• امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
2
«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

کشاورزی محور توسعه کردستان

  • کد خبر : 36824
  • 27 خرداد 1403 - 9:01
کشاورزی محور توسعه کردستان
اهمیت بخش کشاورزی به دلیل امنیت غذایی و تأمین منابع اولیه صنایع بر کسی پوشیده نیست و با توسعه بیش‌ازپیش آن می‌توان امیدوار به رشد و پیشرفت هرچه بیشتر استان بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اگرچه قبل از انقلاب بیشترین درصد جمعیت کردستان در مناطق روستایی ساکن بودند و شغل بیشتر آنها هم کشاورزی و دامداری بود و تولید آن‌ها هم تنها به‌اندازه‌ای بود که بتوانند مایحتاج ضروری زندگی خود را تأمین کنند؛ ولی اکنون باوجوداینکه ۳۰ درصد جمعیت این استان را روستاییان تشکیل داده است در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دارای رتبه‌های برتر در سطح کشور هستند و افزون بر این تولیدات مازاد را هم صادر می‌کنند.

 کردستان افزون بر توانمندی در حوزه نیروی انسانی از نظر منابع خدادادی هم دارای ظرفیت‌های فراوانی است که قبل از انقلاب نه‌تنها این استعدادها شناخته شده نبود؛ بلکه اجازه به فعلیت رساندن و رشد و نمو آن را هم نمی‌دانند.

 اهمیت بخش کشاورزی به دلیل امنیت غذایی و تأمین منابع اولیه صنایع بر کسی پوشیده نیست و با توسعه بیش‌ازپیش آن می‌توان امیدوار به رشد و پیشرفت هرچه بیشتر استان بود.

 در استان کردستان کشاورزی مهم‌ترین بخش موردتوجه در منطقه است و شغل اکثر مردم این استان کشاورزی است و در هر چهارفصل کشاورزان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و از محصولات کشاورزی این استان، گندم، جو، کلزا و انواع محصولات باغی، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و سیر است، درحالی‌که زندگی‌بخش وسیعی از کشاورزان این استان با کشاورزی گره‌خورده و چرخ اقتصاد زندگی آنها با کاشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی می‌چرخد.

فرهاد یعقوب نژاد رئیس جهادکشاورزی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار «کردتودی» ضمن تبریک هفته جهادکشاورزی به کشاورزان، تولیدکنندگان و کارکنان جهادکشاورزی، شهرستان دهگلان را به عنوان مهم‌ترین قطب تولیدات انواع محصولات کشاورزی در استان کردستان یاد کرد و در ادامه افزود: مجموعه تولیدات محصولات کشاورزی این شهرستان ۵۸۰ هزار تن است که ۵۴۰ هزار تن آن زیر کشت محصولات زراعی و ۴۰ هزار تن نیز شامل محصولات دامی خواهد شد، دهگلان دومین تولیدکننده محصولات کشاورزی در استان کردستان به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در تولید محصولات استراتژیک دارد.

یعقوب نژاد در ادامه افزود: بر اساس رفع تداخلاتی که در حوزه اراضی کشاورزی صورت گرفته حدود ۱۶۰ هزار هکتار است که اراضی آبی آن ۲۲ هزار هکتار و اراضی دیمی نیز ۱۳۸ هزار هکتار است.

رئیس جهاد کشاورزی دهگلان اضافه کرد: شهرستان دهگلان حدود ۹۸ هزار تن تولید علوفه خصوصاً یونجه و بالغ بر ۷۲ هزار تن نیز تولید سیب‌زمینی داشته است، یونجه و سیب زمینی رتبه‌های برتر را در سطح استانی کسب کرده اند، پیاز و هویج و خیار که از سیفی‌جات‌ها محسوب می‌شوند، در شهرستان رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دادند، سطح باغات نیز ۱۶۰۰ هکتار می‌باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: درآمد مردم و کشاورزان منوط به اهمیت دادن به محصول گندم است، ۸۲ هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان زیر کشت گندم است که ۷۵ هزار هکتار آن دیم و ۷ هزار هکتار نیز آبی است.

یعقوب نژاد ابراز کرد: تولیدات گیاهی از بخش‌های مهم جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان است، در تولیدات گیاهی، گندم محصول شاخص در استان بوده که سال گذشته به سال طلایی در بحث گندم معروف بود و تولیدی بالغ بر ۲۰۰ هزار تن گندم را داشتیم و رکورد چندین ساله تولید گندم شکسته شد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در تولیدات گیاهی وجود دارد، علف‌های هرز است، اعتباراتی نیز از استان در همین رابطه اخذ گردید و در قالب کمک به کشاورزان داده شد، اکنون با کنترل بیش از ۹۰ درصد مزارع وجود علف‌های هرز را در مزارع ار بین رفته است.

وی اعلام کرد: باید توجه ویژه‌ای به دام و دام‌پروری شود، در واقع اگر دام‌پروری رونق یابد، بیکاری را در روستاها ریشه‌کن کرده‌ایم، در نتیجه مشروعیت روستاها افزایش پیدا کرده و مهاجرت معکوس را در روستاها خواهیم داشت.

یعقوب نژاد تاکید داشت: ۵۰ واحد مرغ داری در شهرستان دهگلان وجود دارد که فعال هستند، چند مورد مرغ‌داری راکد و غیرفعال در شهرستان می‌باشند که می‌توانند با دریافت تسهیلات ویژه در این زمینه، فعالیت خود را آغاز کنند.

وی اذعان کرد: بزرگترین ماهی در قفس استان کردستان با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال در سد سورهال، شهرستان دهگلان قرار دارد.

وی در ادامه یادآور شد: ۱۶۸۸ حلقه چاه در شهرستان وجود دارد که ۵۵ حلقه آن عمیق است، تعداد چشمه‌ها در این شهرستان ۱۴۹ دهنه و حدود ۶۱ رشته قنات نیز وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی دهگلان عنوان نمود: یکی از مواردی که در بحث آب و خاک به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود، قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی است، پیک آبیاری در این ماه شروع شده و تا ۱۵ تیر ادامه دارد، اما در فاصله‌های زمانی بسیار کم چند مورد قطعی برق صورت گرفته است که موجب ضرر و زیان به کشاورزان شده است، قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی باعث افت عملکرد شدید در محصولات کشاورزی خواهد شد، نیاز است در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد و البته در این راستا با مدیر توزیع برق شهرستان صحبت شده است، امیدواریم در سال جاری کمتر برق چاه‌های شهرستان قطع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته با کمبود اعتبارات مواجه بودیم، جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات را برای کشاورزان در نظر گرفت، اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۸۵۰ میلیارد ریال کاهش یافت، در حوزه کشاورزی هر چه کشاورزان درآمدشان بیشتر باشد، کشاورزی منطقه رونق بیشتری خواهد داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=36824
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.