت پزشکیان می‌خواهد با گران‌سازی حامل‌های انرژی درآمدی به دست آورد، اما مشخص نیست این درآمد در کجا و چگونه هزینه خواهد شد؟ برای همین افزایش قیمت بنزین به ۲۵ هزار تومان موجی از ناراحتی و نگرانی را فارغ از اینکه آقای پزشکیان رأی بیاورد یا نیاورد ایجاد می‌کند.

وی تأکید کرد: وقتی با جامعه‌شناسان بحث می‌کنیم می‌گویند اینکه مردم حاضر نشده‌اند پای صندوق رأی بیایند به این دلیل است که مسائل اقتصادی موجب شده تا از وضعیت فعلی ناراضی باشند، اما مردم ایران باید این موضوع را بدانند که اگر این اتفاق رخ دهد افرادی ممکن است اداره کشور را در دست بگیرند تا زندگی را بر مردم سخت‌تر کنند، کمااینکه در دولت یازدهم و دوازدهم به‌وضوح مشخص بود که چه رفتاری با مردم کردند.

سبزی خانی توضیح داد: برای واپایش مصرف بنزین راه کارهای متعددی وجود دارد که باید از این راه کارها در چنین شرایطی استفاده کرد و درمان افزایش مصرف بنزین با افزایش قیمت را فراموش کرد، ازلحاظ اقتصادی تبعات این تصمیم خطرناک و بحرانی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: با مرور اعتراضات بنزینی مردم در آبان سال ۱۳۹۸ در ایران می‌توان متوجه شد، باید امیدوار بود که تصمیمی مبنی بر گرانی بنزین گرفته نشود چرا که جامعه واکنش شدیدی نشان خواهد داد، در صورت اجرایی‌شدن بنزین ۲۵ هزار تومانی، جامعه به اعتراضات عمیقی دچار خواهد شد، اکثریت مردم توان پرداخت این قیمت را ندارند و به نظر این تصمیم درست و منطقی نیست.

وی با اشاره به آخرین مناظره اقتصادی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، تأکید کرد: ازلحاظ اقتصادی مقایسه اغتشاشات بنزینی و اغتشاشات اخیر را نادرست باید دانست، در موضوع مهسا امینی عامل تنها یک فرد ناشی بود و مسئله حجاب ارتباطی به امروز و دیروز ندارد، اما اغتشاشات حاصل از گرانی بنزین قطعاً ابعاد متفاوتی با ماجراهای اخیر دارد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم، بنزین ۲۵ هزارتومانی کشور را شلوغ خواهد کرد و در صورت تحقق این موضوع که به بیشتر به شایعه شبیه است، اغتشاشات به‌صورت دیگری در کشور ازسرگرفته خواهد شد، همچنین گران‌شدن بنزین موجب می‌شود تا جابه‌جایی طبقاتی در ایران صورت گیرد و این موضوع علاوه بر اینکه کشور را دچار بحران اقتصادی می‌کند تبعات قابل تأملی در جامعه خواهد داشت، انتقال طبقه متوسط به طبقه پایین از نظر جامعه‌شناختی بحران‌آفرین است چرا که در اعتراضات این طبقه به‌عنوان سپر مقاومتی عمل می‌کند و نبود آن ابعاد اغتشاشات را گسترده می‌کند.

وی ادامه داد: ازلحاظ کارشناسی اقتصادی هم در درباره با صحبت‌های رئیس ستاد آقای پزشکیان، باید تصریح کنیم که آقای عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد آقای پزشکیان خبر از افزایش قیمت بنزین در دولت آقای پزشکیان داد و گفت که افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا می‌اندازیم؛ هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که آن‌چنان با آرامش و همکاری مردم جا می‌افتد، بنزین، گازوئیل، برق و… که هم موجب رضایت مردم شود و هم موجب آبادانی کشور شود.

سبزی خانی با تأیید سیاست‌های خوداتکایی و ارزآوری‌های داخلی و دفاع از محورهای اقتصادی مطرح شده در مناظره، توصیه کرد: اما این در حالی است که تجربه بسیار بد کشور در آزادسازی بدون قیدوشرط بنزین به‌خصوص برای دهک‌های متوسط و حاشیه‌نشینان کلان‌شهرهای کشور، آثار بسیار بدی برای خانوار به همراه داشته باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اما نکته مهم این است که مسئله بنزین نه از محل قیمت بلکه از محل اصلاح نحوه تخصیص یارانه بنزین باید اصلاح گردد، مسئله اعطای یارانه بنزین به خودروها سبب بی‌عدالتی بزرگی در سطح جامعه شده است و امکان اخذ مبلغ واقعی قیمت بنزین از افرادی که مصرف شخصی بالاتر از الگوی بهینه مصرف دارند؛ را حذف کرده است.

وی ادامه داد: با بیان اینکه در وضعیت فعلی امکان ایجاد نظام جدید قیمت‌گذاری برای بنزین به نفع مردم و با ذی‌نفع بودن کامل مردم فراهم نمی‌شود، ولی می‌توان برنامه‌ای که دیگر نامزد را در اصلاح سازوکار پرداخت یارانه بنزین بر مبنای نفر و مبتنی بر طرح‌های توزیع سرانه‌ای یارانه بنزین، امکان تخصیص عادلانه و بهینه بنزین با خروج دولت از قیمت‌گذاری بنزین فراهم خواهد شد، بهتر تحلیل و مورد مقبولیت دانست.

سبزی خانی در پایان به اشاره به اینکه مردم به‌خوبی و چندین بار مناظره‌ها و گفتگوهای میزگردی را مشاهده و مورد بررسی قرار دهند، گفت: به نظر بنده، داشتن برنامه درست، مشخص و تجربه مدیریتی در سطح کلان کشور، می‌تواند بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها و تعاملات با دنیا را رقم بزند و در عوض بی‌برنامه بودند و ارجاع همه چیز به این که باید کارشناس بگوید و من خودم بلد نیستم و نمی‌شود، نتیجه‌ای جز ضرر بزرگ به جامعه و مردم در پی نخواهد داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=37802
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.