• امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
2
مدیرعامل شرکت آبفا کردستان خبر داد:

پیشرفت ۵۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی در روستاهای کردستان

  • کد خبر : 36803
  • 26 خرداد 1403 - 13:45
پیشرفت ۵۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی در روستاهای کردستان
مدیرعامل شرکت آبفا کردستان بە طرح جهاد آبرسانی به ۱٦۹ روستای کردستان خبر داد و افزود: در حال حاضر این طرح با اعتبار ٥۲٨ میلیارد تومان در حال اجرا است و بیش از ٥۰ درصد پیشرفت داشتە است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، محمد فرهاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سنندج برگزار شد اظهار داشت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش شبکه آب و ۹۶/۵ درصد هم زیرپوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند و خدمات می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: در حوزه روستایی نیز در حال حاضر ۸۱ درصد از جمعیت روستایی زیرپوشش خدمات آب سالم قرار دارند و در مجموع ۸۰ درصد فاضلاب جمع‌آوری شده در استان تصفیه می‌شود.

وی عنوان کرد: میانگین شبکه جمعیت زیرپوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سطح کشور ۵۰ درصد است؛ ولی در کردستان ۹۶.۵ درصد است و کردستان در این بخش استان اول کشور است.

وی با بیان اینکه میانگین کشوری جمعیت زیرپوشش شبکه تصفیه فاضلاب ۲۵ درصد و در استان حدود ۸۵ درصد است، عنوان کرد: در این راستا نیز جزو استان‌های برتر کشور هستیم و در بخش فاضلاب شهری نیز جایگاه ویژه‌ای داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان خاطرنشان کرد: در حوزه فاضلاب روستایی نیز ۳/۳۶ درصد و میانگین کشوری در این آیتم نیم درصد است که البته با وجود وضعیت بهتر و چندبرابری نسبت کشور در مجموع در این سرفصل در کل کشور وضعیت مطلوبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تا پیش از اجرای طرح جهاد آبرسانی ۷٦ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند بودند کە  در حال حاضر این عدد بە ٨۱ درصد رسیدە و پس از تکمیل به ٨۷ درصد خواهد رسید.

فرهاد در ادامه این جلسه به آغاز هفته صرفه جویی در مصرف آب اشارە و اظهار کرد: شعار هفته صرفه‌جویی امسال آب، «محور امنیت و ضامن توسعه» است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان، تا این لحظه ۱۳ هزار و ۳۸۰ نفر از این پروژه بهره‌مند شده‌اند، ضمناً باتوجه‌به برنامه‌ریزی انجام شده قرار است طرح فاز دوم جهاد آبرسانی برای رفع تنش آبی ۱۲۰ روستا با اعتبار یک هزار میلیارد تومان بعد از تعیین تکلیف قرارداد اول شروع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هفته صرفه‌جویی قرار داریم، گفت: باتوجه‌به بارندگی‌هایی که در سنوات گذشته داشته‌ایم و خشک‌سالی‌ها، واقعیت امر این است که منابع آبی که در اختیار داریم بسیار محدود است.

فرهاد گفت: میزان بارندگی سال گذشته ۴۸۰ میلی‌متر که نسبت به متوسط درازمدت افزایش داشته‌ایم و نسبت به سال آبی سال گذشته نیز افزایش داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۴ درصد و نسبت به متوسط درازمدت ۱۱ درصد افزایش داشته‌ایم این مهم موجب شده که سدهای استان وضعیت بسیار خوبی داشته باشد تا جایی که بیشتر سدهای استان به‌صورت ۱۰۰ درصد پر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان افزود: این بارندگی‌ها روی حجم آب‌های سطحی تأثیرگذار بوده، اما در ارتباط با آب‌های زیرزمینی که شرق استان دچار تنش آبی است تأثیر چندانی نداشته است.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به کمبود منابع آبی مورداستفاده موضوع صرفه‌جوی در مصرف همواره مورد تأکید بوده است تبیین و فرهنگ‌سازی دراین‌خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرهاد با بیان اینکه در سطح استان ۵۸۳ هزار فقره اشتراک آب وجود دارد، افزود: مجموع آب استحصال در کل استان حدود ۱۶۸ میلی مترمکعب در طول سال است که ۵۰ درصد آن از محل آب‌های سطحی و ۵۰ درصد نیز از محل آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

به گفته وی، تأمین آب‌های سطحی مصرفی استان از طریق ۱۱ سد موجود انجام می‌شود و آب‌های زیرزمینی هم از ۶۳۷ حلقه چاه یک هزار و ۷۷ چشمه و ۲۱ رشته قنات تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها فاضلاب‌های در مدار بعد از اینکه تصفیه‌خانه شهر سنندج ارتقا پیدا کرد از ۱۰۰ هزار مترمکعب در طول شبانه‌روز به ۱۵۰ هزار مترمکعب رسید در سفر دور دوم رئیس‌جمهور شهید ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان به ۱۱۶.۴۵ میلیون مترمکعب در سال رسید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=36803
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.